dinsdag 13 maart 2018

13 maart 2018

Dag van:
Wat heeft dat klimaat toch een invloed op mensen...en dus ook op mij..
Word ik vanmorgen wakker... kijk naar buiten en... jakkes... grauw en regen...
A gloomy grey day noem ik dat...
Ook de honden balen als een stekker merk je... ze halen binnen ongein en kattenkwaad uit...
Tussen de buien door mogen ze wel even naar buiten maar van die natte modder poten op het parket ( nou ja... van wat er van over is) word ik ook niet blij ...
Dan zijn de weersverwachtingen ook al niet om vrolijk van te worden..
Het weekend weer koud en temperaturen onder 0...
Echt.. ik probeer er het mooie van te zien hoor... druppeltjes die op het water dansen... maar steeds bekruipt mij weer dat verlangen zelf in de zon te dansen...
Geen paraplu's maar parasols te zien...
Geen capuchons maar zonnehoedjes....
Geen gebogen hoofden met handen diep in de zakken gestoken...maar opgeheven hoofden met rood verbrande neuzen in de zon...
Geen schrale huid cremepjes maar vette zonnebrand olie...
Geen druppels regen die van je jas druipen maar gewoon weer transpiratievocht...
Openstaande deuren met of zonder vliegenhor of zonnescherm naar beneden in plaats van dik afgeplakte buitenkranen en winter tochtstrips langs kieren en naden...
Niet tot op je onderbroek nat door een auto die door de plas vlak naast je rijdt of door een onverwachtse plensbui op je kop maar gewoon door een duik in een zwembad of de zee...
Bloemen in de tuin in plaats van op mijn ramen
Ik wil lente... zonnetje... aangename temperaturen...
Maar ja... ik woon hier... in een kikkerland... met 4 seizoenen...
Seizoenen die zich elk op hun beurt willen laten gelden...
En op zich is dat ook mooi...
Maar mocht ik toch enige invloed uit mogen oefenen dan graag 2 maanden herfst...1 maand winter...6 maanden lente en 5 maanden zomer...
Ik teken ervoor!!
Van.... ik ga maar eens naar de grote Turkse supermarkt...
Het is even rijden maar dan heb je ook wat ...
Én deze supermarkt heeft in ieder geval geuren die me in een ander seizoen doen wanen...
Geurige kruiden.. verse sinaasappels met het steeltje en blaadje er nog aan... fruit dat echt naar fruit ruikt....en tegen een prijs dat het helemaal niet erg is dat er soms een onontdekte rotte tussenzit...
Geuren van kazen en olijven.. rozengeur van Turks fruit/delight ...
50 eieren voor €3.99 ...50 plakken kaas ook voor maar €3.99... kebab.... sinaasappels... rode ui...tomaten.. komkommer... jalapeno... ijsbergsla...paprika sambal saus... Turks brood....en feta...
We kunnen weer vooruit... en alles vers...
Vooruit maar weer door de regen... de ruitenwissers draaien overuren...
Wel mooi schoon door al die regenval maar komend weekend zal de pekel weer net  zo hard zijn best doen ze te bevuilen...
Temperatuur onder 0... het is niet eerlijk meer...
Leren leven met een sadistisch weerstype valt niet mee...
Van ijspret naar zwoele lente dagen zonder jas naar buiten en weer teruggegooid  worden naar eskimoachtige thermo kleding...
Terwijl de winkels ons verleiden met de nieuwste zomer kleding...
Mijn Emailbox uitpuilt van de zonvakantie aanbiedingen....
58 Word ik... zal ik er ooit aan wennen...???
Van...nog 7 weken... dan zitten we op Kos....de kou en nattigheid ontvluchten...
Maar wedden dat dan hier ook de zon gaat schijnen...de éérste eenden kuikens op het water verschijnen....en we een zonovergoten Koningsdag krijgen...
Ach ja.. ik gun die Koning en zijn gevolg ook wel een droge zonnige verjaardag...
Als Pinksteren dan ook maar mooi mag zijn..Jazz in Duketown festival...HET ultieme uitje van Willem en mij...
Daar kunnen we een jaar naar uitkijken en daar  zetten we alles voor opzij...
Tjonge wat een vooruitzichten .... een mens moet zich in troosteloze tijden toch ergens aan vasthouden en op verheugen...
Van... Willem is nog even naar dochterlief die nog steeds niet helemaal hersteld is van blindedarm en buikvlies ontsteking...
Ik begin rustig aan maar met het voorbereiden van het avondeten...
Álles vers betekent ook veel snij werkzaamheden..
De honden, die graag in de keuken zijn als ik bezig ben, maken dat ze wegkomen als ze de geur van gezonde verse groentes ruiken in plaats van sappig vlees...
Jammer jongens... ik moet ook niet aan jullie hondenbrokken denken...
Ga maar weer ondeugden uithalen in de woonkamer.... vrouwtje ziet het nu toch niet...
Van.... Willem, die weer een zeer tijdelijke afval poging doet... wrijft over zijn buik bij het zien van al dat lekkere eten...
'Daar zit toch niks in hè ' ( hij bedoelt iets met calorieën) stelt hij meer dan hij vraagt...
Maar al zou er niet veel inzitten dan overschrijdt Willem zin calorie quota toch wel door het nemen van dat tweede bord...
"Nee hoor schat... zit niks in".... behalve dan de knoflooksaus zeg ik zachtjes zonder dat hij het hoort...
'En is er ook een toetje'?..
"Ja hoor dat is er"
'Neem  jij niet dan'?
"Nee, ik niet vandaag
'Oh......(stilte....)... dan neem ik ook niet'
Och.... daar gaan we weer...
Ik overleef het wel hoor... en schaar het bij de zoveelste dieet obsessie bui in de 'dietwave'....
 Van.... zelf lukt eten nog niet zo goed met die joekel van een brandblaar op mijn lip...
Je ziet hem dan wel niet zo goed... hij is echter behoorlijk voelbaar  aanwezig nog...
Stomme plek ook om je te verbranden...
Van... maar eens even wat voorbereiden voor school morgen...
Het thema liefde is afgesloten en om nou over de lente te gaan beginnen vind ik ook wat voorbarig...
Dan maar gewoon lekker werken over niks... altijd genoeg te beleven...
Tellen kan je met zoveel dingen (regendruppels) en praten kan je over van alles...(hst weer)
Nóg even kijken wat we morgen aan zullen trekken... scheelt weer ochtendstress...
Oei... poes is nog buiten... die ook maar even roepen...
 En luisteren dat ze doet... één run... een huppel... en binnen is ze.. miauw... miauw...
Dan de poezen check;  is mijn voerbak vol... is mijn kattenbak schoon...... slapen de honden al... hangt t baasje voor de tv... ligt t vrouwtje al in bed.... zijn de dekens en kussens opgeschud... mooi zo... schurk schurk draai draai... pootjes wassen.... staart netjes in de plooi... strak tegen het vrouwtje aan... nog één kopje... nou ja zeg maar kopstoot want Bengel is niet de zachtzinnigste.... en slapen maar... gepaard gaand met zwaar en hard gespin....
Van... nou....nu ik nog in slaap zien te komen..






Geen opmerkingen:

Een reactie posten