zondag 15 maart 2020

15 maart 2020

Dag van:
En toen ging het in de wereld nog maar over 1 ding...
Je ontkomt er echt niet aan...
De hele dag trilt mijn mobiel van de binnenkomende berichtjes...
Familie, vrienden, kennissen...
Mijn werk.... collega's, directie, teamleiders, stagiaires, zbo-ers, therapeuten....
Alles draait erom hoe we dit virus kunnen afremmen....
Gaan de scholen dicht ja of nee...?
En what about the rest....?
Ik neem het nu heel serieus....
Nee ik ben niet bang... en in paniek ben ik ook niet...
Ik heb wel het gevoel dat ik in één of ander sciencefiction verhaal beland ben...
Een verhaal zonder hoofdrollen....
Of eigenlijk misschien wel alleen maar hoofdrollen...
Alleen de regie is zo belabberd....
Het script is ook zo slecht...
Eén filmpje vind ik heel duidelijk...
(Zie hieronder)...
https://youtu.be/6rqpRq7nkO8
En één artikel ook... al moet ik zeggen dat ik het wel een ietsepietsie paniekerig vind maar aan de andere kant maakt het ook de gevaren duidelijk...
https://zachtwerken.nl/corona-wat-nu/
Het is nu niet zo dat ik elk artikel verslind hoor...
Maar ik wil ook niet een van hen zijn die vaart onder de vlag van 'onbekend maakt onbemind'...
Ik zie het gevaar altijd graag in de ogen...
Pas dan kan ik inschatten wat de mogelijke gevolgen zijn en of wat ik eraan kan doen....
Van... ik kan alleen totaal niet inschatten wat onze regering vanavond zal beslissen...
Ik heb nog nooit zoveel deskundigen en wereldleiders elkaar horen tegenspreken...
En daarom snap ik de angst van mensen wel...
Maar goed.. ...die stukken van de massa psychologen had ik nu wel gelezen zo'n beetje...
Doe me nu naar iets over de boosdoener zelf...
Min kleindochter kan het me echter haarfijn uitleggen... gevolgd door de mededeling 'en als ik straks laborant/analist ben oma ga ik iets tegen al die narigheid uitvinden hoor'....
Eerst maar eens zien, als de scholen sluiten, hoe dat met haar examen moet....
Maar te weten dat zij ooit die uitvinder zal zijn van al het goede, dat stemt mij in ieder geval hoopvol....
Van... ondertussen vermaak ik mij, net als al die 17.000.000 Nederlanders , met de filmpjes en memes, de tiktoks en de affiches vol humor over alles rond Corona....
Deze toestand maakt de creativiteit in mensen wel los zullen we maar zeggen...
Ik verbaas me ook over de snelheid waarmee het ontstaan ervan gepaard gaat....
Is er pas 1 schap toiletpapier leeg dan staat er 2 seconden later al wel een plaatje online...
Binnen no time gevolgd door een paar honderd anderen...
Zo krijg ik mijn sim kaartje wel vol ja....
En die willen we allemaal naar elkaar toesturen...
Van... half zes... de scholen sluiten.... en ook de horeca sluit haar deuren... om 6 uur....
Binnen een half uur tovert een land zich om in een spookland ...
Zo snel kan dat dus gaan...
Zou ik een uur geleden nog een patatje halen... helaas...
Van... en ondanks de gigantische hectiek op scholen om ouders en medewerkers te informeren (de social schools app is zelfs overbelast), horeca zaken die de kas opmaken... papiertjes op de voordeur plakken... rijen voor de coffee shops.. lijkt er een soort van rust over Nederland te komen...
Van... na mijn donderpreek van gisteren zie ik trouwens ook prachtige initiatieven ontstaan...
De man van een collega die een hulp pagina op Facebook opent...
Mijn dochter die zich spontaan aanbiedt als oppas moeder van mensen uit de vitale beroepen... en binnen een half uur beet  heeft...
Binnen een uur heeft ze haar woonkamer omgetoverd tot kinderopvang en wat ziet het er leuk uit...
En wat zijn die mensen uit de brand geholpen....
Nog geen kwartier later stelt een speelgoed bedrijf haar knutsel pakketten ter beschikking... om met de opvang kindjes te gaan knutselen....
Zelfs bied ik aan boodschappen te doen voor hen die dit niet kunnen...een niet wéér zonder eten hoeven zitten dankzij hamsteren naarlingen ....
En heb ik een thuis werk website gemaakt voor leerlingen in de kleuterleeftijd....
Ook ouders kunnen nu met hun kinderen aan de gang en het scheelt collega's in den lande veel werk....
Van... Nederland gaat op slot...
Nederland gaat in quarantaine...
Een vreemde gewaarwording....
Nooit eerder op de wereld maakten we zoiets mee...
Het voelt nog wat verdwaasd... irreëel...
Drie weken lang geen  horeca... geen scholen...
Drie weken lang geen  pretpark, museum, bioscoop...
Van... wat zal de economie dit opbreken...
Zijn we op zulke dingen voorbereid...?
Morgenavond om 7 uur zal de minister president ons toespreken...
Voor het laatst gebeurde dat in 1973 door minister president den Uyl tijdens de oliecrisis....
Maar toen mochten we naar lievelust met elkaar op de openbare weg spelen, rolschaatsen, voetballen...
Nu kun je maar beter zo veel mogelijk in huis blijven...
 Van.... het voelt vreemd allemaal... heel vreemd...
Niet opwindend of spannend... niet sensationeel of paniekerig... maar vreemd...
Ik kan me er eigenlijk nog niet zo goed een voorstelling van maken...
Maar we gaan het aan...
Om met de minister Bruins te spreken... en zorg een beetje goed voor elkaar....!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten