maandag 11 december 2023

11 december 2023


Dag van:
Veel kan ik niet doen vandaag.....
Tenminste....niet buitenshuis...
Ten tweede male wacht ik op de koerier die een retour pakket zal ophalen....
Wat een gedoe ik daar al niet meer gehad heb zeg...
Ten eerste leveren ze het te laat, dus moest ik hals over kop een soort zelfde ding kopen op de dag dat ik het nodig had....
Ten tweede maak ik een retourzending melding en krijg te horen dat ze 7 december het ding op zullen halen....en dan komen ze dus niet.....
Ten derde maak in een tweede retourzending melding nadat de eerste door de firma geannuleerd is....en die zou vandaag opgehaald worden....
Tussen één uur en half zes....
DUS NIET!!!!!!!......
En dus ten vierde bel ik redelijk geïrriteerd, doch beleefd, wederom de firma.....
Ja natuurlijk vinden ze het heel vervelend voor mij duhhhhhh .... aangeleerde 'blijf netjes' praatjes 'anders raak je een klant kwijt'.....
Maar ze zullen de verkoper van het product mailen en als die dan niet binnen twee dagen een email stuurt, dan moet ik hen wéér bellen.....
Ik ben dus nu in afwachtende status....

Maar oké, in de tussentijd ben ik wel

lekker bezig geweest met verplaatsen van wat spulletjes in ons spiksplinter schone huis....
Jawel beste lezer..... Willem hield zich aan de afspraak en heeft bovenop de kasten alles gestoft en gesopt.....zelfs de plafonnière nam hij mee.....
Én hij heeft de gehele 'ondergrondse' verwarming ontdaan van hondenhaar en helemaal uitgezogen....
Het is ineens warm in huis......
Dat wordt een gevalletje voordeel in de stookkosten....
Zelf verplaats ik de printer, ruim mijn haak gereedschap netjes op, verplaats een tafeltje en zet de gister van mijn dochter gekregen super gave kerstplantenbak op een andere plek, die zij zelf ook al bedacht had gister, maar die ik in al mijn eigenwijzigheid toch daar gezet had waar ik dacht dat hij beter uitkwam.....achteraf niet dus.... mijn dochter had gelijk ....
Het is weer schoon, netjes en ordentelijk in huis....
Nou ja, tot de honden na hun wandeling weer binnenkomen dan ....dan kun je het predicaat schoon wel weer uit het rijtje schrappen....maar daar hebben we dan weer swiffers voor....


Verder kom ik op het punt dat ik, ongelofelijk maar waar, op een punt kom dat ik begin te geloven dat ik de jaarlijkse traditie 'iets voor de leerlingen in de kerstboom maken' zowaar af krijg vandaag....
Na de monstertjes klus die vorige week ten einde kwam was ik ervan overtuigd dat 'iets voor de leerlingen in de kerstboom' op de dag voor de kerstvakantie wel een keer klaar zou zijn....en dat de boom voor de anderhalve week tot dan maar leeg moest blijven....
Ik snap nog niet hoe ik het gedaan heb....
Zeker niet als ik terugkijk op mijn weekend....
Maar nog voor negen uur 's avonds leg ik de haaknaald aan de kant en verklaar de klus als 'voldaan'.....

Een avond trouwens die ik dacht alleen

door te brengen want Willem was met de illustratrice van zijn boek uit eten....
Maar daar kwam mijn oud leerling Pascal aan ...
Onze oud leerlingen kunnen hoe dan ook altijd bij ons aankloppen....of ze nou van Willems oude scholen of van mijn school afkomen....
Wij kunnen niet de wereld redden, steunen of beter maken....maar wel een stukje van die wereld....
En wij kiezen ervoor om dat zó te doen....
Heeft  bijvoorbeeld een leerling haar eerste baan en belt ons trots, dan komen we kijken bij haar werk....
Twee leerlingen hadden trouwens ook een bijzondere taak op onze trouwdag....
Daarbij zien we Pascal zo'n beetje als 'geadopteerd'......
Zesendertig is onze Pascal en hij heeft inmiddels twee prachtige dochters....maar gaat voor de zoveelste keer in zijn leven een moeilijke periode door ....
Het verbaast me altijd weer wat een enorm doorzettingsvermogen veel van onze leerlingen hebben....
Ja, er zijn tegenslagen, naar de wil deze te overwinnen is groot....
Met een klein steuntje of zetje in de rug dan misschien....
En Pascal vertelt zijn verhaal terwijl ik de laatste hand legt aan de gehaakte kerstballen....
Hebben en houden leerlingen uit het speciaal onderwijs altijd een stempel....?
Ja, dat hebben en houden ze....
Maar kijk eens naar onszelf....?
Of je wordt bestempeld als eigenwijs, dik, dun, lang, zwart, Joods, islamitisch, té aardig of té lief, te goed voor de

wereld, te druk, te chaotisch......en met dat mentale beeld op andermans netvlies word je ineens minder serieus genomen.....
Veroorloofd men het zelfs om over je heen te lopen....(niet iedereen natuurlijk)....
Voldoe nou in hemelsnaam aan een norm, een gemiddelde en val vooral niet op door uitzonderlijk gedrag, eigenzinnige (maar wel degelijk onderbouwde) ideeën, of uiterlijk want dan raken de mensen hun eigen overzicht kwijt....
Hun eigen overzicht ja....zo zie ik dat....
Wees niet uniek maar wees vooral uniform....
Voldoe aan wat de maatschappij, je werk, je omgeving van je verwacht....
En met het stempel speciaal onderwijs, al was die norm dertig jaar geleden trouwens heel anders dan nu, word je nog steeds niet voor helemaal vol aangezien....ook al heb je je gezin, je rijbewijs, je werk enz....

Ik vind dat programma van, wat en hoe je ook over hem mag denken, Frans Bauer daarom zo fantastisch....
Laaggeletterden die hij een steuntje of zetje geeft maar ze absoluut en onvoorwaardelijk voor vol blijft aanzien en in hun eigen unieke waarde laat staan....

Ik denk dat veel mensen, als ze echt diep en eerlijk binnenin zichzelf een kijkje nemen, dit niet doen of denken....en altijd ergens een zweem medelijden of (misschien dan in de minste vorm), minachting of afstand voelen.....

Dat kennen Willem en ik niet....niet bij leerlingen, niet bij ouders van (oud)leerlingen, niet bij mensen die bij de ronde tafel maaltijden aanschuiven, of die er gewoon tegenkomen waar dan ook....gewoon niét.....
En dat betekent niet dat iedereen je vriend is, want dat is wat anders natuurlijk....

Het was een fijne avond met Pascal...

En als Willem thuiskomt van zijn etentje, wordt er nog even stevig van man tot man gepraat hihihihi.....
Maar mijn kerstballen zijn af....en die hangen morgen in de kleuter kerstboom...
Yesssssssss!!!!!.....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten