Sinds ik die homeopathische tabletjes heb om de overbelasting van de bijnieren te reguleren slaap ik een stuk beter...
Maar bijgelovig als ik kan zijn laat ik het maar meteen afkloppen ook want wie weet zit het toch nog enkel tussen de oren.....
Hoe dan ook, een nacht van zes uur, met maar één keer wakker worden tussendoor, is vooralsnog geen uitzondering....
En dat zorgt toch echt dat je anders wakker wordt en naar school gaat....
Bij de kinderen lag het blijkbaar vannacht toch anders....
Sommigen komen geeuwend de deur door....
Te warm voor ze vannacht....
Een ander blijft zelfs thuis.....
We beginnen de dag met muziek....
En de vier kinderen waar ik de dag mee begin (vervoer van de anderen was weer eens te laat), genieten met volle teugen....
"Wat is dit een leuk klasje" zegt de vakleerkracht....en hij heeft gelijk.....
Een perfect op elkaar afgestemd stel kleuters waar we zelf ook van genieten....
Perfect op elkaar afgestemd ja maar laat ik maar niet te hard juichen want in de wandelgangen hoor ik alweer dat er nieuwe kinderen aan zitten te komen....
En ach.... Eigenlijk maak ik me daar niet eens écht zorgen om want ik denk dat deze roedel een volgende leerling gewoon meeneemt in hun groepsproces....
Och och och....daar zul je de meiden weer hebben....
Ik heb er maar twee in de klas dit jaar (voorlopig) maar het lijkt wel een complete legbatterij....
Wat hebben ze nou weer....????
"Jij ruikt".....
"Dit is watercrème hoor....dat is lekker".....
"Dat heet geen water crème"....
Ondertussen piekeren mijn klassenassistente en ik ons suf wat nou toch watercrème is....
"Dat is wel watercrème"....
"Nietes "....
"Welles"....
"Écht niet".....
"Écht wel"....
Kom....laat ik me eens in het kibbelende kippenhok begeven....
-Dames, dames, wat is er aan de hand....?-
"Ik heb watercrème"....
Ik kijk naar de ander....
"Dat is andersjeef"....
Het moet nu niet gekker worden....watercrème of andersjeef.....maar dan begint me iets te dagen....
-Jij bedoelt aftershave.....-
"Ja" antwoord de kleuter met een opgelucht gezicht....
-En jij bedoelt parfum....-
"Jaaaaaa" juicht de ander.....
"Ik heb parrefum"....
"Dat heet andersjeef" blijft de een hardnekkig volhouden....
Nou, zeg ik alle genderneutraliteit aan mijn laars lappend......aftershave is voor jongens en parfum is voor meisjes....
Het Pokahontas uitziende dametje zet haar handen in haar zij "zie je wel.....watercrème is voor meisjes".....
"Dat heet parrefum zegt juf"....en hup daar gaan ze weer....
Ik verlaat het strijdtoneel, ik heb wel wat anders te doen....
En dat is dan ook de beste beslissing want nog geen minuut later delen ze de 'parrefum' en spelen 'optuttertje'....
En euh....het jongetje in hun groepje doet vrolijk mee.....
Het moment dat iets minder pedagogisch maar opvoedkundig correct wel eens beter kan werken:.....
Het jongetje dat met zichzelf en met mij overhoop ligt door een serie van oorzaken; veel veranderingen, ineens juf vooral ook voor andere nieuwe kinderen, ineens hij die hulp krijgt van een eigen
onderwijsondersteuner, ineens gym op andere tijden, een op handen zijnde reis met zijn ouders voor langere tijd etc. en het daardoor in al zijn onmacht vooral op mij gemunt heeft, is weer bezig...
onderwijsondersteuner, ineens gym op andere tijden, een op handen zijnde reis met zijn ouders voor langere tijd etc. en het daardoor in al zijn onmacht vooral op mij gemunt heeft, is weer bezig...
Schoppen, slaan, krabben.....
En mijn motto is; het ligt nooit aan het kind, het ligt altijd aan jou als volwassene....
En daar blijf ik ook bij....
Maar ook een juf voelt zich wel eens vol onmacht na van alles geprobeerd te hebben....
En dan krijg ik me daar toch een schop en een klap....ik zet mijn handen in mijn zij....kijk hem heel boos aan.....en foeter op luide toon "zeg ben jij nou helemaal betoeterd, nú is het afgelopen hoor je".....
Hij schrikt op, de lach verdwijnt van zijn gezicht en ik hoor ineens "oké, lief zijn"....
Nu is het mijn beurt om op te schrikken....
Hoorde ik dat goed..... oké, lief zijn ...?
En ik krijg een aai, hij gaat aan tafel zitten en begint te spelen met de puzzel....
De rest van de dag gedraagt hij zich zoals het hoort....
Nou jaaaaaa......
Dus soms is gewoon even flink boos worden toch nog niet zo'n verkeerde manier....
Dat heet dan misschien niet pedagogisch handelen maar wel opvoeden....!
De rust is weergekeerd....
Vandaag maken we leuke werkjes over van groot naar klein....doet het digibord weer eens niet wat ik wil....komt het vervoer weer eens te laat.....
Waar halen we toch elk jaar aan het begin weer de moed vandaan om opnieuw te beginnen met het aanleren van de beginselen van sociale vaardigheden en zelfredzaamheid....
Met het handhaven van afspraken in de klas....met het op de stoel blijven zitten.... schoenen aanhouden....niet met spullen gooien enz......
We doen het toch maar weer voor het zoveelste jaar....
En als ik dan in de middag door de gang loop waar mijn oud kleuters hun volgende schoolfase zijn ingegaan en die ene speciale leerling komt op me afrennen om een knuffel te geven, waarbij ik van de nieuwe juf hoor dat het zo goed gaat....dan weet ik ook meteen weer waar we die moed vandaan halen....
Vanuit het feit dat we ongeleide schoffies een nieuwe kans van bestaan weten te leren creëren voor later.....
We eten een wel heel speciale Hello Fresh maaltijd vanavond....
En samen met Willem, die vanavond wel eens een avondje thuis is, repareer ik de rozenboog en plukken we de klimop maar weer eens kaal.....
Ach...en natuurlijk vergeten we meneer zwaan niet...
Verbeelden we ons dat nou, of begint hij er wat pondjes bij te krijgen....?
Het brood smaakt hem vanavond in ieder geval goed....!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten