vrijdag 30 maart 2018

30 maart 2018

Dag van:
Ik voel me af en toe... nou eigenlijk best wel vaak... een sentimenteel schaap..
Ik weet dát het erbij hoort... maar je wil het er gewoon niet te vaak over hebben... bang dat je anderen ermee belast en ze je een zeur vinden...
Toch is het wel dat wat je bezighoudt... steeds maar weer...
Wakker worden en het eerst aan Bikkel denken...
Niet direct naar beneden hoeven maar rustig kunnen blijven liggen...
Zelfs Willem slaapt nog...
En dan al die herinneringen waar je hoofd vol mee zit en die telkens de revue passeren..
Bikkel op de camping... schooiend langs de camper van Ben en Marleen...Ruud en Jennie....om lekkers dat hij altijd weer kreeg......ruzie makend met de hond van de campingbaas.. ...
Bikkel op de camping met het Russische jongetje die al zijn zorgen bij Bikkel neerlegde en die Bikkel nu mee het  graf innam...
Bikkel in het water..Bikkel op het veld...Bikkel en zijn typische eigenaardigheden...Bikkel die altijd in een record tempo zijn bak eten op had...Bikkel en de kleinkinderen.. de eindeloos heerlijke wandelingen... de troost die hij gaf als je verdrietig was...zijn passie voor het balletje... zijn altijd bij je zijn... hoe hij alles bij elkaar wilde houden en checkte keer op keer of het nog klopte...zijn gezelligheid in de tent als hij naast je sliep .... Bikkel en kinderen... ach hij was zo dol op kinderen......zijn blijheid en dankbaarheid... zijn domme acties..KRACHT... TROUW... KARAKTER... REUS!!!
Van... en zo zitten Willem en ik vanmorgen weer beneden.... een schoon beneden... en janken we maar weer een potje...
Ooit zal het wel minder worden... slijten... indalen ..... wennen...
Maar nooit zal het helemaal over gaan...
Van.... ondertussen proberen we vandaag van de pups te genieten...
Raar is dat... dat dat niet meevalt...
Ik geloof ook nooit meer iemand die zegt "Ja maar jullie hebben er nog twee over en vallen niet in een gat"....
Nou!!!!!!.... geloof maar dat je in een gat valt... een heel groot gat...
Want zelfs de twee kleintjes voelen nu ineens anders... het geheel klopt niet meer...
De pups lijken ineens dom en klein en naïef....
Dat klinkt misschien stom... maar zo werkt het wel...
Bij de gratie van Bikkels aanwezigheid... de reus.. konden ze pup zijn en klein en naïef en groeiend en lerend zijn van hun grote meester...
Nú valt Bikkel weg... wat overblijft zijn twee kleine "sukkels" die er nog niks van snappen...
Van... toch genieten we er wel van hoor...
 Ze graven diepe kuilen... zien er niet uit met al die aarde rond de snuit... en hun neuzen, vooral die van Blitz, staan constant in de snuffel en ruik stand.... dan weer links... dan weer rechts... en recht vooruit..
Alleen hun aanwezigheid doet de afwezigheid van Bikkel .... de oude reus..nog groter doen voelen...
Van.... het is mooi weer... laten we met de honden wandelen...
Dat hebben vandaag meer mensen in gedachten... het is druk op de wandelpaden..
We duiken gauw het speelveld op en laten de twee goed uitrazen en zich uitleven met de bal...al kan Blitz die bal geen bal schelen... die speelt liever met grassprietjes of graaft kuilen...
Poepen in fases vindt hij ook nog wel leuk... drol hier... drol daar... en verderop nog eentje...
Ik maak wat foto's...  maar de glans van het foto's maken is er een beetje af nu...
Willem gooit en gooit...maar ook dat voelt anders..
Van... Babeth naar huis brengen en ik boodschappen doen...
 Lekker even slenteren en een paasbest blousje tegen het lijf lopen... zit nu om het lijf dus..
 Moet kunnen jezelf verwennen in een nare tijd...
Kan ik nog jaren en jaren (ik ben namelijk erg slecht in oude kleding weggooien) later zeggen... dat was het bloesje dat ik kocht toen Bikkel dood was en dat ik kocht om me even wat beter te voelen... het hielp alleen maar tijdelijk want de dood was definitiever.....en hield langer vol...
Van... nu gauw kroketjes bakken voor op brood...
We hebben niet veel tijd want we moeten zo naar Drachten..
Willem treed op tijdens de Goede Vrijdag dienst en ik, die niet meer bij Bikkel hoef te blijven, ga mee...
 Van.... een lange tocht.... en bij de klanken van Stef Bos val ik dan ook in slaap...
Bij Meppel word ik weer wakker.. werp een blik op mijn mobiel.... mail....
De Grebbehof....Bikkel is gister om 7.50 uur gecremeerd....
Slik... slik....tranen....(dag make-up)
Nu snel online betalen des te eerder hebben we "Bikkel" weer thuis...
Geen sentimenteel gedoe is ons de laatste tijd vreemd...
Plak alle superlatieven er maar op en je hebt het juiste beeld van onze gemoedstoestand...
Van... we komen aan in Drachten nadat we door prachtige Friese landschappen hebben gereden..
Kijk Willem daar..!!!.... een stuk of tien reeën...
Het is een prachtig gezicht...
In Drachten is het druk midden in het uitgaanscentrum waar ook de kerk zich tussen bevindt..
Wat een prachtig begin van de dienst die begonnen wordt met: Goede Vrijdag is geen feestdag maar een lijdensdag.. behalve dan op de parkeermeters in Drachten want je hoeft vandaag niet te betalen (zon- een feestdagen)
Kijk.... daar hou ik van... eigentijdse kerken en humor...
Thema is "zie de mens"...
Ik kom mezelf en de ander behoorlijk tegen in het verhaal als Piet (voorganger) vraagt.... probeer je eens af te vragen of je jezelf herkent in die personages van gisteren in the Passion (en de Bijbel dus)
Huist er een Judas in mij..... een Petrus.... een Pilatus...
Het ligt eraan in welke omstandigheden ik verkeer of ooit misschien te verkeren kom... en dan is het antwoord vat wel ja...
Maar het liefst ben ik alleen liefdevol....
We delen brood en wijn..
Willem speelt prachtig met pianist Hans...
Willem vertelt zijn Bikkelverhaal als het over lijden gaat...wat menigeen en mij tot tranen roert en ik troostende handen op me voel...
Én in het donker verlaten we het lieve gebouwtje... waar het goed voelt....
We gaan de lange tocht weer terug en praten na...
Eigenlijk is die malle Bijbel van alle tijden... als je hem maar zo wilt zien en lezen..... en je niet vasthoudt aan de krampachtige letterlijkheid van de letter....
 Van... thuis waren de honden, die twee volle etensbakken vol voer hebben staan, al aan de salontafel begonnen...
Grrrrr... nog niet helemaal te vertrouwen dus alleen thuis zo lang...
Na witte donderdag en Goede Vrijdag morgen dan de Stille zaterdag....
Tja.... stiller is het zeker..









Geen opmerkingen:

Een reactie posten