donderdag 1 februari 2018

1 februari 2018

Dag van:
En dan is die eerste maand van het jaar alweer voorbij...
Áls je ouder wordt vliegt de tijd toch al zo snel... dat is ook' wiskundig' bewezen... voor zover je zoets wiskundig kunt noemen... het heeft iets te maken met lang vooruitzicht en nog kort te gaan...of volgend Douwe Draaisma die er een studie van maakte... het heeft te maken met je interne klokken..
Mijn lijf lijkt te barsten van de klokken... biologische klok... interne klok....ben al blij dat ze geen KOEKOEK!! roepen...
 Én die interne klok lijkt met de jaren langzamer te gaan terwijl de dingen om je heen versnellen...
Tussen je 15e en 25e heb je je meeste herinneringen, zegt hij, en omdat die periodes langer duurden ljkt het nu dus sneller te gaan omdat je nu minder herinneringen verzamelt..
Anderen zeggen dat het met tijdsbeleving te maken heeft óf tijdsperceptie....
Biologische theorieën hebben het over de hogere lichaamstemperaturen  bij kinderen, en snellere hartslag en ademhaling bij kinderen of een trage stofwisseling bij ouderen...
Tóch spreekt de evenredigheidstheorie mij het meeste aan....
Voor een baby van twee maanden oud, is een week meer dan 10% van zijn totale leven tot op dat moment. Wanneer dezelfde baby is gegroeid tot een peuter van 2 jaar oud, is een week opeens teruggebracht tot minder dan 1% van zijn leven.Hetzelfde gaat op voor oudere mensen. Voor een kind van 10 is een jaar 10% van zijn totale leven, terwijl iemand van 80 een jaar ervaart als niet veel meer dan 1% van zijn totale leven. Daarmee is een jaar teruggebracht tot iets dat in verhouding helemaal niet zo lang duurt en dus ook tot iets dat niet beleefd wordt zoals het tientallen jaren eerder beleefd werd.(bron: mens en samenleving info.nu)
 Hoe het ook zij.. er zijn dus meer mensen die het bezig houdt gezien alle ideeën die erover bestaan....
Maar goed, het is dus 1 februari..en ik vond januari snel gaan.... ik ruik zelfs nog maar kerststol en oliebollen zal ik maar zeggen... en gisteren vond ik nog wat vuurwerk restjes in de straat...
Van.... en of februari meteen wil afrekenen met de hoop op voorjaar na die afgelopen  heerlijke temperaturen, begint ze ook maar even op die eerste dag te sneeuwen...
Alsof ik daar op zat te wachten...
De kleuters in de klas vinden het geweldig....
We moeten ze optillen boven de met ondoorzichtig plakplastic afgeplakte strook op het raam, zodat ze met hun neusjes platgedrukt tegen de ruiten, de sneeuw kunnen zien vallen die zelfs even blijft liggen...terwijl wij het liedje 'het wordt winter bibber bibber' zingen....
Van... maar zo plots als de sneeuw kwam, verdwijnt ze ook weer....
En mijn gedachten dwalen even af naar Blitz die nu met Willem terug moet zijn van de 2e poging punctie...
Straks maar even appen....
Nú eerst maar eens de opgewonden kleutertjes weer rustig krijgen...
Van.... toch grappig.... we werken de afgelopen 4 weken over de winter bij de temperaturen die alle records  verbreken..13..14 graden boven nul in januari ... en op de laatste dag van dit thema... net voor de afsluiting van het thema ...laat de winter zich zien....
Naja... positief blijven zien maar... leuk dat we in ieder geval de warme chocomelk bij kou en het zicht op een wit schoolplein kunnen drinken...
Van.... en geloof het of niet... maar ook bij deze activiteit (warme chocomelk drinken) zien we veel van de kinderen...
Zo gebruikt de één al de termen heet en koud en afkoelen... kan de ander niet zonder hulp uit de kartonnen beker drinken.... zien we er eentje die zonder morsen de chocomelk uit de kan schenkt.. en al die dingen vertellen iets over hen...
Onze kleuters zijn redelijk op niveaus ingedeeld in diverse klassen (7 kleuter klassen maar liefst) maar in mijn klasje zitten 4 niveaus door elkaar, die na deze kleuterperiode naar de juiste klassen moeten uitstromen...
Het is dus zaak om ze op elk gebied 'in kaart' te kunnen brengen om die zorgvuldige afweging van doorstroom te kunnen maken..
Heel anders dus dan op en gewone basisschool....
Én juist hier ligt voor mij de uitdaging...
 Van.... ook juist in de kleuterperiode  kunnen dingen van bijvoorbeeld gedrag of bewegings beperking in de weg zitten, die als ze nu al verholpen worden straks geen of minder beperking zijn om tot een niveau te komen waar ze eigenlijk of uiteindelijk, horen...
Neem  een leerling die van de hak op de tak springt, vluchtig gedrag toont, alles tegelijk wil, over eigen woorden struikelt... als we die nu orde leren scheppen door structuur aan te brengen zodat het wat meer rust krijgt, dan komen andere dingen later veel meer tot hun recht en kan het verder komen...
Die ene leerling die  nu al begrippen gebruikt als heet en koud en afkoelen... die heeft wel wat in zijn mars maar dan moet eerst dat heerlijke ondeugende gedrag minder want anders blijft dat straks in de weg zitten in die hoger niveau groep en kan het nog niet mee met de rest...
Van... en zo observeren en kijken we... bedenken plannetjes.... stellen doelen... bedenken de middelen om die doelen te bereiken...
IK zeg: genieten!!!!!.... en zie de bakken spelmateriaal van tafel geveegd worden, een bewegingsprikkel zoekende op de tafel klimmen, het Prowise bord aangaan omdat een slimmerik heeft afgekeken hoe juf die vanmorgen aanzette, en kleuter hen en weet rennen van de deur naar de muur en terug omdat het hem te druk wordt, en een bak  met blokken over de grond gaan... maar ook twéé heerlijk spelen met een telefoon en hele gesprekken voerend daardoor, een kleuter in de boekenhoek zichzelf voorlezen.... en ik ruik een poep broek...
Waar zal ik eens beginnen met juffen....?
Van.... de punctie bij Blitz is gelukt... nu moet het 3 dagen op kweek staan....
Én Willems dochter ean aanrijding... kettingbotsing met 5 auto's....
En kleindochter ziek...
Én schoonzoon die eigenlijk min auto morgen even nodig heeft....
En een aangrijpend verhaal....
Het leven gaat maar door....
Wat zei die man nou...? de meeste herinneringen tussen je 15e en 25e...?....ooow... is dat zo....?
Van.... morgen de laatste dag van en fulltime periode...
Overmorgen oud leerling bezoek... en verjaardag...
Zondag rust.... of zal ik toch mijn vriendinnetje Annet bezoeken...?
Oooh ja... en ik moet/wil poppen en poppenkleertjes breien voor in de poppenhoek....
Én... en....'t is weer zover... ik loop over...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten