maandag 5 maart 2018

5 maart 2018

Dag van:
Een extra dagje werken is geen straf als je ook nog eens te horen krijgt dat er vandaag een muziekvoorstelling voor de kinderen is in verband met het schoolbrede thema liefde...
Eerst maar eens gymen.... heerlijke klim en klauter toestellen... foam blokken in felle kleuren waar je op kunt en af kunt en onderdoor kunt...
Een hoe leuk is het om te zien dat ze allemaal beginnen met gymschoenen aan maar dat al snel de helft die schoenen verwisseld voor blote voeten..
En wees eerlijk.... wat is er nou lekkerder en gezonder dan aarden met je blote voeten op de grond...
Goed voor je bloedsomloop, voor je zelfvertrouwen... op al je zenuw uiteinden oefen je druk uit een dat is dan weer goed voor je organen... je hebt zelfs een betere zuurstof toevoer... en ga zo maar door... websites vol waarom lopen op blote voeten zo goed is...
Waarom hebben ze eigenlijk gymschoenen uitgevonden...?
Ow ja... omdat je voetwratjes kan oplopen door een vervuilde vloer...
Maar onze speelzaal is schoon dus hup op de blote voetjes mag...
Tegen koude voetjes...?
Maar onze speelzaal is verwarmd...
Wat dat betreft zijn schoenen een duidelijke door de mens bedachte aanpassing aan een door de mens gemaakte wereld.
Van..... en nu meteen door naar de grote gymzaal waar de voorstelling zal plaatsvinden...
Er staat een vriendelijke meneer met een miniem decor en een gitaar...
De kracht zit m in de eenvoud
En hij zingt... hij zingt de leukste liedjes... de kinderen kijken ademloos en springen gezellig mee...
Ze prikken als het over de egel gaat.... ze maken met hun armen grote krokodillen bekken om mee te happen en te klappen.... ze bewegen hun handjes... zetten gekleurde hoedjes op... ze dromen weg bij het slaapliedje... kortom kinderliefde... en schot in de roos...
En als juf geniet ik volop mee...
Van... nu loopt vandaag wel je hele rooster in het honderd...
Geeft niks... we zijn keien in aanpassen en schikken ... en de kinderen ook...
Dan eten we maar wat later... en spelen maar wat korter...
Ze spelen korter maar niet minder intens..
Spelend leren ze de wereld kennen...
En spelen doen ze helemaal vanuit zichzelf... geen juf die zich ermee bemoeid (tenzij het uit de hand loopt)
Het is hún beleving!
En spel is nooit zomaar alleen spel zoals volwassenen er vaak naar kijken... spel is het leven imiteren op jouw manier... spel is je fantasie ontwikkelen...
Spel is SEO;  conflicten oplossen, jezelf soms overwinnen, afspraken maken en leren delen...samen spelen
Spel is rekenen; en hoge toren samen bouwen met meer of minder blokken...4 bordjes klaarzetten met evenveel bestek...
Spel is taal; communiceren, overleggen, praten, vragen, adviseren, oplossingen bedenken
En ga zo maar door...
 Van... en ik kan er zo van genieten als ik ernaar kijk...
Vandaag ook zo mooi om te zien dat sommige kinderen niet met de een maar wel met de ander kunnen spelen...
In vak termen zeggen we dan dat het speelkameraadje niet weerbaar genoeg wass....en dus zoekt de ander een speelkameraadje op die aan hem gewaagd is...
En dat werkt dan weer wel...
Een soort van natuurwet lijkt het wel...
En wij grote mensen zijn dan vaak wel het spelen verleerd maar wij zoeken ook de mensen om ons heen waar we wat mee kunnen... die bij ons passen.... waar we ons goed bij voelen... die we nodig hebben...
En voor de één zullen dat hele andere mensen zijn dan voor de ander...
Van... pffft wat een gedachten weer .....
En de gedachten gaan verder...
Door elkaar in het spelen te vinden worden kinderen ook vriendjes...
Leuk ook samen de wereld te ontdekken... veilig om bij ern met elkaar lol en ruzie te maken...
Het begin van vriendschappen die wij als volwassen kennen...
Waar je dan weer denkt aan;
Sympathie en empathie...
Wederzijds begrip en het beste uit elkaar naar boven halen of dat te doen wat het fijnste is voor de ander...
Vertrouwen hebben in elkaar... wat dus nog verder gaat dan je veilig voelen...
Gelijkwaardigheid en wederkerigheid
Maar wat hetzelfde blijft is dat je van elkaars gezelschap geniet...
Van... het is een wonderlijk fenomeen die vriendschap...
Ik heb twee vriendinnen uit mijn schoolperiode over... eentje van de lagere school die ik te weinig zie ...
Wíj hoeven elkaar nooit iets uit te leggen.... zij kent min verleden en ik de hare...
Eén uit de middelbare school periode... ook haar hoef ik weinig uit te leggen omdat ze mjin verleden kent en ik de hare....
Wij delen ook die puberteit... het ons losmaken van thuis...
We wonen alleen ver van elkaar vandaan...
Eén heerlijke  vriendenkliek heb ik uit de tijd dat onze kinderen naar dezelfde school gingen en/of we in dezelfde wijk woonden...
Wíj delen dat we het leven vieren... we kennen elkaars verdriet maar blijven vieren!!!
Wij weten dat een sociaal netwerk als je ouder bent belangrijk is...
En..... ik heb een hartsvriendin..... ooit kreeg ik haar aan de telefoon toen ze haar kind opgaf voor de peuterspeelzaal waar ik contactpersoon was...en waar mijn dochtertje op zat...
Ik zette haar zoon op de wachtlijst maar iets later stond ik in de gang van de basisschool op mijn kinderen te wachten toen ik de stem aan de telefoon herkende in diezelfde gang...
Zij had nog een dochter die bij mijn zoon op school en zelfs in de klas zat...
We zette het telefoongesprek van kort geleden gewoon voort en raakten niet uitgepraat dus kwam ze mee naar huis...
 Van.... we zijn nog steeds niet uitgepraat.... we delen heel veel verdriet... we delen heel veel plezier... we vertellen elkaar alles.... hebben tegenwoordig maar een half woord nodig in plaats van een heel verhaal...en we vertrouwen elkaar blindelings.....
Hadden we vroeger op school niet gespeeld... dan hadden we misschien geen vriendschap aan kunnen gaan....
Een vriendschap die groeit en groeit en groeit...mee oud wordt zeg maar....
Van....de schoolwerkdag is weer om.... nog een oudergesprek... wat mappen vullen en naar huis....
Morgen dan wel die vrije dag al moet ik een uurtje terug voor een POP gesprek....
Ik loop door de supermarkt en graai wat ingrediënten mee voor een geïmproviseerde experiment maaltijd...
Project geslaagd... Willem smult!
Bikkel heeft pijn... Blitz en Babs spelen...(hé zij ook) en poes ligt op schoot...
Spin... spin... spin... gaat het op mijn schoot...
Je zou er zelf slaperig van worden....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten