Vandaag maar weer eens een klassenverhaal, omdat mijn team en ik best wel trots zijn op wat de kinderen en wij in 4 weken hebben neergezet....
De groep is namelijk al een aardige eenheid aan het worden.
Elkaar helpen, bij elkaar kijken hoe iets moet of waar de ander mee speelt, vragen of je mee mag spelen (met woorden, de spraakcomputer of de kernwoordenkaart), we zien het elke dag......
Het helpende handje wordt steeds handiger en zelfstandiger, al is het soms nog even zoeken naar de juiste tafel als je de lunch moet uitdelen.....
Met of naast z'n tweeën in de hoeken spelen, zoals de bouwhoek, de zandtafel, de huishoek of aan de barbie speeltafel (waar je deze juf dus niet gauw zult zien 🤣, is al heel gewoon.....
En zelfs elkaar voorlezen in de lees- relaxhoek gebeurt al......
Dat is al meer dan je kunt wensen in 4 weken......
Gisteren bijvoorbeeld wilde Snuf zijn verjaardag vieren en wilde hij kleurenemotiemonster boos, verdrietig en blij uitnodigen op zijn feestje want hij werd al 5 jaar.
Hoe oud worden de kleuters eigenijk wil de fysiotherapeut van Snuf weten......
De kinderen kunnen het best al wel vertellen met een beetje hulp van de juf of hun vingers, maar boos (rood) was alleen maar boos want hij wilde de oudste zijn, en verdrietig (blauw) was verdrietig omdat hij nou geen cadeautjes kreeg, maar blij (geel) was blij dat hij op het feestje mocht komen......
Een mooi voorbeeld van hoe wij de lessen sociaal emotionele ontwikkeling vorm geven.....
En vandaag las deze juf voor uit 'ik kan het zelf'......
Een beertje dat al heel veel zelf kan maar best om hulp mag leren vragen als iets nog een beetje te moeilijk is.......
Een instructie regel dus....
We puzzelden, sorteerden kleuren, maken mooie kleuren reeksen en natuurlijk maakten we een verjaardagskalender zodat we goed kunnen bijhouden wanneer er iemand jarig is waarna we ook nog keken naar Zandkasteel dat over jarig zijn ging......
En als we door de regen niet buiten konden spelen nou dan speelden we toch lekker in de klas, op de gang, in de ballenbak of in de pinguïnrots ruimte......
Een kleuterdag in de 'notendop'....
De 'notendop' die je dan in het weekend voorbereid.....
Een kind dat tussendoor overgeeft.... en een mailtje van de jeugdzorg, een telefoontje van een moeder, een kind met een huilbui, en eentje die niet wil eten, de ander die zijn beker per ongeluk met inhoud en al laat vallen, een plasongelukje, de wiebelaar die niet op vier poten van de stoel kan blijven zitten en omkukelt.... dikke tranen maar een goede 'ervaar het zelf maar' les, de leerling die niet van het digibord af kan blijven en deze juf die de pagina niet meer goed in beeld krijgt nu, och en de kleuter die de materialenkast even leeghaalt.... wat een ravage, het jongetje dat de blokkentoren van de ander omgooit.... ruzie, frustratie en tranen, een gezinsbegeleider die het zieke kind komt
halen, dat ene bruine plekje op die banaan waardoor de banaan niet meer gegeten wordt want dat is vies, het kind dat alleen de pindakaas van zijn brood likt en nu het brood niet meer hoeft en vier kinderen die tegelijk in de huishoek willen terwijl er maar twee in mogen, die kleuter die ontdekt dat hij bij het lichtknopje kan.... help.....
halen, dat ene bruine plekje op die banaan waardoor de banaan niet meer gegeten wordt want dat is vies, het kind dat alleen de pindakaas van zijn brood likt en nu het brood niet meer hoeft en vier kinderen die tegelijk in de huishoek willen terwijl er maar twee in mogen, die kleuter die ontdekt dat hij bij het lichtknopje kan.... help.....
Ik kan het lijstje nog wel aanvullen hoor, maar dan zou je misschien bijna denken 'wat maakt dat vak nou zo leuk dan?'....
Nou dit allemaal dus....!!!!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten