Toegankelijke, goede en betaalbare zorg is steeds moeilijker te garanderen.....
De vraag naar zorg neemt toe, terwijl er een tekort is aan zorgmedewerkers. Martin Schalij, lid Raad van Bestuur bij het LUMC, begrijpt wel dat Nederlanders daar wakker van liggen.......
'In 2040 is een op de vier Nederlandse werknemers nodig in de zorg.......
Dat kun je je toch bijna niet voor te stellen?'.....
En of ik mij daar zorgen om maak.....?
Laat ik het zo zeggen "ik lig er niet echt wakker van".... maar vind het op z'n minst wel heel erg.....
Bijna een kwart van de mensen in Nederland heeft een keer afgezien van een bezoekje aan de tandarts vanwege de kosten......
Op dit moment wachten ongeveer 84.000 mensen op behandeling in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). Dit aantal groeit
Het zijn maar zo wat van die berichtjes die je achteloos tot je neemt.....
En als er iets ergs aan de hand is, dan is er heus ook nog altijd wel hulp denk ik dan.... hoop ik dan.......
Uit onderzoek van Arts en Zorg blijkt dat de inzet van hybride (ofwel digitale) zorg de druk op huisartsen en doktersassistenten fors kan verlagen omdat mogelijk tot 75% van de zorgvragen online kan worden beantwoord......
Een soort van artsen callcenter......
Artsen dus ook met met verstand van digitale vaardigheden en een typcursus als ik het nog korter door de bocht slinger.....
Vanavond dacht ik daar eens goed over na....
Je hebt natuurlijk die mensen die voor elke poep en scheet naar de dokter gaan....
De onnodige werkdruk die dit met zich meebrengt ondervang je hiermee en dat scheelt....
Je hebt echter ook van die mensen zoals ik, die altijd denken "ach het valt wel mee de dokter heeft het al zo druk, het gaat wel over voor ik een jongetje ben"....
En dit is de groep mensen die je uit het oog dreigt te verliezen of die te laat komen als er iets is.....
Behalve dan toen met die duizeligheid of nekhernia, kom ik eigenijk nooit bij een dokter....
Één maal per jaar reageer ik keurig op de oproep voor bloedprikken.... hoor ik niks dan is het wel goed zo..... en anders bellen ze wel.....
En bloeddruk meet ik zelf en geef die óók één maal per jaar keurig door.....
Vandaag was ik dus één van die patiënten die wegens bezuinigingen en verminderen van de werkdruk, gebeld werd.....
De bloeddruk had ik al keurig gemaild.....
De eigen bloeddruk uitslag verraste me wel, en wel zodanig dat ik nog naar de winkel ben geweest om nieuwe batterijen te halen en de bloeddruk uiteindelijk ook aan de andere arm gemeten heb omdat ik hem wel extreem laag vond voor iemand die behandelt wordt voor juist hoge bloeddruk....
Het meetresultaat verschil in beide armen was groot.....
Ik zou om half elf gebeld worden, had de klassen organisatie zo geregeld dat ik even de klas uit kon, en daar gaat om kwart voor tien de telefoon al....
Het is niet de praktijkondersteuner die ik verwachtte maar de doktersassistente.....
Ze heeft een aantal vragen namens de huisarts....
Vragen over hoe ik me voel naar aanleiding van de bloeduitslagen....
Of ik me zorgen moet maken, vraag ik.....
"De huisarts belt u maandag" antwoordt ze....
Maar daar neem ik natuurlijk geen genoegen mee.....
Nou was het namelijk na de eerste keer bloedprikken zo dat ze iets van suiker vermoedden en daarbij moest ikzelf ze erop attenderen dat de schildklierwaarden (alweer) niet gemeten waren.....
Vandaar dus gisteren de tweede keer bloedprikken....
"De praktijkondersteuner belt u straks nog" antwoord ze....
Welja zeg.... het hele callcentre in rep en roer....
Ook niet om half elf maar om vijf over tien, belt de praktijkondersteuner....
Nee geen suiker cq diabetes.....
Zie je wel, dat dacht ik al dat had ik immers allang zelf anders wel gevoeld....
Cholesterol ietsje nog verhoogd, daar moeten medicijnen bij.....
Bij.....?????
Ik slik al acht verschillende pillen per dag..... m'n nieren hebben al genoeg te lijden....
"Ja die nieren, toch wel schade opgelopen"....
Dat voelde ik vorig jaar al maar toen deed je er niks mee mevrouw de praktijk ondersteunende telefoniste....
"Tja en de schildklier waarde behoorlijk verhoogd"....
Pffft en dan vergeten júllie elke keer die waarde te meten en moet ík jullie dat op attenderen want anders hadden we dat vorig jaar al geweten en er wat aan kunnen doen....
"De huisarts belt u maandag daarover"....
"En dan die bloeddruk..... dat kan helemaal niet wat u opgeeft "....
Kan niet....????
"Nee die is veel te laag"....
Ja dat vond ik dus ook....
"De bloeddrukmeter werkt denk ik niet meer"....
Ik heb de andere arm ook gemeten en die waarde lag hoger, maar ik moest juist de linkerarm meten....
Ze wil van de andere arm de waarde weten.... en ik geef die door....
"Ja, lacht ze, ziet u wel, die klopt wel.... netjes hoor"....
Maar ondertussen breekt mijn klomp....
Dus omdat die andere arm goed is, is er nu niks aan de hand....
"Precies, zegt ze, de meter is wat onbetrouwbaar denk ik"....
Onbetrouwbaar.....????
De rechterarm is met dezelfde meter gemeten..... en die kant is wel betrouwbaar....????
"Ja, en de linker niet".....
Met dezelfde meter....????
Schiet mij maar lek......
Maar ook niet dus even zeggen dat ik beter even bij de huisartsenpost kan komen meten....
Stel je voor.... daar is een callcentre niet op ingericht.....
Ik ben echt hartstikke tevreden met mijn huisarts hoor....
En ik weet dat ze het vreselijk druk hebben daar....
Maar nu was ik toch liever even langs gekomen dan dat ik alles met telefonistes moet doorspreken.... die meer verstand
hebben van telefoons dan van bloeddrukmeters....
hebben van telefoons dan van bloeddrukmeters....
Een haperende meter die alleen hapert als ik links meet.... ga toch weg.....
Enfin, maandag belt de huisarts zelf....
Nog even geduld aub, er zijn nog een paar honderd wachtenden voor u.... piep piep piep..... nog even geduld aub u bent de negenennegentigste in rij......
Geen opmerkingen:
Een reactie posten