dinsdag 15 november 2022

15 november 2022


Dag van:
Kinderen en moeilijk verstaanbaar gedrag...
Regelmatig ben ik maar wat blij dat ik moeder en oma ben naast juf...
Dat jaren ervaring met die twee eerste 'titels' ervoor zorgen dat je een koffer vol 'opvoedtrucjes' hebt....
Wellicht vind ik daarom ook een klas vol gedragsmonstertjes zo heerlijk....
Vandaag had ik mijn figuurlijke 'koffer' hard nodig...
En soms vraag ik me dan wel eens af wat nou op dat gebied het verschil is tussen onderwijs en opvoeding....
Onderwijs is een onderdeel van 'educatie', en educatie is gewoon een geleend woord voor opvoeding en opvoeding houdt meer in dat onderwijs......
Bij opvoeding hoort ook: gewetensvorming, gevoelsontwikkeling, inlevingsvermogen e.d.....
Onderwijs is het verwerven van voornamelijk culturele en maatschappelijke benodigdheden.....
Maar horen bij die maatschappelijke benodigheden ook niet gewetensvorming, gevoelsontwikkeling, inlevingsvermogen e.d tegenwoordig.....
Leraren worden hebben ten dage steeds meer als opvoeders gezien.....

Maar vertel mij..... hoe ver kun, mag en moet je gaan als leraar?.....
En worden leraren van nu wel voldoende toegerust?......
Als leraar is het onmogelijk je alleen maar te richten op onderwijs of onderricht.....
'Er is altijd dynamiek in een groep leerlingen......
Als juf moet je dan corrigerend en motiverend optreden en structuur en ondersteuning bieden......
Als vertegenwoordiger van de samenleving heb je die opdracht......
Je leert ze over burgerschap en over seksualiteit.'.....
De leraar is een vormer van de toekomstige burger, aldus Van de Sande docent pedagogiek, ontwikkelingspsychologie en opvoedingsondersteuning van de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening van de Haagse Hogeschool.....
Voor Van de Sande kan er niet genoeg aandacht zijn voor de pedagogische kant van het leraarschap juist ook op de Pabo.....
En ze heeft mijns inziens gelijk....
Onderwijs in taal en rekenen is heus belangrijk maar veel meer loop je tegenwoordig als leerkracht aan tegen maatschappelijke problemen die binnen diverse sociale en culturele  thuisomgevingen plaatsvinden en zijn weerslag hebben op een dag op school...
En niet alleen een dag maar soms een hele fase, proces of schoolperiode....
Dat het onderwijs nu erg gericht is op resultaat en opbrengstgericht werken moet natuurlijk ook......
Maar dat is niet het enige, het is “en-en”.....

Je moet immers ook oog hebben voor de zachte kant, het welbevinden van het kind, en of het zich op zijn plaats voelt.....
We hebben het hier vind ik altijd over de psychologische basisbehoeften van een kind: relatie, competentie en autonomie (Stevens).....
Aan die behoeften moet worden voldaan, wil een kind tot leren kunnen komen......
En in deze tijd.....en zeker bijzonder binnen speciaal onderwijs....gaat daar veel, heel veel tijd om zitten.....

Nou ja, een 'moeilijk verstaanbaar' verhaal over mijn ervaring van vandaag misschien...
Wat deed ik toen mijn kinderen/kleinkinderen zich 'misdroegen' en kan/mag ik dan wel zo reageren en handelen als ik in mijn thuis opvoedingssituatie ook zou doen....?
Ik merk namelijk wel dat die maniertjes en trucjes vaak beter helpen dan de aangeleerde pedagogische trucjes omdat de kinderen dondersgoed door hebben wat écht en wat aangeleerd is....
En op aangeleerde trucjes reageren ze verhipte minder goed....

Wellicht is het bij ons in de klas een

combinatie van veel écht en een beetje aangeleerd dat ervoor zorgt dat de kinderen er goed op reageren.... 
Gewoon écht mopperen en écht daar tegenover tien welgemeende knuffels geven....tegenover de aangeleerde ik-boodschap e.d......
Misschien ben je als juf wel gewoon een moeder die dat pedagogisch gezien goed kan onderbouwen....


En om een lang verhaal kort te houden, liet ik dus, zonder verdere uitleg van deze omstandigheid, vandaag de veters uit zijn schoenen (haha)......en het werkte.....!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten