zaterdag 9 december 2023

9 december 2023


Dag van:
Ik jump mijn bed uit....
Geen seconde wil ik daarin te lang blijven liggen...
Laat Willem nog maar slapen....mijn dag begint vroeg vandaag....
Afgelopen weekend de kinderen in Haarlem, gisteren onze vriendenkliek, morgen de kinderen uit Didam maar vandaag.....vriendinnetjesdag.....
Of ik ook even sociaal kan wezen....!!
Nee, ik leef niet om te werken maar ik werk om te leven....en sterker nog dan dat....ik werk om het leven te kunnen vieren....
En aangezien ik goede voornemens straks principieel uit de weg ga, voer ik ze gewoon meteen uit ....gewoon omdat je als je voornemens hebt mijns inziens al te laat bent....
Het leven is te mooi om je daden voor te nemen....
Doe het of doe het gewoon niet, maar neem je niks voor is mijn motto....
En ik doe het dus.....

Dit zijn er nog maar drie uit het lijstje....want vrijdag ga ik met mijn lief naar Youps laatste ronde...in januari naar het Philharmonisch en 'la douce France' muziek met onze vriendenkliek vriendin en dochter.....en naar Piaff met mijn vriendinnetje een week later....om in februari naar Duncan te gaan met mijn Didamse kids....de tickets liggen al klaar....en vervolgens naar onze vrienden in Thessaloniki en Exochi Griekenland....

Maar goed....dat terzijde....
Vandaag is vandaag....en vaste lezers weten dat als mijn vriendinnetje en ik een dagje uit gaan, dat dit álle kanten op kan gaan....
De plannen begonnen met kerstmarkt Keulen of Oberhausen, maar ik heb geen winterbanden en die zijn in Duitsland nu verplicht....

Dus wijken we uit naar kerstmarkt Elburg, Enkhuizen, Vaassen of Ootmarsum....maaaaaar, zegt mijn vriendinnetje, "die regen, die regen"....
En inderdaad staan er bakken vol regen op de buienradar die zich over ons heen zullen storten.....
Geen nat pak voor ons en geen kerstmarkt dus....
Een groot overdekt winkelcentrum dan ergens in Nederland....?
Maar eerlijk gezegd heb ik daar zelf nou niet zo'n zin in....
We stappen in de auto en zien wel weer waar we uitkomen....
Echter, eenmaal onderweg richting snelweg staat er een onmogelijke file in verband met een ongeval....
Mooi zo, sjees omdraaien en richting stad om ergens af te slaan en dan wat binnenweggetjes te vinden naar 'weet ik veel waar'.....
En dat 'weet ik veel waar' wordt dus uiteindelijk Hodgepodge de kringloop annex rommelmarkt, winkel der kringloop annex rommelmarkt winkels in Silvolde....
Uren dwalen in het shop in shop warenhuis.....
Het warenhuis waar je permanent kramen huurt en spullen verkoopt.....
Van babyspullen tot antiek, van curiosa tot sieraden, van oude werktuigen tot servies, van kleding tot weet ik veel.....
Noem het en het is er.....
Honderden kraampjes in een winkel zonder mensen achter die kraam want die kraampjes zijn eigenlijk stellingkasten of wat daar op lijkt....

En inderdaad.....uuuuuuren lopen Annet en

ik er rond ...elkaars naam roepend gevolgd door "kijk hier eens"....of gewoon lekker op zichzelf elkaar hier en daar tegenkomend....
Mijn kar zit binnen no time vol....
Dan ontdek ik een vintage-achtige boho kleding kraam....
Te gekke maffe kleding....
En terwijl ik pak en kijk en pas komt daar zowaar de eigenaresse van de kraam met nieuwe aan te vullen waar.....
Vanaf de eerste blik hebben we een klik....
We hebben hele gesprekken over kledingstijl, haar overleden moeder en vader die twee weken daarna van verdriet om het verlies ook stierf....gevolgd door hun hond die het zonder zijn baasjes en week later ook voor gezien hield....
Ze laat me een paar echt te gekke laarzen zien...
"Joh, daar passen mijn kuiten niet in"...
Niet pretenderen, eerst proberen lacht ze...
En krijg nou wat....ik kan ze gewoon over mijn kuiten krijgen....
"Zo, zegt ze, en wat heb je daar nu weer van geleerd"....

Tja makkelijk praten, antwoord ik haar....óf ik had gejuicht zoals nu of ik had diep teleurgesteld en met een kater nu je kraam verlaten....
"Maar juichen doe je nu nog jaren als je die laarzen aantrekt en pruilen had misschien maar een uurtje geduurd"....
Oké, zij gelijk....voortaan zal ik eerst proberen en niet meteen denken dat iets toch niet past ....
Dan praten we weer over haar liefde voor mode, muziek, reizen, onze liefde voor liefde enz....
We hadden wel uren door willen kletsen samen en zij had me de hele inhoud van haar kraam wel zo mee willen geven, maar Annet staat vol ongeduld te trappelen.....
We nemen afscheid met een enorme knuffel....en ik vertrek met een jas en een paar te gekke laarzen....
Wat heerlijk dat zulke mensen je pad kruisen....herinneringen voor het leven....
"Ik heb zin in een oliebol" zegt Annet....en ontnuchterd door deze opmerking sjok ik achter haar aan naar de kassa.....
Een paar laarzen, een jas, drie paar oorbellen en twee kunstwerken rijker.....loop ik evenlater naast Annet en haar kruik en monnikbeeld, door de regen naar buiten....
In mijn tas bevinden zich ook nog wat engeltjes spullen die ze zo leuk vond en ik nog snel voor haar erbij kocht....

Oké...op naar de oliebollenkraam...

Mmmmmm ...ze smaken heerlijk....
Nu door de overvloed aan hemelwater op naar het volgende avontuur....
"Doe het overdekte winkelcentrum maar" oppert Annet...
En daar gaan we dus ...
Ook hier....je zou bijna zeggen helaas met oog op je slinkende saldo op je bankrekening.....slagen we weer met onze aankopen......
Maar ach, een jurkje voor de kerst op school hoort erbij en dertig procent korting moet je niet laten liggen denken we dan maar ...
Gezien de leuke dingen die ik voor de kinderen voor onder de kerstboom zie, loop ik weer als de pakezel uit het kerstverhaal het winkelcentrum uit....

Het is al over vijven als we elkaar aankijken...."en nu?"....
Nou, dan ook nog maar naar de kaarsjes avond in Huissen.....

Hebben we toch nog iets van een soort kerstmarkt gezien....
Hatsekidee, in de auto en rijden maar....
Nu regent het dan wel niet meer zo hard maar van gestage motregen word je ook nat kunnen we je vertellen....
Capuchons als twee hooligans over de hoofden, lopen we evenlater de door kaarslicht verlichte steegjes door....
Na twee steegjes zien we eruit als twee verzopen hooligans zal ik maar zeggen....
En lang leve het niet kloppende predicaat waterbestendig, als blijkt dat mijn capuchon niet waterdicht blijkt en het beoogde effect van behoud van een droog kapsel dus volkomen in het water valt.....
Maar eerlijk is eerlijk....ondanks de

onophoudelijke regen en een flink aantal lege stands, was het toch een lieflijk gebeuren daar in Huissen....
Zeker ook omdat bijna alle inwoners van het knusse centrum, hun ramen verlicht en versierd hadden met lichtjes....
Lichtjes van kaarsjes die achter de ramen in ieder geval wél aanbleven....

Het is tegen zevenen en wij zijn ondanks dat we vandaag droog wilden blijven, flink verregend, en de magen knorren.....
Ik stel voor om bij Hollywood in Elden te gaan eten maar volgens Annet bestaat die niet meer...

Ik denk aan mijn laarzen ervaring van vanmiddag....
Eerst proberen Annet.... misschien is de zaak wel overgenomen....
En ja hoor .... Hollywood is still alive.....
En hoe ....!!!
Wat een leuke bediening....en het eten is heerlijk...
Mooie afsluiter van een heerlijke dag ....

Ik zet Annet thuis af....we drinken nog een kop koffie en dan ga ik een paar straten verder naar mijn eigen stulpje.....
Wow wat is Willem blij met mijn aankopen....
"Het kruis is nog mooier dan op de foto" vindt hij ....

En voor het andere kunstwerk maakt hij direct plaats....
We mogen dan misschien ook verschillend zijn die Willem en ik maar wat kunst betreft hebben we gelukkig veelal dezelfde smaak. ...
Zolang de maker dan maar niet H. Brood het hè Willem....































Geen opmerkingen:

Een reactie posten