maandag 16 oktober 2023

16 oktober 2023


Dag van:
Terwijl ik dit schrijf zit ik boven...
Zojuist lekker in bad gelegen en nu even uitwasemen en opdrogen op bed...
En ik geloof dat ik hier voorlopig maar even blijf want beneden klinkt gescheld, gevloek, getier, geschreeuw, gekrijs....
En dan overdrijf ik nog niet eens want het is nog erger dan hierboven beschreven....
Nee geen burenruzie....geen echtelijke ruzie ook.....niet de honden die niet willen luisteren maar.....gewoon een voetbalwedstrijd.... Nederland Griekenland....
En Willem wil geloof ik graag met opgeheven hoofd donderdagochtend vroeg Griekenland betreden....
(Gootsteen verstopt)

Het; kloothommel, kluns, slechte bal, wat doe je nou sufferd, neeeeeeee klojo, weg die bal, wat een slechte pass.....is niet van de lucht....
Ja, ja en dan heb ik nog de gekuisde versie van het gebruikte vocabulaire hier opgeschreven....
Vrienden worden gebeld, Griekenland wordt gebeld.....en nog harder wordt er geschreeuwd en gevloekt.....
Bij de gemiste penalty is het helemaal raak natuurlijk.....
Ik hoef geen gehoorapparaat in te doen om alles woordelijk met een behoorlijk volume mee te krijgen....
"Slappe hap....jullie hebben geen ruggengraat jongens"......

Hé....en dat is grappig....
Ik heb namelijk gelezen dat vandaag de internationale dag van de ruggengraat is....
Als je dan overal al een 'dag van' van wil maken, dan natuurlijk ook van de ruggengraat....
Want nee, niet alleen vissen hebben graten, die hebben wij dus ook....
Eentje welteverstaan....die van de rug...

Al die tussen-dingen noemen wij ribben, wervels, botten....
Dan doen vissen het toch heel wat simpeler door elk botje maar graat te noemen.....
En hoe dol ik ook op vis ben, die graatjes zijn de voor mij meest gevreesde onderdelen van de vis....
Hangt er eentje in mijn keel....trouwens in mijn mond zelfs al.....dan kan ik onbedaarlijk beginnen te kokhalzen.....
Ik ben dus dol op vis maar dan wel de tot in detail schoongemaakte en dubbel op graat gecheckte vis.....

Maar goed, dag van de ruggengraat....
Je hebt hem dus allemaal maar er zijn er die hem niet tonen blijkt uit Willems uitvoerig voetbalcommentaar....en daar hebben ze dan het spreekwoord aan ontleend...
Maar daar gaat deze dag helemaal niet over....
De dag van de ruggengraat is gewoon een heel anatomisch verhaal....
Je wervelkolom draagt als het ware je lichaam en is daardoor een onmisbaar onderdeel van de menselijke verschijning......
Die dubbele-s in je rug verdient daarom ook wel eens wat extra aandacht......
En daarom is dus 16 oktober de Internationale Dag van de Ruggengraat!

De Dag van de Ruggegraat is uiteraard

maar voor één ding bedoeld: er wordt vandaag even stil gestaan bij het belang van dit essentiële lichamelijke onderdeel..... 
Je krijgt op deze Dag her en der te horen waarom het belangrijk is dat je rechtop zit/loopt/staat, en je kunt op diverse plekken een gratis consult krijgen over hoe je de rug letterlijk en figuurlijk recht moet houden......
Waarschijnlijk omdat het geld er anders niet op kan groeien...je er dan niet mee tegen de muur kunt staan....je geen ruggenspraak kunt houden....of je het het er bijna achter hebt....
Er zijn wat gezegden en uitdrukkingen over de rug trouwens....


De rug is opgebouwd uit een 7-tal nekwervels, 12 borstwervels, 5 lenden wervels, 5 heiligbeen wervels en een staart......
Al deze wervels zijn volgens een zelfde basispatroon opgebouwd......
En van al deze onderdelen kun je last krijgen....(je dacht toch niet werkelijk dat ik nou een complete lezing over de rug ging houden hè).....
Geef mij maar vissen.... graat en graatjes en hoeveel dat er zijn is onbelangrijk de kleine graatjes zien gewoon vast aan de grote graat.....
Moeilijk gedoe van die mensen ook altijd...

Maar ach je kunt dus je ruggengraat missen....zoals het Nederlands elftal vanavond volgens Willem....
Maar wat ik dan weer niet begrijp is hoe makkelijk zo'n ruggengraat dan weer aangroeit.....als ik een half uur later hoor " ja jongens, geweldig, wat een top elftal"....
Het lijkt wel toveren....
Enfin, Willem kan met rechte rug en opgeheven hoofd Griekenland in donderdag....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten