maandag 9 oktober 2023

9 oktober 2023


Dag van:
Hebberig word je ervan....van zulke avondjes uit als gister naar Herman van Veen....
Nou gaan we in februari ook naar Duncan natuurlijk, maar dat is nog zo ver weg....
Gisteren zei ik al tegen Willem...."we kunnen beter een podiumpas nemen....
Vandaag was ik daar wel zeker van....
We boekten vandaag namelijk twee tickets voor Youps allerlaatste show....
Straatarm word je ervan.... terwijl toch zo'n pas 35 euro per maand kost...
Ook geen kattenpis natuurlijk, maar als wij zo aan de gang blijven met uitjes, dan toch zeker nog goedkoper dan nu....
Maar goed... iconen mogen ook wat waard zijn natuurlijk....
Nog steeds is het zo nagenieten van gisteren....
We raken er niet over uitgepraat....
Hoe we gelachen hebben, hoe ongelooflijk mooi zijn liedjes waren.... toveren met woorden....

En dan hoe hij alles neerzet, een klein danspasje, een subtiel handgebaar, en wenkbrauw die alleen maar omhoog gaat, die stilte die heel eventjes valt....
Wat een kunstenaar....wat een fenomeen...

En dan 15 december naar Youp van t Hek....
Mannen van het laatste uur zijn het...
Ze lijken alleen zo onvermoeibaar....
En ook qua kwaliteit boeten ze niet in....
Hoe zou je moeten stoppen op je hoogtepunt als er steeds maar weer een hoogtepunt blijft komen....
Als je steeds weer die ultieme hoogte weet te bereiken....los van een leeftijd....
Voor Youp is het dan wel écht 'de laatste ronde'....
Maar naast het toneel zal hij vast nog veel dingen blijven doen ...
Joseph Jacobus Maria (Youp) van 't Hek (Naarden, 28 februari 1954) is een Nederlands cabaretier en columnist voor het NRC en de VARAgids......
Oooh er waren tijden dat ik echt niet tegen hem kon....
Dat gevloek en gescheld op dat podium...
Ik vond hem pas goed worden naarmate hij ouder werd....en kwetsbaarder....
En nu zegt Youp van 't Hek met een grote afscheidstournee de theaterwereld voorgoed vaarwel......
Nog een keer, nog eenmaal: De Laatste Ronde!......

De cabaretier trekt maar liefst ruim twee jaar uit voor zijn afscheid......
Hij wilde in eerste instantie zijn tournee eindigen op zijn 70ste verjaardag in Koninklijk Theater Carré eind februari 2024 maar hij heeft zijn speellijst verlengd.....
In zijn tour doet hij vrijwel elk theater aan waar hij de afgelopen decennia heeft opgetreden......
Wat een mazzel hebben wij want er werd steeds maar gezegd dat je ECHT geen kaartjes meer kon bestellen...
Alles uitverkocht....
Nou tot de verlenging dus....
En dus gaan we naar Uden, theater Markant....
Verwacht geen best of-show of terugblik zo zei Van 't Hek....
De Laatste Ronde is gewoon een 'normale' voorstelling: "Het wordt een actuele show met veel grappen over mijn eigen leeftijd.....en ik ben van plan te gaan reflecteren op de grand canyon die inmiddels tussen mij en de jongere generatie gaapt.".....
We zijn benieuwd....

En verder.....

Vandaag dus veel napraten over gisteren...
Maar ook heerlijk luisteren naar Willems fluitspel....
Een paar filmpjes moesten er worden opgenomen voor de volgende cd....
Nou, ik film wel hoor....luister ik meteen even lekker mee....

Mijn kleinzoon FaceTimed als hij het ziekenhuis uitloopt...
"Oma ik heb mijn kleine teen gebroken "...
Goh grappig, zou zoiets ook in genen zitten?....
Toen ik iets voor de eerste keer brak, was het ook mijn kleine teen, en nu kleinzoon Michael ook....
Ik bereid hem voor dat bij temperatuurwisselingen een breuk altijd gaat jeuken....
Hij rolt met zijn ogen...."fijne info oma, straks ga je me ook nog vertellen dat mijn enkel het tweede is dat ik zal breken net als jij"...
En dan lachen we de misère samen maar weg....
Één voordeel heeft het wel....hij moet nieuwe schoenen...!!

Dan had ik nog een MDO...

Multidisciplinair overleg met DTT trainers, ouders en de wijkcoach....
Gedoe omdat de school laptop niet doet wat hij moet doen dus gewoon op mijn mobiel inloggen....
Gelukkig niet een al te lastig gesprek op deze eerste....niet eens....werkdag....

Ik bereid nog wat lessen voor....en we volgen het nieuws over Israël en Palestina....
Wat een vreselijke beelden....
De beelden zorgen er ook voor dat ik niet eens aan schuldvragen kan denken...
Ik vind het verdriet voor burgers van beide gebieden zo erg....
Dat instorten van al die gebouwen....dat verdriet om al die doden....

Ik vraag me alleen stellig af of die beelden vol bloed en dood nou echt op het tijdstip van zes uur vertoond moeten worden....
Ik vind heus dat je kinderen niet klein moet houden ... dat doen de computer games van tegenwoordig ook niet...maar verdorie....onder etenstijd en dan die beelden als je met kleintjes aan tafel zit....

Enfin nog drie dingen op mijn to do lijst als ik om half acht s avonds nog boodschappen ga doen....
- wat bankzaken regelen

-parkeergarage Keulen vliegveld regelen
-een nieuwe afwasmachine kopen
Dat zullen wel de eerste herfstvakantie dingetjes worden....
Eerst nog even een weekje werken.... inclusief een aantal huisbezoeken....
Alles komt goed.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten