woensdag 13 december 2023

13 december 2023


Dag van: 
En oh hij wilde zo graag zijn juffen ter wille komen door snel op te ruimen om daarna te laten zien dat hij goed geluisterd had....en roetsjend over de vloer naar zijn stoel te gaan om die te pakken en dan in ijltempo in de kring te gaan zitten ....
Die kring is namelijk altijd zo gezellig....
Maar BOEM daar lag hij......
"Oooooh juf, jammert hij, al mijn skeletten zijn gebroken"....
Nou lach ik nooit om zulke dingen als vallen of struikelen want je weet maar nooit....
Dus ook nu lach ik niet, maar inwendig buldert het dit keer van het inhouden daarvan....
'kom maar even, sta maar op, dan kan ik je knuffelen en je skelet repareren' zeg ik....
Zo doe ik dat meestal want als ze kunnen opstaan weet ik in ieder geval dat er niks werkelijk gebroken is als iemand gevallen is.....
Hij staat op, ik knuffel hem en zeg direct 'gelukkig je skelet is nog heel'....
En als hij met volledig 'intacte skeletten' naar de kring loopt, schateren mijn collega's en ik het uit ....

De kring is inderdaad gezellig....

Buiten regent het, we kunnen niet naar buiten dus we rekken de kring ...
Kerst dans liedjes en een Prowise digibordles waarin ze het aantal ballen in de kerstboom moeten slepen welke het cijfer aangeeft dat op de piek vermeld staat....
Maar het leukste is wel de woordenschat les ...
Allemaal kerstwoorden.....
Ik laat ze de woorden niet alleen zien op het digibord maar ik laat het ze ervaren....
Een echte kerstmuts op dus....
Maar niet zomaar eentje.....nee, eentje waar muziek in zit en op je hoofd 'danst'....
En laat ik nou deze ochtend een kerstkaart gekregen hebben....in een enveloppe....
Die ook maar meteen tevoorschijn gehaald....
We spiegelen onszelf in een kerstbal...
Tja, en dan blijft je tong uitsteken tegen jezelf toch het leukste....
Het spannendste is wel de kaars aansteken....
Nee, de kinderen natuurlijk niet....maar de juf wel....
"Pas op juf anders krijg je een waterbult"....
Oké....waterbult...????
Uitdaging om uit te vinden wat ze bedoelt....
"Zo'n ding dat je moet prikken"....
Aaaaaah ...een blaar....!
Nou staat er verder op het plaatje een lucifer.....maar die heb ik niet....
Benieuwd of ze weten op welke manier je nog meer en kaars kunt aansteken....
Één jongeman in de klas weet het het eerst ..."met een aanmaakblokje"......
Maar tja ik ben niet van plan een complete bbq aan te steken en zelfs dan heb ik nog vuur nodig....
Dan komt de tweede.... "papa rookt met de aansteker"....!
Één voor één mogen ze het kaarsje uitblazen dat ik steeds weer aansteek....
En dat lukt me zonder waterbult.....


We hebben gewerkt....
Werken met allerlei materialen uit de kast....
Lotto's, puzzels, kralenplank, insteek mozaïek, puzzels, vormen plank..... Noem maar op ....
En het is tijd om naar gym te gaan ....
Haaaaaaatsjoe, hoor ik achter me....
Ik draai me om, om te zeggen dat dat een behoorlijke nies was....
En ik zie iets roods....
Een bloedneus....???
Toe maar jongens, het is woensdag de dertiende en alles kan vandaag....
Van je skeletten' breken tot bloedneuzen....
Maar als ik dichterbij kom zie ik een kraaltje aan de neus hangen....
En ken je dan dat gevoel....dat gevoel dat al je alarmbellen afgaan.....
Je hoopt dat het kraaltje dat IN de neus gewroet was er nu UIT is ...
Maar je checkt voor de zekerheid even....
Nee hè.....achterin zie ik er nog eentje....
Ik stuur de andere kinderen met mijn collega's naar gym en neem het kralenneusje mee naar de verpleging....
Weer zo'n moment dat je extra blij bent dat wij in de gelukkige omstandigheid zijn dat wij die in school hebben....
In eerste instantie zien ze niks....maar ik weet toch zeker dat ik het gezien heb....
Ze laten hem snuiten....
Maar in plaats van te snuiten haalt hij zijn neus juist op.....
Gelukkig ligt het kraaltje nu wel zo in zijn neusje zodat ze kunnen constateren dat er werkelijk een roze kraal in het neusgat zit....
We proberen hem nog eens te laten niezen maar alle pogingen ten spijt, het ding blijft zitten waar het zit....
Dat wordt dus toch pincetten werk ...
En de kanjer is net als zijn juf ....
Op het moment dat het ernst is, blijf ik rustig, en daarna komt de reactie...
Zo is dat bij hem ook....
De reactie komt achteraf....
Maar hij zal ook nooit meer kraaltjes in zijn neus friemelen.....
Skeletten heel, neuzen leeg.....we kunnen weer verder met de dag....

En zelfs als de meiden komen met de

vraag of K3 (oh help) op het digibord aan mag, want we kunnen door de regen weer niet naar buiten, vind ik het goed ...
Niets veiliger nu dan K3.....

Het was weer een dag zonder eten en 's avonds probeer ik alleen wat rijst....
Mijn maag houdt zich danwel niet optimaal, maar wel redelijk.....
Steken zijn over gegaan in zeurende pijn....
En zeurende pijn went....
Willem vertrekt naar de avond wake voor oorlogsgebieden....
Ik waak over mezelf....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten