woensdag 29 juli 2020

29 juli 2020

Dag van:
"Wampie... kom nou.... toe nou... ik ga zo met Peter wandelen en ik heb een verrassing en wel graag je gezicht gezien...."
Nou moet je met verrassingen bij Willem altijd uitkijken....
Of het is iets dat hij zelf mooi vindt....
Of het is iets waar hij hard aan gewerkt heeft.... de tuin bijvoorbeeld...
Of hij heeft iets in huis schoongemaakt.... maar ik hoorde niks en fris ruikt het ook niet....
Of het is een ramp.....
Van....."Wampie schiet nou op... ik ga... Peter staat al te wachten...."
Me nog half aankledend holderdebolder ik naar beneden....
En die verrassing knettert recht in mijn snuffert....
Een ramp dus....
Van... en oh waarom kan ik nou toch nooit mijn mond houden....
Ik roep dus direct ' dat ziet er niet uit.... om vervolgens mezelf corrigerend door te gaan met 'goh wat knap bevestigd' en 'wat zullen de honden daar blij mee zijn'....
Van.... er hangt dus een vod voor ons raam....
Een vod dat ons prachtige uitzicht belemmerd...
En gezien de manier waarop het bevestigd is.... op z'n Willems.... zal dat kreng er voorlopig nog wel hangen ook....
Het betreft het schaduwdoek van de camping....
Zo'n driehoekig doek....
In de kamer is het dan nu ook behoorlijk donker...
Voor de honden wel koel.... voor de mens een ramp....
Willem loopt geïrriteerd en gehaast naar de buurman....
"Is dat alles wat je ervan kan zeggen"... roept hij bij het weggaan nog....
Ach... misschien moet ik er even aan wennen.... zeg ik bij het dichtslaan van de deur...
En als ik zeker weet dat de deur dicht is, er achteraan 'maar ik denk het niet....
Van... enfin... de honden hebben het goed zo...
Als er niks hangt wordt het al snel snikheet in de kamer als de zon schijnt....
Ik ga maar eens aan de koffie en geef Bengel en Bets eten....
De enige plek waar die twee elkaar tolereren is het aanrecht bij hun voerbak....
Van... ik zit net 5 minuten aan de koffie en bedenk wat ik eens zal doen of ik besef me dat het verraderlijk stil is....
Stil en 4 honden en 2 katten dat klopt niet...
Aangezien ik dus niet meer naar buiten kan kijken en de honden zich daar bevinden (hebben die veel weet van zo'n verkoelingsdoek voor het raam die ervoor zorgt dat ze nu ook binnen kunnen liggen)... kan ik ook niet zien wat er buiten gebeurd...
Wil ik het weten...?
Nee dat wil ik niet denk ik als ik buiten sta en zie dat het merendeel van plantjes uit het perk zijn gegraven en in plaats daarvan een behoorlijk diepe kuil is gemaakt....
Potverdriejandorieverdikkemenogantoe..... wat een onding dat vod....
Hoezo opletten op wat de honden doen...
Er valt niks op te letten met zo'n donker ding voor de ramen....
Met de moed der wanhoop veeg ik de aarde bij elkaar en probeer te redden wat er helemaal niet te redden valt....
Eenmaal weer aan de koffie stuur ik, me nog na ergerend, de foto's van het onheil naar Willem...
Van.... bijna twee uur wandelen de heren...
Dan komt Willem met een schuldbewust gezicht, waarvan ik niet weet of het nou echt of gemaakt is,  binnen....
" Dus er is een kuil.... en de plantjes zijn weg.... toch niet zo'n goed plan hè dat doek voor het raam".....
Schat... de kuil is alweer dicht.... jammer van de plantjes.... maar inderdaad dat doek is het niet.... die kun je ook beter aan de punt spannen in plaats van los voor het raam te laten bungelen....
Van.... enfin.... over tot de orde van de dag...
Willem typt de trouwtoespraak uit die hij vannacht tot vier uur heeft zitten maken...
Ik haak een dromenvanger....
Pakketje van de Action...
Gisteren was ik daar al mee begonnen maar de dromenvanger werd een soort van nachtmerrie...
Ik telde me suf maar uit kwam ik niet...
De tekentjes van het patroon krioelde me voor de ogen... en de beschreven handleiding leek wel door ikea geschreven....
Ik waag dus vandaag weer een poging en met enige fantasie lijk ik er nu uit te komen....
Verhip.... gelukt....!
Ooit word ik nog wel eens een haakwonder....
Van.... het lijkt of Willem er de hele middag op heeft zitten broeden want tijdens het koken verschijnt er een soort van eureka grijns op zijn gezicht...
Hij loopt naar buiten... pakt de derde... onbevestigde punt van het doek en houdt deze omhoog....
Dan kijkt hij hulpeloos om zich heen...
De eureka blik verdwijnt zo die kwam...
Ik vlieg naar buiten....
Ik heb nog een paal liggen Willem....
Als je die in de grond slaat dan kan je daar die punt aan bevestigen...
Ik vlieg de andere kant van het huis naar buiten en haal de paal....
Willem probeert de paal in de grond te wroeten...
Ik ben al onderweg voor een hamer....
Willem slaat... en slaat... en slaat....
Oeps op zijn hand.... en hard ook....
Het bloedt zelfs....
Toch houdt hij vol...1 minuut dan...
"Ik geloof toch dat ik de hand even moet koelen"....
Kijkt me een goed plan Willem als ik zie hoe die opzwelt....
Van... na een paar minuten onder de kraan zet hij de klus voort....
"Die paal gaat niet verder de grond in"....
Jawel Willem dat doet hij wel...
"Niet"....
Wel...
"Hoe zie je dat dan.....?"
Aan dat stuk hout dat eraf is....
"Ik zet toch een streepje".....
Pffft.... nee hè....
Willem komt terug met een stift, zet een streepje en gaat verder met slaan...
"Ja, hij zakt toch wel"....
Van...."nu komt het hoor... ik ben hier heel handig in...."
Hij pakt de draad van het doek en kijkt er een beetje radeloos bij...
Zal ik hem met een mastworp vastmaken Willem....?
"Ja doe maar!"....
Van.... "er moet nog een draad aan hoor.... ik ben hier heel handig in"....
Draad 1.... postbode touw.....knapt....
Draad 2.... coax kabel...... te dik...
"Ik heb een scheerlijn nodig.... zal ik die uit de tent halen....?"
Zeg ben je nou helemaal gek....!
Willem ik zou die waslijn nemen...
Het werkt.... en het staat best grappig....
Idee een tien .... uitvoering...... laat maar.... nou ja.... een zeven dan... met een plusje uit medelijden voor de zere hand....
Van.... we drinken de koffie onder het geïmproviseerde zonnescherm....
Nu snel eten want Babeth heeft meidenavond....
Van... en verder kabbelt de avond voorbij....
We kijken journaal.... en vinden het toch wel vreselijk wat er in de turn wereld gebeurd is...
Bijzonder eigenijk dat zich dat voornamelijk in de turn wereld afspeelt...
Of zouden nu ook andere takken van sport ermee naar buiten komen....?
Sporten is sowieso zo sportief nog niet...
Mishandeling... fysiek en psychisch.... doping.... fraude.... omkoping.... belachelijk hoge transfer kosten.... uitputting.... anorexia....
Ik denk dat wij het maar bij wandelen houden....
Van... en die ophef over de vakantie van Rutten en de Jong daar wil ik het niet eens over hebben...
Als er nou twee mensen zijn die rust verdient hebben......
En dat er een aantal sukkels de regels aan hun laars lappen en het corona percentage weer stijgt... daar hoeven ze heus niet voor terug te komen....
Laat die burgemeesters maar schuiven...
Van.....31 juli zijn Willem en ik 14 jaar samen....
Eigenijk willen we dat best wel een beetje samen vieren....
Maar zelfs bij die gelegenheid huiver ik om uit eten te gaan...
Willem daarentegen wil maar al te graag...
Compromis dus.... uit eten oké... maar dan wel buiten...
En gelukkig vind ik in een of ander gehucht een bistro met een binnentuin....
Moet kunnen....
Maar eng blijft het....
Van.... de laatste vakantiewas....
Op een onmogelijk uur...
En mijn wasmachine heeft iets tegen dekbedden en dekens....
Een oorverdovend kabaal... een wandelende machine.... en een reddende Willem die nu waarschijnlijk spontaan Parkinson heeft....
Of in ieder geval al zijn botten door elkaar heeft liggen van het gerammel....
En dan de dag afsluit met de legendarische woorden "goh wat kun je toch veel op een dag doen hè als je geen Netflix kijkt".....







1 opmerking: