dinsdag 10 oktober 2023

10 oktober 2023


Dag van:
Het is alweer dinsdag....ik mag weer beginnen....
Laatste weekje voor de herfstvakantie...
De kinderen zijn eraan toe...
Bij mezelf vind ik het nog best meevallen...
Al waren deze eerste zes weken van het schooljaar op privé gebied best pittig....

Vanmorgen stap ik de dag in ieder geval weer fris en monter in...en zo stap ik de deur ook uit...
Suuuuuuuuuufferd.......je vergeet je laptop in al je frisheid....
Ik ben al een heel eind....voorbij al de wegwerkzaamheden ook al.....in de mist....daar waar je maar 30 mag rijden ...en toch ga ik maar terug....
Zonder laptop valt er niet te werken....

En ik begin opnieuw....
Ik stap dus weer fris en monter, met laptop, de deur uit....
Nog ruim op tijd op school....
Nog ruim op tijd voor een gesprek met mijn onderwijsassistente....
Nog ruim op tijd om weer een andere flex ondersteuner in te werken....
Maar toch weer 1 minuut te laat voor de briefing....

Het is rustig in de klas...de kinderen

spelen...
Dat is lekker voorbereiden...
Vandaag heb ik allerlei kleurenlesjes....
En wat is het soms toch lastig om de kinderen die de kleuren nog écht niet kennen en de kinderen die kleurenblind zijn te kunnen onderscheiden....
Ik ken heus wel de formule van waar je op moet letten, maar dan nog....
Kleurenblindheid bij kinderen is meestal een rood-groen kleurenzienstoornis.... Kleuren zoals rood, oranje, bruin en groen kunnen dan sterk op elkaar lijken of lijken veel doffer.......
De aandoening kan ook de waarneming verstoren van andere kleuren zoals geel of blauw......
Rood-groen kleurenblindheid komt het vaakst voor......
Dan ziet iemand weinig of geen verschil tussen rode en groene tinten......
Geel-blauw kleurenblindheid komt minder vaak voor......

Dan kan iemand blauw en geel niet van elkaar onderscheiden.......
Volledige kleurenblindheid, oftewel achromatopsie, komt heel zelden voor.....
Ik weet het allemaal.....
Maar als we dan op het digibord en regenboog online kleuren dan moet ik nog donders opletten en herken ik het bij slechts 1 leerling direct en moet ik bij die andere leerling waarbij ik het vermoeden van kleurenblindheid heb, toch heel erg goed nadenken....

Dan gaan we over op olifantje Elmer....
De schrijver daarvan mag van mij tien gouden griffels krijgen.....
Wat een vondst dat kleuren olifantje tussen al die grijze....
Niet alleen omdat het beoogt dat je anders kan en mag zijn als anderen maar vooral ook om kleuren bij te brengen....
En het spreekt ieder kind aan....
Ik weet niet hoeveel juffen en meesters in Nederland hebben er al lessen bij bedacht....
Ik hoef niet eens zelf het wiel uit te vinden....
Al vind ik dat natuurlijk altijd al het leukste....

De kinderen vinden het heerlijk al die

kleuren en de handjes bewegen driftig alle kleurengebaren mee....
Eentje vinden ze wel heel onlogisch....het gebaar van bruin....een draaiende beweging naast je hoofd....
"Juf die moet bij je billen want daar is je poep".....
Het was inderdaad misschien iets logischer geweest.....voor een kind dan ....

Ze zijn druk in de weer met het beplakken van het olifantje Elmer.....
Voor sommige is de opdracht 'niet twee dezelfde kleuren naast elkaar', net een stapje te ver....
Voor anderen is juist een stapje erbij nodig.....knip groen gras uit en plak dat onder de poten van Elmer....


Buitenspelen doen we  maar wat langer vandaag hoor....
Tweeëntwintig graden op 10 oktober....daar moet je van genieten....
En trouwens....buiten spelen is ook leren....
Ze ontwikkelen een betere motoriek, ze krijgen een verhoogde weerstand, door samen te spelen, rekening met elkaar te houden en op je beurt te wachten, traint je kind zijn sociale vaardigheden, hun zelfvertrouwen stijgt naarmate ze ontdekken dat ze meer kunnen (van de hoge glijbaan, fietsen, en zandkasteel bouwen wauw)....
Buiten ervaren kinderen de ruimte, planten, dieren, het weer, het licht, het geluid en de grond veel beter dan binnen......
Daarnaast vinden kinderen buiten overal mooie dingen om te verzamelen, te bekijken en mee te spelen......
Ze zien vogels in de lucht, een blaadje met een bijzondere vorm, een spinnenweb in de heg of een klein kriebelbeestje aan de voet van een boomstam. Of tussen de houtsnippers.....
Zo levert elk seizoen nieuwe ervaringen op en leren kinderen steeds meer.....
Ze raken energie kwijt, het bevordert de creativiteit en fantasie, het is goed voor de concentratie en ze kunnen ook nog eens stroom afblazen....

Ach ja.....overal zijn leerdoelen te

behalen....
En die vinken we dan weer fijn af in onze handelingsplannen....
Oeps, die moet ik deze week trouwens opsturen, samen met het OPP.....
Dat wordt nog wat...én naar ouders op huisbezoek en dan die ouders op school voor een gesprek over het OPP uitnodigen....

Als ik het verslag van het eerste huisbezoek in het leerling systeem heb zitten, een leuk gesprek met een handige tip over een vertaal app met de schoonmakers heb gehad, loop ik rond vijf uur mijn school weer uit....
In de hal zitten de leerlingen van de BSO te wachten op hun taxi....
"Hé Wampie" hoor ik een oud leerling zeggen.....en hij grijpt naar de sleutelbos in mijn hand....
Ik heb ooit geleerd dat als je je sleutels nog kunt vinden in je tas, je er een opvallende sleutelhanger aan moet hangen....dan grijp je nooit mis....
En die raad heb ik toen direct ten uitvoer gebracht...
Op Kos kocht ik drie leuke kleurrijke stoffen sleutelhangers in de vorm van een kattenkop....
Één voor de huissleutels, één voor de autosleutel maar drie voor een tientje....
"Die is vrolijk" zegt één oudleerling
"Die is zacht" zegt de ander....
"Die is handig" zeg ik....
En als er gevraagd wordt waarom, leg ik uit dat deze oude juf nooit haar sleutels kon vinden maar nu wel....
"Eigenlijk is hij wel van alles wat" zegt de ene leerling weer....

"Hoe oud ben je dan?" vraagt de ander....
Drieënzestig antwoord in....
"Ja, da's wel oud" antwoord hij.....en dan  vind ik het de hoogste tijd om maar eens op te stappen en deze conversatie te eindigen.....
Dag mannen, deze oude juf gaat er vandoor....thuis wachten de spruitjes....
"Bah" zegt de ene leerling....
"Gatver" zegt de ander leerling....
En ik zeg: "dat vinden ook alleen oude mensen lekker" en steek mijn tong uit....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten