zondag 25 maart 2018

25 maart 2018

Dag van:
Die verhipte zomertijd... ik denk dat het nooit went..
Begrijp me niet verkeert... ik ben er blij mee.... lekker tot laat licht en zo... maar ik heb altijd weer problemen met mijn biologische klok...
Ik word ondanks de veel te korte nacht dan ook veel te vroeg wakker en kan me omdraaien wat ik wil maar het lukt me niet meer om in slaap te komen....
Van... dan nog maar even in bed wat lezen... en spelletje solitair en sudoku spelen... en eruit...
Ik wil tenslotte ook niet te laat op het feest van Luna aankomen...
Maar alles voelt vroeg en later door elkaar heen...
Zelfs eet en drink patroon klopt niet meer...
In de auto hoor ik op radio Gelderland de waarschuwing voor het verkeer, dat de natuur er ook last van heeft.... en dat we moeten oppassen...
Onze ochtendspits en hun wakker worden loopt nu gelijk...
Gevolg: 15 tot 20% met dode dieren op de weg door aanrijdingen...
We moeten wel proberen te remmen maar vooral niet plotsklaps uitwijken...
 Over 2 à 3 weken heeft het biologisch ritme van de dieren zich hersteld...
Én hoe zal dat met de mijne zitten???
Van.... ik rij over de saaie A15 En inderdaad zie ik nu al heel wat losse veren en vachten naast kadavers liggen...
Gelukkig blijft het mij bespaard en dier aan te rijden... ik moet er niet aan denken...
Bij afrit Utrecht den Bosch draai ik de A2 ....met zijn grote 3 tot 5 baanswegen op....
Aanzienlijk minder ellende hier aan dode dieren...
En ook op de A9 valt het mee... maar dat worden ook eerst alle vogels weggejaagd omdat de veel grotere mechanische vogels bij Schiphol de lucht in moeten....
Van... nu eerst even snel wat vergeten boodschapjes voor Tamara en Robbert doen en dan snel naar de feestvreugde...
Ik verbaas me over het prijsverschil van de Vomar supermarkt dat in Haarlem en de Coop bij ons...
Had ik dezelfde boodschappen bij de Coop gehaald dat was ik zeker €10.00 à €15.00 duurder uitgeweest...
Kattenvoer... hetzelfde kattenvoer dus van A merk whiskas, scheelt even €0.25....
De koffie... schrik niet €2.10....
Ok de eieren... de huzaren salade en chips (zelfde merken) zijn goedkoper...
Én nou wil ik geen pietlut zijn.. maar jemig... dit scheelt wel heel aanzienlijk...
Van.. nu snel naar het feest...OOOOOMAAAA!!!
"Ben je al verdrietig om Bikkel oma?"
"Blijf je heeeeeeel lang oma?"
"Ik heb je zoooooooo gemist!"
"(Blijde zucht)... Oma is er... nou wordt het nog leuker!"
Hè.... wat een heerlijke binnenkomers.....
Luna danst in het rond..
Cadeautjes uitpakken en taart aansnijden...
En heuse Luna taart...
En oma lust niet graag taart maar..."kijk eens oma, jouw watermeloen snoepjes zitten erop"
 Nou... die lust oma wel...
Luna speelt met haar vriendinnetje met de hatchimals (Wat een leuke rage vind ik dat!)....
Michael speelt met zijn vriendjes met de bal en de computer..
Maar steeds komen ze even langs..."blijf je nog heeeeeeel lang oma?"...
Ja hoor lieverds... Oma blijft heeeeeeeeel lang vandaag...
Van...de gesprekken gaan vooral over opvoeden met al die jonge stellen.... die er wat mee te stellen hebben!...
Wat ben ik blij dat ik daarover geen zorgen meer heb.. en wat is het toch heerlijk herkenbaar allemaal...
Sommige dingen in de opvoeding kwamen erbij... zoals de computers en I pads.... maar ach wat zijn er toch ook veel dingen hetzelfde gebleven door de jaren heen...
Schoolprestaties... eetproblemen.... conflicten... enz.
Loerende gevaren... gezondheid... groei.... ongehoorzaamheid.... waarden... normen...
Maar ook geluk... dankbaarheid en plezier...
Alleen vormt dat laatste niet zo'n heel groot onderwerp in de discussies...
Problemen zijn interessanter...
Vooral de scholen komen veel aan bod... voer voor de Luizenmoeder... juf Ank zou er blij mee zijn....
Ik geniet van alle gesprekken... de discussies.. de gedeelde zorgen...
Niet alleen omdat ik denk... nu begrijpen jullie jullie opvoeders (ons dus) beter...maar ook omdat er zulke mooie oplossingen aangedragen worden en ieder het voor de ander beter weet dan voor zichzelf...
Hoe dichter je op het vuur zit, hoe lastiger het wordt...
Én dan de term... het grijze gebied binnen de opvoeding..... ik grinnik... kenden wij die term toen ook al?....
Is luisteren naar je kind, over je heen laten lopen...?
Is toegeven dat je fout zat een zwakte...?
Als je ze te serieus neemt, nemen ze dan de macht over...?
Welke opvoedingsstijl hebben we eigenlijk... autoritair.... democratisch... toegeeflijk..
En beschermen we nou wel of laten we los..
Straffen en belonen... wanneer... hoe... wie....?
Tja... opvoeden is niet zo zwart wit dus...
Al die omstandigheden... al die uitzonderingen...
Van... één ding denk ik zeker te kunnen zeggen.... opvoeden zal altijd een punt van discussie blijven...en dat er uit liefde opgevoed wordt.....( tenminste....als het goed is)
Van.... de kinderen zijn heerlijk aan het spelen... zowel binnen als buiten, boven of beneden, terwijl al die ouders hun hoofd over hen breken...
Ze hebben er geen weet van en spelen hun spel....
En ik geniet van beiden...
Geef de discussie af en toe even en andere wending... en het spel een andere richting als het er te wild aan toe gaat...
Van... nog een hap eten en dan na de koffie toch maar weer op huis aan.."neeeeeee oma"...
Zoals altijd eindig ik het bezoek weer met "tot de volgende..."
Én zoals altijd roepen ze "KEER!!!!"
"Ik ga je wel appen oma en facetimen als ik je nodig heb... en ik heb je veel nodig"
Goed hoor jongens... daar zijn oma's voor...
En dan aanvaard ik toch maar de terugreis...
Van... komt het nou omdat al die opvoed verhalen nog in mijn hoofd zitten, dat ik me verbeeld ineens zoveel papas met kinderen in de auto's op de weg waar te nemen....
Het is natuurlijk wel zondag...
Veel papas brengen dan hun kinderen weer naar de mama's....
Ik zie zo al drie papa auto's met kinderen en tassen achterin,  op de snelweg van Haarlem naar Utrecht...
Beetje dat effect, waarover je vaak hoort, van die vrouwen die zwanger willen worden en ineens overal vrouwen achter kinderwagens zien lopen ......wat ze daarvoor niet zo opviel...
Van... ook Willem heeft zijn kinderen weer weggebracht en zit heerlijk onderuit in zijn stiel als ik binnenkom...
 En weer opent zich een gesprek over opvoeding... maar nu over zijn kinderen...
Ik kom er niet vanaf vandaag blijkt wel...
Enfin... morgen vrij... geen leerlingen "op te voeden" morgen...
En ook nog eens een korte week want we zijn Goede Vrijdag vrij...
Willem is dat altijd al maar bij ons is het de eerste keer...
Van... en nu... naar bed.... het drukke weekend maar eens verwerken... en bijkomen...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten