maandag 2 oktober 2023

2 oktober 2023


Dag van:
Nou, het is zover....we zijn tot aan zonnepanelen....
Maar daarover straks meer ....

Vanmorgen om half negen stonden buurman en buurman al te boren en te schroeven...
Een van de schutting balken zat los....
Buurman had de apparatuur en de technische kennis en zijn buurman (mijn Willem dus) keek toe....
Ja, ik heb het maar uit verhalen hoor.....ik sliep nog....
Mijn arbeidsintensief weekend hakt erin....
Maar al te lang kan ik niet blijven liggen want.....

Het is zover....na jaren spam in mijn email en ongewenste reclame in de brievenbus....na alle verhalen van vrienden over hoe belangrijk het is dat wij aan groene stroom doen en aan duurzaamheid mee moeten doen, want het milieu....want het klimaat....blablabla.....hebben we dan iemand gevonden waarmee we dan wel in zee willen gaan.....
Nou ja, eigenlijk meer het dak op dan de zee in....
(Van boven)

Op de een of andere manier sprong zijn reclame eruit, was zijn verhaal aannemelijk enz enz....
Ik weet ook niet hoe dat precies werkt maar Willem kwam er mee....

Mail contact.... telefonisch contact....maar niets is toch fijner dan iemand live tegenover je hebben....
Nou doet bijna geen bedrijf dat meer...
Álles gaat tegenwoordig online....
Maar deze jongen wilde graag langskomen...
Natuurlijk hadden we de offerte al in huis.... inclusief drone foto's van ons dak zelfs.... inclusief foto's van de directe omgeving waarop te zien is hoe de zon draait en welke boom schaduw geeft...
Want ja, dat speelt natuurlijk allemaal mee...
Tot zover snapten Willem en ik het wel....
Maar voor de rest was het een abakadabra verhaal waar we niks van begrepen....
En zoveel voordeel leek het ons op papier ook niet op te leveren...
Als we het deden dan eigenlijk alleen maar uit idealistisch oogpunt....
Van de term saldering hadden we al helemaal geen sjoege....
En luister meneer de zonnepanelen verkoper....ik kan toch wel warm blijven douchen hè....
Hoe gaat het eigenlijk als wij gaan verhuizen met die dingen....?
Wij willen ze namelijk huren....


Vragen genoeg dus....
En daarom staat om half elf Kevin voor de deur....
Hij is dierenliefhebber geeft hij aan als Willem hem vraagt of de honden achter het huis moeten....
De honden mogen dus binnen blijven...
En dat laat Benji zich geen twee keer zeggen....
Hij kruipt bijna in onze Kevin....
Dit hij dat bij andere honden dan gaat ons dat geld kosten, maar laat Benji gerust op mensen los want het is een levende knuffelbeer....

Wij branden los met al onze vragen...

Kevin beantwoordt ze allemaal geduldig en vooral heel duidelijk....
Óók als hij geen bevredigend antwoord kan geven over hoe de politiek in de toekomst eruit zal zien als het om zonnepanelen gaat ...
Maar juist die eerlijkheid waarderen we....
En dus zijn we óm.....
Er komen zonnepanelen op het dak....
Niet direct natuurlijk....eerst komt er iets van een schouwing om te kijken hoe alles in huis precies loopt en hoe het er live op het dak uitziet....
Waar de water afvoer precies zit want Willem en ik hebben hier nog nooit een regenpijp ontdekt....


En die meterkast blijkt ook aan nieuwe bedrading toe te zijn....
Hoe het ook zit...wij wachten rustig af en tekenen de offerte met service contract....
Wij horen er nu echt bij....en dragen bij aan een groenere toekomst....
Hatsekidee.....!

Er volgt nog een geanimeerd gesprek met Kevin, die voorheen in de goede doelen wereld zat....
Kevin is dus wel met een groene vredige toekomst bezig zullen we maar zeggen....
En hij vindt het super stoer als hij hoort dat wij er zo'n twintig goede doelen op na houden....


Nou, dat was Kelvin dus....
Ik kan aan het werk....
Lekker achter mijn nieuwe secretaire....
Wat voelt dat heerlijk....
Alleen ...daar gaat het luchtalarm af....
Paniek in de tent....
Vier honden wild en onrustig....
De wolven serenade zal ik maar zeggen....
En dan heb je ze weer rustig en in het gareel en je zit er achter je laptop op het werkblad van je secretaire of....
Politiehelikopter....
Niet één rondje, niet twee....maar een kwartier lang rondjes vliegend over ons huis en het bos....
Ik kan niet achterhalen wat er aan de hand is....
Dan maar weer rustig aan het werk....
Tenminste...dat was het plan...
Ik heb met een kop koffie gehaald, ga zitten en....
Twee harde pistool of geweerschot knallen....
En dit keer duidelijk andere schoten dan die van de boer die de vogels verjaagd.....
Maar dit keer geen helikopter.....

Toch doet dat wat met je....

Ooit heeft hier een gewapende achtervolging plaatsgevonden in het bos en op ons bruggetje....
Dat zijn van die dingen die je niet onberoerd laten en je altijd nog bijblijven....
Ik sluit dus toch voor de zekerheid de deuren maar nadat ik de beestenboel naar binnen heb geroepen....

Dan ben je lekker aan het werk en belt Willem weer....
Ik kijk op de klok....oei vergeten te koken....
Haal maar broodjes kebab order ik hem....
Nog drie leerlingen te gaan ....
Maar ik heb er genoeg van....
Ik doe ze komende week wel na schooltijd...
Genoeg prikkels gehad vandaag....
Doe mij morgen maar een rustig werkdagje.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten