donderdag 5 oktober 2023

5 oktober 2023


Dag van:
De dag van de Leraar, ook wel Dag van de Leerkracht(en) genoemd, is de Nederlandse dag van World Teacher Day. Op deze dag zetten schoolbesturen, leerlingen en andere onderwijzers leerkrachten en docenten in het zonnetje en wordt er stilgestaan bij het belang van onderwijs.......
In Nederland vieren we de Dag van de Leerkracht elk jaar op 5 oktober......

Inmiddels word deze dag van de leerkracht al in zo'n 88 landen wereldwijd gevierd......
De data is al verschillende keren veranderd waardoor niet ieder land het op 5 oktober viert.....
21 landen vieren de dag van de leerkracht op 5 oktober, waaronder de landen om Nederland heen.....

(Wikipedia:).....22 landen vieren dag van

de leerkracht op 5 oktober: Armenië, Azerbeidzjan, België, Bulgarije, Canada, Duitsland, Estland, Filipijnen, Koeweit, Litouwen, Maldiven, Mauritius, Moldavië, Nederland, Noord-Macedonië, Pakistan, Qatar, Roemenië, Rusland, Servië, Verenigde Arabische Emiraten en het Verenigd Koninkrijk......

11 landen vieren dag van de leerkracht op 28 februari: Algerije, Bahrein, Egypte, Jemen, Jordanië, Libië, Marokko, Oman, Saoedi-Arabië, Soedan en Tunesië......
Op Wikipedia vind je een nog veel langere lijst.....
Twee grappige weetjes dan;......in Hongarije valt de dag van de leraar altijd op een zondag.... lekker dan....
En in Letland worden lessen overgenomen door laatste jaar studenten en ben je lekker een dagje vrij....
Oooooh ja en in Argentinië vieren ze 11 september de dag van de leraar....
Dat lijkt me nou meer een datum waarop er iets te herdenken valt en niet te vieren.....

Ik rij door vier oranje verkeerslichten vandaag en heb geen weet van de dag van de leerkracht....
Later op de dag ontdek ik dat meer collega's daar last van hadden....
Pas als het zakje tulpenbollen met schepje als cadeautje de klas in wordt gedragen, beseffen we dat het deze speciale dag is....

In onze gang hangt een serene rust....
Geen druk heen en weer geloop....geen hoogste, laagste of kakelend woord....
Rust en gezelligheid....
Ik hang de nieuwe verjaardagskalender op en we spreken tijdens de briefing de dag en de bijzonderheden door.....
Dan wensen we elkaar een gezellige dag en gaat iedere zijns weegs, de eigen klas in....
Onze nestor juf is deze week 'ingevlogen'....een pensionado juf....
Met haar staan sommige nog wel even na te praten....
En als we het dan over de dag van de leraar hebben en de verkiezing van de leukste/beste juf van het jaar....dan had zij die wat mij betreft allang gewonnen moeten hebben....
Zoveel ervaring, die mijlenver boven alle aangeleerde kennis staat....talent waar ook ik jaloers op kan zijn....en wat mij betreft ook het voorbeeld van onvoorwaardelijke liefde voor haar vak en de kleuters.....
Geen wonder dat ze bestookt wordt met vragen....
Maar bij mij zie ik al kleuters naar de deur lopen....ik moet gaan....

Twee lieve bedankbriefjes vinden we in de

tas....en een mooie tekening....
En het is dat ik mijn salaris nodig heb voor een dak boven mijn hoofd en beleg op mijn brood, maar deze gebaren voelen voor mij als waardering waar het om gaat....

Wat een feest als de nieuwe boeken voor de klas binnenkomen....
Dat wordt lekker veel voorlezen...
Maar wacht eens....ik lees zelf één keer voor en hoe leuk is het dan om de kinderen zelf voor de kring te zetten, op de juffen kruk, en zelf hun klasgenootjes voor te lezen uit dat leuke boek....
En leuke verhalen dat dat worden....!!!!
Vooral die ene over de zolder in huis waar papa alle rotzooi bewaard....
En wat je met al die rotzooi wel niet kunt doen....!!!
Sommige kinderen snappen ook echt de grote mensen niet waarom die spullen op zolder moeten....
Elke dag Kerstmis met een boom in de kamer is toch ook leuk....
En in de koffers kunnen ze best speelgoed bewaren die ze dan soms mee naar school kunnen nemen als het 'saai ' wordt hahaha......
Oh ja, en dekens op zolder stinken....
Één praktische kleuter vindt dat er ook best wel wat weggegooid mag worden....anders wordt het zo vol.....
Tomeloze kleuter fantasie....!


Het cijfer twee zit er, zoals ik gisteren al wel verwachtte, helemaal vlekkeloos in....
Ze toveren/goochelen alweer één en twee vingers tevoorschijn voordat ik maar wat hoef te zeggen....
En ook het getal symbool en de twee stippen op de dobbelsteen zijn geen probleem....
Voor de vakantie toch ook maar de drie aanleren.....zo schiet het lekker op....

Na schooltijd is het tijd voor de bord en werksessie....
Gezamenlijk aan de slag dit keer....
Maar.....willen we eigenlijk wel aan de slag....?
Weer lessen, weer didactisch verantwoord bezig zijn.....alsof we dat al niet jaren goed doen....
En het komt niet van mij dit keer hè, laten we dat even voorop stellen,....
Het komt van collega's....die ene prangende vraag.....'waarom altijd didactisch, waarom altijd een leerdoel....terwijl de behoefte aan pedagogisch goed bezig zijn iets is waar we veel vaker tegenaan lopen'.....
Die problematiek wordt steeds ingewikkelder....
En....vul ik dan toch maar aan....'de kinderen veel eerder tot leren en ontdekken komen als ze zich veilig weten'.....
Dit is immers waar de kinderen hun eerste behoefte hebben liggen...
Hoe vaak sparren we niet even snel tussendoor als er dingen gebeuren waar we geen raad mee weten.....
En hoe fijn zou het zijn als je daar
(Lieve oud leerling Jip werkt bij
Downies en Brownies)

structureel de tijd voor zou krijgen....
We leven immers in een tijd waar we allang niet meer alleen die LEERkracht zijn maar vooral ook die OPVOEDkracht....
Wat doe ik met dat kind dat steeds over hekken klimt....en met die vluchteling uit de Oekraïne....of dat kind uit die vechtscheiding.....
Wat moet ik aan met het kind dat anderen steeds slaat en schopt.....of met die leerling die ik Nederlands wil leren terwijl dat thuis niet gesproken wordt....
Het regent ineens vragen....op een heel ander gebied dan reken en taal lessen met beginsituaties, doelen, aanpak, middelen en evaluatie.....
Tuurlijk ben je een school waar geleerd moet worden....maar ligt daar de eerste behoefte van het kind....?
Ben je minder juf als je pedagogisch bezig zijn tijdelijk hoger op je prioriteitenlijst zet dan je didactische lessen....?

Emoties daar wals je immers niet zomaar overheen door er even vijf minuten over te praten omdat je taal of rekenles ook nog af moet vandaag....

Enfin...het wordt een zinvolle fijne middag met veel verhalen, noodkreten en vragen....

Geen dag van de leerkracht maar het leven van een leerkracht....
Doe mij nóg maar zo'n leven na deze....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten