maandag 3 januari 2022

3 januari 2022


Dag van:
Echt hè.... soms snap ik geen biet meer van de wereld...
Zo heb je hoop... en zo is je hoop vervlogen...
Neem nou vandaag in het nieuws dat nieuwe fenomeen 'flitsbezorgers'.....
Ik had er echt nog nooit van gehoord....
Het schijnt echter al een jaar te bestaan....

Neem nou volgend geval...
Je staat te koken...
Pannen op het vuur....
En oh gut.... je bent de melk vergeten om dat sausje mee aan te maken....
Geen alternatief voor melk in je koel of keukenkastjes te vinden....
Wat doe je....?

Oké....
1) je draait het vuur uit.... en denkt... hier ga ik morgen wel mee verder als ik de melk heb.... en je pakt iets uit je koel of keukenkastje, waar je nog wel alle ingrediënten van in huis hebt...
Of....
2) je draait het vuur uit.... pakt je jas... en vliegt naar de winkel.... dan maar wat later eten...

Fout mensen... FOUT... FOUT... FOUT!!!!!.

Met stip op één......
Je belt de flitsbezorgservice.... en binnen 10 minuten heb je je boodschap in huis....
En dat geldt niet alleen voor als je maar één pak melk nodig hebt... je kunt ook een waslijstje boodschappen indienen....
Het gaat erom dat je gewoon niet meer hoeft te wachten.....
Een snel service dus....
Zoiets van als je stampvoetend in je keuken staat te dreinen "Ik wil het hebben... ik wil het NU hebben"....
Zoiets van die onbedwingbare drang die sommige vrouwen soms naar chocolade hebben in een bepaalde periode...
"Ik wil NU chocolade... ik MOET het NU hebben!!!!!"....
Wat doe je???.......
Of je baby met een poepluier.... en jij die net tot de ontdekking komt dat de luiers op zijn....
Wat doe je???.....

Of misschien moet ik vragen... wat zou je vroeger gedaan hebben...?
Zeg maar, nog geen jaar geleden....

Weet je... en die service nog tot daaraan toe....
Ondernemers in coronatijd moeten toch ergens de centen vandaan halen...
Al denk ik dat de supermarkten, die veelal deze service verlenen,  best goede omzet gedraaid hebben...
Ze waren immers vaak het enige uitje dat er nog was....
Maar goed... toe maar...


Nee het verhaal wordt nog erger...
Niet de mensen boven de... zeg maar...35 jaar, maken er gebruik van...
Nee... DE JONGEREN.....!!!!
Zij die tussen de 18 en 34 jaar zijn..... waarvan er dan enkele huishoudens die met jonge kinderen zijn....
Het is écht.....
De jongere generatie maakt er het meest gebruik van...
En dan komt meteen het begrip "verwende pestblagen" in me op....
Laat een ander maar voor je rennen...
Ik wil het... en ik wil het NU!!!....

En bij hen gaat het niet alleen om de boodschappen hoor...
Oh nee.... er worden met snel services verleend....
Ze willen NU die IPhone.....
Ze willen NU die kauwgom....
Ze willen NU een setje potloden want ze zijn te beroerd om de potloden te slijpen...
Of de slijper kunnen ze niet vinden en dan willen ze NU de potloden én een puntenslijper....
En ze willen NU printerpapier want het is op.... vergeten te halen gisteren....
En dat willen ze dan binnen 10 minuten hè.... want dat garandeert de flitsservice.....
NOS journaal vanavond:

Flitsbezorgers beconcurreren elkaar om de Nederlandse markt te veroveren. Hun belofte? Binnen 10 minuten staan je bestelde boodschappen voor de deur. Ze zijn populair onder met name jonge doelgroepen, investeerders pompen er miljarden in. Maar er zijn ook zorgen om wat de nieuwe hordes fietsers en magazijnen doen met de verkeersveiligheid en openbare ruimte in steden waar ruimte al schaars is.

Het werkt als volgt: iemand bestelt via de app boodschappen. Een bezorger haalt deze op bij een zogeheten dark store, kleine distributiecentra met afgeplakte ramen - en fietst naar de klant.

Van Doorn ziet de ontwikkeling als een nieuwe stap in de on-demand economie: "Het leven moet snel en frictieloos zijn." Platformeconomie-onderzoeker Martijn Arets vraagt zich af in hoeverre we deze diensten moeten willen hebben. "Het is de onderklasse, veelal migranten, die de middenklasse bedient met een druk op de knop. Ze reduceren boodschappen tot één daad - een noodzakelijk kwaad - terwijl het beweging en een sociale activiteit is."

De gemeenten Groningen, Rotterdam en Amsterdam onderzoeken wat de nieuwe diensten in de stad gaan betekenen. "Ze schieten als paddenstoelen uit de grond", zegt Elisabeth IJmker (GroenLinks), die hier een motie over indiende. "Ze hebben als verdienmodel een prikkel om zo snel mogelijk te bezorgen, dat kan tot gevaarlijke situaties op de weg leiden."

Wiedhaup van Getir reageert dat hun bezorgers speciale

trainingen geven, zodat de bezorgers met de juiste kennis over verkeersregels en de snelheden

Naast de mobiliteit, spelen er bij IJmker ook zorgen over de leefbaarheid: "Bij zo'n dark store staat de stoep vol met fietsen en ramen zijn afgeplakt, dat geeft geen leuk straatbeeld." Ook probeert het raadslid inzicht te krijgen in de arbeidsomstandigheden van bezorgers, met name over de mentale druk en de fysieke last.

Flitsbezorgservice..... tjonge jongen jongen wat een vooruitgang weer... wat een toegevoegde waarde aan onze leefwereld....
Niet dus....
Er wordt er een behoefte gekweekt... een volslagen onnodige als je het mij vraagt....
Pak je fiets, je wandelwagen met je kind erin.... voor mijn part je skateboard of rolschaatsen... of loop gewoon even naar die winkel....
Maak een praatje met de mensen die je tegenkomt...
Waarom die haast....?

Of ben ik nou te moraliserend.....?
Word ik te oud misschien....?
Nee heus.... ik kan er met de kop niet bij....!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten