Nou oké... hoor ik gister van Freek de Jonge dat het bij zijn kleinkinderen op school, de week van de motorische ontwikkeling is.... Dat is het bij mij in de klas ook al twee weken...
Wij leren.nl:
- De grove motoriek. Dit heeft betrekking op het voortbewegen en coördineren van het hele lichaam. Een voorbeeld van grove motoriek is huppelen
- De fijne motoriek. Dit gaat vooral over de handen. Een voorbeeld van fijne motoriek is schrijven.
De meeste motorische vaardigheden worden aangeleerd door te spelen. Heel kleine kinderen bewegen ongericht. Als ze iets groter zijn, gaan ze gerichter bewegen, maar dan beweegt hun hele lichaam nog mee. Bij het opgroeien worden de bewegingen steeds stabieler en beter gecoördineerd.
We oefenen wat af met knippen .... schaar goed vasthouden (hoe moeten die vingertjes nou toch in die gaten en hoe gaat zo'n ding dan open en dicht?).... prikken (prikpen goed vasthouden in plaats van in het knuistje).....Aan op een lijntje knippen zijn we nog lang niet toe... en de gaatjes prikken op de lijn en dan ook nog op kleine afstand van elkaar, ook nog niet...
Een paar wel... een paar kunnen het... maar verder oefenen we ons suf op de goede greep...
Vandaag bedenkt de juf zoiets motorisch onzinnigs als vouwen...
Heb je een vierkant vouwblaadje.... wordt dat ineens een kabouter muts...
Geen wonder dat één van de kleuters oppert "Ik kan nog niet toveren zoals jij"....
Maar hoe trots is de leerling als we even later wél een kabouter muts getoverd hebben... de foto van het eigen gezicht eronder geplakt.....er wordt een de baard van watten gemaakt....
Van... en zo bezig houden moeten we ze wel... want het regent weer eens....
We vouwen dus... en we puzzelen ...... we kleuren en we bouwen.... de digibordles over dieren onder de grond komt aan bod.... en we doen kring spelletjes met de bal.....
Eén leerling mist de motoriek om de kegels met de balletjes om te gooien maar schoppen kan het als de beste.... alle kegels om, in één trap....aan die beentjes mankeert niks motorisch onhandigs....
Welke motoriek keur ik goed... hand of voet....hi hi...
Van... maar enfin... het is logisch dat aan het eind van de dag één kleuter concludeert "jij was een beetje druk in je hoofd vandaag hè?"....
Ik zal het mijn uitleg besparen.....
Van... ik heb trouwens wel uitgelegd waarom ze morgen vrij zijn....
Omdat een heleboel juffen en meesters van heel veel scholen boos zijn op de baas van alle scholen.... omdat hij niet goed luistert.... dat er meer juffen en meesters moeten komen en dat we niet zoveel kindjes in de klas willen omdat dat zo druk is... en omdat we meer puzzels en spelletjes willen kopen....
Ze snappen dat best blijkt uit één opmerking...."mijn mama luistert ook niet als ik het dino masker wil hebben"....waarop een ander weer zomaar uit het niets en voor ons onverwachts oppert "maar wij hebben al genoeg mama's"....
Van..... verder is het een brrrrrr dag...
Regen en niet naar buiten kunnen...
Dus niet ontladen en ook nog eens uit je ritme zijn....
Afzien voor juffen en een klas vol kinderen.... die allemaal jengelend naar buiten willen....
"Ik heb toch een regenbroek !!"....
Ja maar de juffen niet hi hi.....
We komen de dag wel door hoor.... maar zijn ook blij als deze voorbij is.....
Nu nog een vergadering en een huisbezoek en de dag kan aan de wilgen....aan de tak "ook weer overleefd"....
Waarbij ik aanteken dat ik binnenkort toch eens de discussie aan wil zwengelen of direct en indirect er voor kinderen zijn, even belangrijk is....
Want waar moet ik, als ik na vergadering en huisbezoek, om zeven uur mijn huis binnen kom zetten, moet eten, nog de tijd vandaan halen om leuke motorische lessen voor te bereiden...
Ik krijg ineens wel een idee hoe en waarmee ik morgen mijn stakingsdag ga invullen....
Kunnen we zo'n dag trouwens niet landelijk maandelijks instellen... dat zou werkdruk verlagend zijn zeg....!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten