dinsdag 20 maart 2018

20 maart 2018

Dag van:
We worden allang niet meer boos als we 's morgens Bikkels nachtelijke ongelukjes opruimen...
En naderende dood verlegt veel grenzen...
Toch durven we ook naar elkaar uit te spreken dat we dit vooral niet zullen missen...en dit ook vooral snel uit de rij herinneringen zullen wissen zodat vooral de mooie herinneringen overblijven...
Van piepklein meisje
naar 6 jarig eigenwijsje
Eigen wijsjes díé
klinken als de liefste melodie
Blijf maar altijd liedjes zingen
En vrolijk in de rondte springen
Want er gaat niets oma's lieve meis
boven jouw eigen lieve wijs
Gefeliciteerd lieve Luna
Van..... kleindochter Luna vandaag 6.... dus zing ik haar wakker door de app en stuur en vrolijk kaartje...
Zondag vieren we het allemaal echt maar vandaag mag ze natuurlijk trakteren op school...
En de kamer is prachtig versierd....
6 Jaar geleden alweer dat ik voor het laatst oma werd...
Wat een trots en rijkdom is dat oma zijn toch...
Vier van die pracht kleinkinderen...
Oma zijn is veel leuker dan je eigen kinderen opvoeden... en het is een stuk makkelijker ook..
Je hoeft ook niet zo zeer op te voeden.. je hoeft alleen maar oma te ZIJN...
Heel bewust ben ik ook geen oppas oma... omdat dan dat stukje opvoeden al snel op de loer ligt...
Nú ben ik gewoon alleen maar gezellig oma en als oma er is of je bent bij oma, dan is het altijd feest!..... zelfs als je niét jarig bent...
Van....Bengel is gehaaider dan ooit om naar buiten te glippen nu ze krols is.. vliegensvlug is ze...
Ik héb de grootste moeite om haar weer binnen te lokken...
Het idee haar de hele dag buiten haar gang te laten gaan nu, staat ons helemaal niet aan omdat we allebei werken en de hele dag weg zullen zijn..
Gelukkig is het nog heel vroeg en liggen de buurtkaters nog te slapen... niks aan dus buiten alleen en gelukkig kan ik haar in het nekvel grijpen voor ze verder op vrijersvoeten ofwel poten wil gaan...
Van... vandaag mogen Babs en Blitz mee naar Willems school... hij viert zijn verjaardag en daar horen de honden bij.....
Zo vertrekken we gevier naar ons werk...
Van... oh jippie ze zijn de binnenstad weer eens aan het verbouwen... dat houdt het verkeer lekker op...
Op school draai ik een heerlijk dagje...
We werken... we spelen... we zingen....
En dan krijg ik een appje...
MIJN DOCHTER GESLAAGD VOOR HAAR RIJBEWIJS...
Mijn dag kan niet meer stuk...
 Een jarige kleindochter en een geslaagde dochter...
Och wat heeft ze hier naar uitgekeken al die jaren!!!
Én potdikkie ze flikt het... wat een super verrassing...!
Dát heeft ze goed geheim weten te houden allemaal...
Van.... en Willem belt en appt me suf want die heeft een geweldige verjaardag op school en deelt de kippenvel momentjes...
Jammer dat ik mijn mobieltje maar zo weinig bekijk... maar aan de andere kant is het wel weer heel leuk om... als je hem dan pakt... een explosie aan fijne berichtjes te lezen....
Van.... behalve die 2 gemiste telefoontjes om half 6 die ik pas om 7 uur lees...
Mijn zus ziek... en behoorlijk ziek... en dat 1 dag voor de gemeenteraadsverkiezingen... en ze is gemeenteraads griffier dus ze heeft taken te verrichten morgen...
Voor zover ik als complete leek kan beoordelen klinkt het als longontsteking...
Hoge koorts... benauwd... pijn in armen en op de borst...
Kinderen niet bereikbaar... man in Antwerpen... ik hier maar gelukkig een collega bij haar...
En ik ken haar... morgen staat ze natuurlijk gewoon op het gemeentehuis en morgenavond is ze bij de uitslagen aanwezig want daar heeft ze nog meer taken.....
Oh waarom is eigenwijzigheid toch ons toch in de genen meegegeven....?!
Die bijft morgen echt niet in bed liggen...
Ik bezweer haar morgen een antibiotica en prednison kuur te halen...
Ja maar ik moet stemmen...
 Mooi zo... eerst langs de dokter en dan door naar de apotheek... eerste pil nemen en dan door naar je stemhokje...
Dan naar bed.... en als het paardenmiddel prednison werkt nog even naar de raad en de uitslagen avond...
Maar ja... zorgen maak ik me wel...want ik ken haar....
Het is me wel een dagje vol pieken en dalen...
Van... Willem dumpt alle cadeaus op de keukentafel... speciale gemarineerde kippen (ja heus!!!).... zakken vol drop... en eigen gemaakte cake in hart vorm.(voor de liefste meester)... een slagroomtaart (met lieve tekst).... nog meer drop... heel veel douche gel.... natúúrlijk Feyenoord spullen.... en ga maar door...
Waar laat ik het allemaal weer????...
Nou jaaaaaa... deels in zijn maag natuurlijk want twee complete halve kippen zijn in een kwartier verorberd... stuk cake... stuk taart.. paar dropjes tussendoor...waar laat ie het....
En dan nog naar het Yes koor in Oosterbeek waar hij gevraagd is te fluiten...
Bij Willem is nooit een seconde ongevuld .....
Van... ik heb nog een gesprek met schoondochter die zich zorgen maakt over de juf van kleinzoonlief... (niet de eerste keer overigens) ....ze hebben geen klik samen zal ik maar zeggen... en dan duurt een schooljaar lang...
Nou vind ik persoonlijk dat als een kind bang en verdrietig naar school gaat... dit zo goed als altijd aan een juf ligt..
 Zij is de volwassene....de professional.... zij heeft geleerd om te gaan met dit soort situaties...
Zelfs al ben je...of.... zeker als je.... zoals deze juf... al over de 60 bent...en 43 jaar in het vak zit....
Maar déze juf zit al in mijn allergie met haar opmerking "ik zit al 43 jaar in het vak" ... en de air van... dus ik zal het toch zeker wel weten .....
Nee juf.... ik loop ook tegen de 60... ga ik al heel wat jaren mee in het vak... maar ik leer nog elke dag.... en vooral zelfs van mijn leerlingen....
Tijdens het zomerfeest waar wij bij waren, mocht ik haar ontmoeten en kreeg ik al een unheimlich onderbuik gevoel...
Nou dat is dan uitgekomen ook...
Een kleinzoon die dagelijks huilend naar school gaat.....
Het ligt aan het kind zegt de juf....ooooh hoe erg kun je mij op de kast krijgen met zulke woorden....
Én ik weet het... ik ben een bevooroordeelde oma... en ik weet dat mijn kleinzoon ook de kont in de krib kan gooien.... maar heus.... ik kijk ook als juf...
Één gemeende en écht voelende knipoog of omhoog gestoken duim uit de verte kan meer teweeg brengen dan onecht iemand tegen je boezem aanhouden met een blik van... kijk ik knuffel hem toch....
Hij wíl niet tegen een boezem en hij voelt aan feilloos of iets gemeend of ongemeend is...
Maar deze oma heeft al een ideetje... zondag zal ik hem een haarfijne tip meegeven.... lieverd als de juf zo nep lief doet,  doe  jij dan maar net of je nep (net alsof)  luistert... dan kom je dit jaar wel door...
Van... zo... ik ben de pieken en dalen even zat...DWDD maar even terugkijken...
Even de zinnen verzetten met iets simpels...
Tenminste dat dacht ik...
Om kwart over 5 vanmiddag begon de lente.. misschien hebben ze het daar wel over denk ik nog...
Nee... krijgen we notabene een media item...
Zit ik alweer op het puntje van mijn stoel...volgende week immers media coach congres....
Cambridge Analytica hengelt van 50 miljoen Facebook gebruikers data binnen....
Met speciaal ontwikkelde software zijn toen zeer gerichte advertenties/ reclame op mensen afgevuurd...
Tjonge jongen....alsof advertenties/ reclame ooit bedoeld zijn om ons niet te manipuleren...
Oké... tegenwoordig wordt er middels informatie en speciaal persoonlijk profiel van ons gemaakt/ bedacht op grond van die gegevens... voorheen was dat iets algemener....
Maar reclame is en blijft nu eenmaal bedoeld om ons een product te laten kopen of dienst te laten afnemen...
Ja maar... ze kennen nu je precieze behoefte en je angst...en nog veel meer...
Pardon zeg ik dan... anti rook reclame doet niet anders dan ons op onze angst aanspreken...
Alexander Köpling gaat verder ......
In het begin was het op Facebook heel liefdevol sociaal.... kijk eens hoe leuk dit... kijk eens hoe goed dat... alles positief en jongens wat een mogelijkheden... maar nu ontdekt men ook de zwarte zijde... er kan niet alleen op een positieve manier gebruik van gemaakt worden maar ook op een negatieve manier...nepnieuws... manipulerende meningen...
Van... maar hallo... is dat door de eeuwen heen al niet zo geweest...?
Van alle uitvindingen waar men dol enthousiast over was... van alle mooie dingen die ontdekt werden... kwamen altijd weer mensen die er misbruik van gingen maken... op ALLE gebied...!
De boekdrukkunst... en wereld ging open... helaas...ook Hitlers schreef Mein Kampf....
Oooh wauw de telefoon.... helaas.... ook afluister apparatuur.... hijgers... dreig telefoontjes...
Dat is namelijk de mensheid.... helaas....
Media is alleen groter... wijdser... breder...
Én nu kunnen we mensen wel bang maken (hé weer die angst) maar beter is mensen er bewust van te maken...
Niet tegen zijn.. want oh dat is zo makkelijk...
Niét verbieden of uitbannen... ach nog makkelijker...
Nee.. bewust maken... gebruik laten maken op een positieve manier die er nog steeds is... en je bewust zijn van de negatieve effecten...
Mensen praten van oudsher al kwaad over elkaar... roddelen... pesten...
Maar mensen vertellen ook van oudsher goede dingen over elkaar...
We hebben nu alleen meer en andere middelen...
Ménsen schrijven van oudsher al in dagboeken of poëziealbums... schoolagenda's.... ingezonden stukken in kranten...mensen maken van oudsher al foto's van zichzelf en anderen...
Dáar is niks aan veranderd...
En ook werd daar vroeger al misbruik van gemaakt...
Hoe vaak werd je dagboek niet stiekem door je zus... je moeder... je vriendin gelezen of gehackt zeg maar...
Hoe vaak werden foto's niet van snorretjes en pukkels voorzien of werd er een beha op getekend...
Hoe vaak werden muren... treinen... bushokjes...  bruggen...niet beklad met nare teksten... zelfs met naam en toenaam...
Hoe vaak zette je niét zelf je naam (liefst met hartje en de naam van je vriendje) op een wc deur... een boom... een bankje...
De media heeft daarop ingespeeld... is daarop verder gegaan... de wereld uitgebreid...
Maar eigenlijk is er niks veranderd...
De mens bleef hetzelfde... zijn middelen veranderde met de tijd...
Én net zoals we toen geheimen hadden... moeten we die eigenlijk nu ook weer een beetje meer  hebben net als toen...
'Ik zeg lekker niet op wie ik verliefd ben' .... ' ik zeg niet op wie ik stem' ....
Geef nou niet altijd de schuld aan media... wat te denken van de tijd dat zonodig alle taboes doorbroken moesten worden... alles mocht... alles kon....
Het is niet alleen de media... het is een samenloop van evolutie... ontwikkeling... tja beschaving ook...(al kun je daar soms je vraagtekens bij zetten maar dat kon toen ook al)...
Misbruik is helaas van alle tijden...sneaky en stiekem gedrag ook.... en we vergeten soms dat achter media mensen zitten... goede en slechte mensen...mensen die van alle tijden zijn...
Dús ook van deze tijd...
En ook in deze tijd moet je misbruik gewoon afkeuren...
Maar omdat dit door alle doorbroken taboes minder goed kan en er meer mag en mogelijk is... zul je je bewust moeten blijven van dat het zo is... zo zal zijn.. en zo zal blijven....en vooral op de goede manier er gebruik van blijven maken...
Maar tja... dat is mijn bescheiden media mening...
DWDD dus maar weer uit zetten... weer teveel gedachtes...
Nog maar even met Bikkel knuffelen... nu het nog kan...
Vergankelijkheid....
Nee ssst... ik wil niet meer nadenken....
Andere keer weer...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten