zaterdag 25 juli 2020

25 juli 2020

Dag van:
"Zeg Wampie, zou je niet eens wakker worden het is over twaalven..."
Nou lieverd ik ben al een uurtje of zo wakker... maar het is meer dat ik mijn bed uit zou moeten komen...
Ik verkeer echter in de gelukkige omstandigheid dat er geen camping meute zit te wachten op koffie of eitjes....
En ik verkeer daarentegen in de ongelukkige omstandigheid dat precies om de hoek van de slaapkamer een gigantische bult was van veertien dagen, uit drie vakantietassen ligt...
Die bult was verplaatst zich niet... ikke wel....
En de narigheid is dat ik dan tegen die bult oploop....
Een niet al te prettige zaterdagse gedachte....
"Kom er toch maar uit!"....
Mijn partner is meedogenloos....
Van..... Ik spring over de bult op weg naar koffie en mijn Bengeltje...
Onze over de top van gelukzaligheid zijnde Bengel...
Trouwens Bets is ook niet weg te slaan...
Ze blijft maar likken en om benen draaien...
Van... senseo koffie...
Oh wat smaak je toch heerlijk....
Of eigenijk... nee... eerlijk zijn....
De douwe egberts maling met buisman en een snufje zout... langzaam op geschonken met water uit het pannetje, smaakte lekkerder...
Echter het feit dat ik nu alleen maar een pad in de machine hoef te doen zorgt ervoor dat ik nu dubbel geniet...
Van.... de tv gaat niet aan...
Willem wil het camping gevoel vasthouden...
Zwijmelen in de ervaringen van de afgelopen weken...
Zelf heb ik nu meer rust om gedichten te maken...
Wat Willem in elke emotionele situatie kan, lukt mij pas als de prikkels voorbij zijn....
Van.... eerst de witte was....
De bonte was....
Oeps... beetje vol geladen...
Je zou denken dat er een oorlog uitgebroken was maar het is de machine die staat te schudden....
De lichtgekleurde was...
En aangezien ik niet in het bezit van een droger ben, hangen nu alle rekken en deuren vol...
Er kan geen was meer bij....
De was hangt overal... het lijkt wel een spook was huis als je boven loopt...
De was die als spinnenwebben langs je gezicht kriebelt...
Van.... er wordt heel wat nagepraat over de vakantie...
Maar dan voel je de nervositeit bij Willem langzaam opkomen...
Morgen preken in Hoogeveen....
Hij oefent op zijn fluit en leest de preek wel twee keer...
Alles moet kloppen...
Nu de muziek beluisteren...
Van..... "ik heb het warm... de deur moet open..."
Maar Bengel dan....?
Ik aarzel....
Maar ik ga het doen....
Ik laat Bengel ook naar buiten gaan....
Als beloning voor twee weken opgesloten zitten...
Maar wat vind ik het eng....
Van... Willem trekt weer bij....
Hij wil de kleren uitzoeken voor morgen...
Gelukkig hoeft hij dit keer geen stropdas om...
Maar de rest moet kloppen...
"Staat dit?"....
Ja schat
"Kan dit?"....
Natuurlijk lieverd
"Of staat dit beter?"....
Het kan allebei Willem....
"Maar is dit niet slordiger?"...
Nee schat.... zeker niet....
"Ja wat moet ik nou aan....????"
Dat wat het makkelijkste zit misschien lieve schat...?
"Oh ja.... deze dus...."
Heel netjes Willem... dit zou ik doen...
Van.... zorgvuldig als bij elkaar zoeken....
En ik vandaag de was... dan hij dus vandaag de boodschappen....
Van... met de honden uit...
Een verschrikte Willem keert terug...
Borre is in volle vaart en met volle gewicht op Benji geknald......
Benji loopt mank en piept....
"Ik kan hier niet tegen Wampie als een hond pijn heeft"...
En ik heb kiespijn.....
Kijk even of hier een kroon overheen zit...
Nou ben ik geen tandarts... en een kroon is voor mij zo'n ding dat je op je hoofd zet als je van koninklijke bloede bent...
Ik zie dus niks en wil me om Benji bekommeren...
"De kies klopt Wampie".....
Hoort wie klopt daar kinderen zingt het nu in mijn hoofd...
Neem maar een ibuprofen Willem... dat remt de ontsteking...
"Waar liggen die?"....
Zucht.... in de medicijn bak Willem...
"Geen paracetamol dus?"...
Nee Willem, anders had ik dat wel gezegd....
Van.... ondertussen lig ik op mijn knieën bij Benji...
Hij heeft echt pijn maar ik voel niks dat gebroken is...
Waarschijnlijk verrekt of gekneusd...
Iets bij zijn schouderblad lijkt het...
Als hij er op staat of loopt piept hij....
Van.... Willem ook....
Laat die ibuprofen even inwerken Willem...
Van..... Benji maar even rust gunnen...
Niet teveel laten lopen...
Dat wil hij ook helemaal niet trouwens...
Hij wil zijn kop alleen op mijn voeten...
Van..." Hij zoekt bescherming Wampie...."
Dat klopt Willem...
Klopt jouw kies ook nog...?
"Nee dat zakt af...."
Van... Willem heeft het weer warm...
Poes in de bench...
Poes weer boven....
Wasrek dus verhangen....
"Wampie ik weet niet hoe dat moet"....
Gewoon het rek oppakken en over een andere deur hangen Willem...
Hij staat met zijn hoofd in de was... de armen gestrekt naar boven als een hulpeloze... tja als een hulpeloze wat eigenlijk...?
Willem... deze deur... hoger...
"Ik zie niks!!!"
Kom maar hier...
Ik pak het rek en zwiep het over de deur....
"Nu heb ik het nog warmer..."
Ga zitten en doe niks meer Willem....
"Is er nog rode wijn...?"
Ja hoor... op de buffetkast...
"Deze wijn is niet lekker... had ik nou maar bier meegenomen..."
Van..... een ding is duidelijk...
Willem is overprikkeld....
De overgang camping-huis is dit keer te groot...
Er gebeurde teveel...
Hij voelde teveel....
Al zijn registers staan open....
En dan te bedenken dat deze man met pensioen is....
Dat belooft nog wat...
Van..."Wampie zet jij de wekker ook op 7 uur.... voor als ik niet wakker word?"...
Ja Willem... zal ik doen...
"Die irritante beep hè?"....
Ja Willem... op de irritante beep....
Maar zie eerst maar eens in slaap te komen jij....
Van..... ik hoor de tandenborstel....
Ik hoor au....
"Het klopt weer Wampie"...
Neem nog een ibuprofennetje schat....
"Geen paracetamol...?"
Nee lieverd... anders had ik dat wel gezegd...
En welterusten....!
Van.... ik voel een plof op de rand van het bed...
Willem... en zijn verhaal...
Over de berg vol fijn gevoel... en het dal van herinneringen...
Lieve Willem.... hyper sensitieve... alles voelende en erin opgaande Willem....
Vooral nu een worstelend Willem...
Maar praten helpt...
Nu echt welterusten Willem.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten