zaterdag 28 oktober 2023

28 oktober 2023


Dag van:
In tegenstelling tot ziek worden, waarbij je je elke dag een beetje beroerder begint te voelen, is ziek zijn veel prettiger.....
Je voelt je namelijk iedere dag weer een beetje meer opknappen...
En terwijl ik dit schrijf denk ik 'het had een Cruyff uitspraak kunnen zijn'....
Zo'n uitspraak die absoluut klinkt als de waarheid en een klok, maar kant nog wal raakt....

Het op gang komen in de ochtend is nog wel een dingetje....
Maar eenmaal in gang gezet gaat het steeds wat beter en makkelijker....
Arme Willem....hij hobbelt wat ziek zijn betreft een beetje achter me aan....
Hij zit nog middenin het proces van 'nét goed ziek zijn'....
Het zich beetje bij beetje beter gaan voelen moet nog beginnen zeg maar....

Toch, als we zoals elke zaterdag, de zaken

die ons bezig houden met elkaar besproken hebben..... Willem die over zijn zorgen over het feit dat het antisemitisme zo toeneemt en ik over de ontzettend knappe podcast die ik aan het beluisteren ben (dag voor dag).... besluiten we dat er echt wat in huis gebeuren moet....
We zijn dan nog wel amper een week thuis maar met dit jaargetijde, en dus de tuindeuren gesloten en kou en regen buiten, begint de ellende van stof....
Stof van de modderpoten en het moddervacht van de honden.....en van al die dingen meer die dit seizoen en het volgende met zich meebrengen....
Herfst en winter betekent hier altijd flink de handen uit de mouwen als het om huishouden gaat....
En nou hebben we die handen en de mouwen wel maar de tijd om die handen uit die mouwen te steken ontbreekt....
Hebben we dan eens tijd, dan zitten we, zoals nu, in de lappenmand....
Maar lappenmand of niet....er moet echt iets gebeuren....
Weet je wat Willem, we gaan het gewoon samen doen en nemen de tijd....
Zo doet Willem de keuken en neemt het stofzuigen voor zijn rekening en neem ik de kamer, het afstoffen en het dweilen voor de mijne....
We zijn een uurtje of drie bezig...
Op de achtergrond de klanken van 'beste Zangers' die via Spotify en dankzij Bluetooth door de boxen van de tv klinkt....
Wat worden we toch handig op het gebied van dat soort technisch vernuft....


Nou kan ik niet zeggen dat alles vloeiend verloopt...
Meer vloeibaar....want het transpireren is iets dat zieke lijven graag doen....
Maar dat kopje koffie tussendoor om weer nieuwe energie op te doen werkt uitstekend....
Zo kom je dus ook wel aan drie uurtjes....
Maar dan zie ik Willem toch echt behoorlijk instorten....
Wat een dankbaar gevoel dat ik dat stadium waarin hij nu verkeert achter de rug heb....
En om hem goede moed in te spreken zeg ik uit mijn nog verse ervaring "morgen voelt het weer iets beter lieverd"....
(Alsof hij daar nú waar aan heeft).....

Dan hebben we nog zo'n sukkelaar rondlopen....
Er zit bloed in de urine van Borre....
Willem is natuurlijk alweer de wanhoop nabij maar met mijn minder snotvolle kop kan ik weer aardig analytisch denken...
"Willem, de arts had het over kristallen in de urine, vergrote prostaat en Borre slikt daarom nu antibiotica.....hij is monter en speels, dus het kan niks ernstigs zijn"....
Uit voorzorg sla ik toch Google er maar even op na....
En ja hoor....kenmerken van kristallen in de urine: het geeft een roodachtige kleur aan de urine....
Voeding aanpassen en vaak laten plassen....
Hup Willem, die alweer strak tegen zijn grote hondenvriend aan lag, weer opgelucht....

Ik ben nog net in staat om een maaltijd te

bereiden maar dan plof ik toch naast nog ziekere Willem in mijn stoel....
De rest van de avond dien ik mijn echtgenoot pillen toe....van echinaforce tot antigrippine en van inbuprofen tot.....nou oké, een glaasje sambuca (brandt lekker in de keel).....
Tussendoor een sinaasappel en wat joghurt met honing.....
Zelf hoor ik hem elk kwartier met zout water gorgelen, want oh die keel doet zo'n zeer....
En morgen moet hij toch echt preken in Westervoort....
"Als ik dan maar niet hoef te niezen" krast hij schor....
En inderdaad hoop ik dat ook niet want als Willem niest rammelen de ruiten in de sponningen.....en niezen doet Willem niet één keer maar zeker vier tot vijf keer achter elkaar....
Je zal maar door je ringleidinkje morgen naar hem moeten luisteren....


Verder kijken we naar de volle maan....
Vandaag gepaard gaande met een maansverduistering....
In de loop van ruim een uur (tussen 21.35 en 22.52 uur) zou je moeten zien hoe de schaduw van de aarde heel langzaam over de onderste helft van de vollemaan kruipt. .....
Het verschijnsel is extra indrukwekkend omdat de heldere planeet Jupiter zich op kleine afstand links van de maan bevindt.....
Nou, wij zien niks.....
Ja eventjes dan de volle maan....ik kan er nog net een foto van maken....maar voor de rest overheersen de wolken....
En trouwens....ik geloof dat wij ook meer met de zon dan met de maan hebben....

Laten we in ieder geval niet vergeten om de klok terug te zetten....
Wij zijn nog in het ouderwetse bezit van klokken die met de hand terug gezet moeten worden....
Modernere klokken aanschaffen...????
Nee hoor ...laten ze die wintertijd maar afschaffen....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten