maandag 2 maart 2020

2 maart 2020

Dag van:
Ja, ja.... ik krijg het heus allemaal wel mee...
Ik doe er alleen niet zo aan mee...
Aan al die bijna hysterie rond de pandemie...
Tuurlijk vind ik het vreselijk voor al die mensen.... maar aan de griep sterven jaarlijks nog veel meer mensen....
Volgens massa psycholoog van Ginniken leiden we aan gezondheids paniek...
Dat hebben we niet bij een gewoon griepje maar wel bij iets dat afwijkend is...anders dan anders en onbekend...
Onbekend maakt onbemind....
We zien enge onbekende rode abstracte bolletjes met stekeltjes op plaatjes op tv en internet  of kranten....die we niet kunnen plaatsen en hup.... daar ontstaat de hysterie... de massa angst...
(Bron AD) De kopzorgen over het nieuwe coronavirus beginnen al voordat we echt een afgewogen beeld hebben van de aard van het virus, de besmettelijkheid, de dodelijkheid, het mutatievermogen, de bestrijdingsmethoden en nog veel meer. Lopen we zelf gevaar? Mensen met zorgen gaan zoeken naar meer informatie op het internet. ,,Daar zien zij zwaailichten, ambulances, ziekenhuizen die in tien dagen worden gebouwd, afzettingen van woongebieden. Die beelden onderstrepen in onze beleving dat het wel heel erg moet zijn,” legt van Ginneken uit.*
Het is niet het virus maar vooral de emotie die ons besmet...
(Prachtige zonsopkomst Rijnbrug)

We doen elkaar na in schrik- en angst reacties...die van Grinniken 'ons reflex' noemt...
Kijk jij verschrikt omhoog... moet je eens kijken hoe snel mensen je volgen....
Dat dus...
De media maakt ons bang... de experts spreken elkaar tegen...
En als zíj elkaar tegenspreken hoe moeten wij het dan al weten...
We maken elkaar gewoon gek... en ik doe er niet aan mee...
https://www.ad.nl/binnenland/experts-over-massahysterie-we-zijn-nog-nooit-zo-veilig-maar-ook-nog-nooit-zo-bang-geweest~a89109fe/
Van... nou... oké... een beetje dan...
Vandaag gaven een collega en ik een presentatie over een nieuwe methode die wij al gebruiken en waar we erg enthousiast over zijn...
Op  de school waar we gaan presenteren willen ze misschien ook die methode aanschaffen en daarom eens horen waarom we dan zo enthousiast zijn..
Het gaat over woordenschat...
Nieuwe woorden leren... woorden clusteren... woord parachutes ... woord spinnen... woord webben... praatplaten... semantiseren...consolideren enz.
Kinderen moet je dan weten te boeien met diverse onderwerpen/ clusters waar die woorden bijhoren...
Nou... ik had er ook eentje vandaag...
Voor volwassenen dan hè... collega's uit het veld...
Corona virus.... cluster woorden; hoesten, niezen, koorts, zakdoek, mondkapjes, handen wassen....
Woord trap... bang, paniek, hysterie....
En geloof maar dat je ze van het begin af aan boeit....
Met een grote glimlach gelukkig...
wassen...
De voorbeeld les geef ik....
En dat ik even zogenaamd in paniek ben natuurlijk...
Maar in het nagesprek zie ik nóg mijn uitbeelding terugkomen...
De methode wordt aangeschaft...
Niet dat wij er iets aan verdienen... maar we weten wél nóg meer kinderen straks gelukkiger...
Van... maar gek hè... dan rij ik naar huis... heb de radio aan... en hoor....'al 18 corona gevallen in Nederland'...
Hmm... vanmorgen waren het er nog 8... nu 18...
En dan bekruipt mij toch ook stilletjes iets van die massa gezondheids paniek...
Was ik laatst ook niet in Zwolle.... en Nijmegen... wonen twee van Willems dochters niet om en nabij Tilburg en Loon op Zand....
Ken ik iemand die in Italië op wintersport was......
Ik schud het weer van me af...
Nee... ik doe er niet aan mee....
Van.... een toch lees ik 's avonds op intranet van school dat we écht extra moeten opletten dat we extra handen wassen... deurklinken en wc's extra schoonmaken.... papieren zakdoeken moeten gebruiken en dan maar 1x... op moeten letten op kinderen met koorts en hoest verschijnselen...
Misschien moet ik het langzamerhand maar eens serieus gaan nemen...
En daarmee bedoel ik niét meegaan in paniek die media ons zo graag aanpraat... maar gewoon écht serieus nemen...
Ik zal mijn best doen morgen...!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten