donderdag 26 oktober 2023

26 oktober 2023


Dag van: 
Gesnif, gesnuit, gesnotter, genies....
Zo komen deze Snuf en Snuitje de nacht door....
Willem ligt zelfs op een gegeven moment beneden omdat hij te benauwd is....
Prettig is wel zijn stem verandering nu met die rauwe keel....
Ik krijg van die fijne Joe Cocker associaties.....en zou spontaan op zoek gaan naar zijn blue suède shoes....
Maar verder is dit alles natuurlijk goed knudde....

Iemand met een verkoudheid is besmettelijk vanaf het moment dat de eerste klachten ontstaan......
De incubatietijd (periode tussen de infectie en dat iemand ziek wordt) is twee tot drie dagen.....
Met dit in mijn achterhoofd vraag ik me af waar we dit in hemelsnaam opgelopen hebben, maar ik ga uit van vliegveld of vliegtuig.....
Zondag terugreis en dinsdag ziek...
Qua timing lijkt dit het meest aannemelijk...

Ik wil er ook even niet aan denken hoeveel leuningen van vliegtuig trappen, roltrappen, deurklinken van toiletten, kranen boven wastafels en anderszins, we hebben aangeraakt....
Maar dat we in aanraking zijn geweest met verkoudheidsbacillen moge duidelijk zijn....
Ach, het is weer eens een andere oorzaak dan die van kleuters met snottebellen....
En dan mogen we nog blij zijn dat we de griep en pneumokokken vaccinatie voor de vakantie gehaald hebben....

Wist je trouwens.....dat reiswebsite Travelmath  samen met een microbioloog de hygiëne op vliegvelden en op vluchten onderzocht.....
Vliegtuigen zijn broeihaarden van bacteriën, soms zelfs nog meer dan in je eigen badkamer.....
Vooral het klaptafeltje trekt bacteriën aan.....
Omdat het oppervlak van het tafeltje in de stoel voor je niet helemaal glad is om te voorkomen dat je drank van het tafeltje glijdt, is het een bron van bacteriën.....

Het zijn niet alleen de etensresten die bacteriën aantrekken maar de klaptafels worden ook gebruikt als hoofdsteun voor een dutje, om voeten op te leggen en er zijn zelfs mensen die het gebruiken om een luier te verversen.....
Op het tafeltje zitten acht keer meer 'kolonie-vormende eenheden' dan bijvoorbeeld op de spoelknop van het toilet.....
Ook de airco boven je hoofd is smeriger dan de spoelknop......en wat te denken van je veiligheidsgordels, die zijn ook een broedplek voor bacteriën......

Nou hebben Willem en ik uiteraard wel de safetybells gebruikt....
Willem zelfs ook met regelmaat het toilet tijdens de vlucht....
Maar het klaptafeltje hebben we zowaar dit keer niet uitgeklapt gehad....
En dat mag inderdaad uitzonderlijk heten want meestal bestellen we wel wat te drinken of leg ook ik inderdaad daar mijn hoofd wel eens op om te slapen....

Ik heb alleen wel even dat magazine in handen gehad dat altijd in dat netje in de stoel voor je zit....
En daar heeft natuurlijk ook de halve wereld al ingekeken voordat ik dat deed....
Je snapt in ieder geval wel wat 'priority number one' is the volgende keer als wij het vliegtuig instappen.....
Juist......antibacteriële doekjes....

Maar goed.... genoeg over ziektekiemen...
Ik wilde onderstaande woorden toch ook even met jullie delen...
Ik hoorde ze bij Khalid en Sophie en ze komen van Cornald Maas, die een lans brak voor het theater...
Want naast dat hij natuurlijk de alleskenner en weter is van het Eurovisiesongfestival, wordt hij ook wel de cultuurpaus genoemd....
Of: de vaandeldrager van de Nederlandse podiumkunsten.....

Ik vond zijn woorden zo prachtig....
Theater antwoord niet maar vraagt....
Theater oordeelt niet maar onderzoekt....
-Als je constant maar reflecteert op de waan van de dag, wordt je wel wijzer maar het gaat elke dag maar door....
Maar soms bij een voorstelling, of het nou dans is of toneel, cabaret of een concert of wat dan ook, ga je gelouterd naar buiten en heb je misschien wel iets meer gesnapt van het leven dan van of via de reflectie op al die actualiteiten-...

Eigenlijk zou in een ieder van ons een acteur verborgen moeten zitten....of zouden we inderdaad wat vaker naar dat theater, die concertzaal, of dat museum gaan, dacht ik toen ik het hoorde....
(Ik denk maar even terug aan onze onlangs bezochte voorstelling van Herman van Veen)....
Ook op zo'n manier zou de wereld er vast een stuk gezelliger op, en wijzer van worden....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten