vrijdag 20 maart 2020

20 maart 2020

Dag van:
Zo lief
Zo zacht
Zo intens belevend
Zo sociaal
Zo ziek vaak
En zoveel liefde gevend
Vandaag word je acht
In een wereld
Die op zijn kop staat
Zoals altijd jouw lettertjes
Als je moet lezen
Maar je lacht
Want zo ben jij
En je zegt
Straks is die 'Carola' voorbij
Lieve oma
Dan vieren we mijn partijtje
Mijn kroelekoppie
Nooit de moed
Zakken latend
Jij bent het allerliefste
Achtjarig meidje

Acht is ze geworden ja...
Wie had 8 jaar geleden kunnen bedenken dat het vandaag zo'n krankzinnige rare verjaardag zou worden...
Van... behelst, beheerst, gevangen...door een Covid19....Corona...
Mijn lieve sprookjes kleindochter... en ik kan er niet eens heen...
Alle Disney liedjes zingt en danst ze..
Net zoals lettertjes voor haar ogen dansen... mijn kleine intens belevende dyslectische prinses....
Van... normaal gesproken zou ik me in zo'n  geval , als een verjaardag van een kleinkind, niks aantrekken van preventieve maatregelen en regeltjes...
Maar dit kleine grote dametje is ook nog eens heel erg vatbaar voor ziektes...
Er zijn weken bij dat ze vaker en ziekenhuis ziet dan haar school...
Van... maar we leven in een virtueel tijdperk... de techniek staat voor niets...
De afspraak is dan ook om om 11 uur allemaal massaal in te loggen en te bellen...
En zo staan er wel 9 devies tussen de cadeautjes in....om sommige service wel twee schermen....
Dan komt de jarige Jet binnen....
Ze weet niet wat ze ziet...
En dan beginnen we massaal te zingen...
Lang zal ze leven.... in de gloria... hieperdepiep hoeraaaaaa.....
Ze rent van de ene naar de andere telefoon, iPad, computer, laptop....
Ze blaast de kaarsjes uit...
Ze ontdoet de cadeautjes van hun papier...
En onderwijl blijft de deurbel maar gaan omdat de koeriersdienst overuren draait met nog meer cadeautjes brengen....
Luna is écht jarig...
Heel bijzonder écht....
Van.... ondertussen...
Whatsapp blijft maar gaan...
Toestand van onze lieve vriend met Corona is kritiek...
Niet maar 1 bezoeker maar de hele familie mag nu komen en blijven slapen...
Het weeïge gevoel in mijn onderbuik neemt toe....
De verjaardag raakt op de achtergrond...
Maar lieve Luna is gelukkig druk met al haar cadeautjes...
Van.... alles...ALLES... wordt beheerst door keizer Corona...
Overal word je geconfronteerd met gevolgen...
Gevolgen die we preventieve maatregelen noemen...
Ministers Bruins stapt op...
De cijfers stijgen..
De piek hebben  we nog niet gehad...
Over en weer ontstaan nu, na de toiletpapiergrappen, thuiswerk grappen...
Kinderen die op of achter het behang geplakt zijn... oog in benches opgesloten....
Ik kan het me zo voorstellen als je ouder bent...
Via videochat help ik in de ochtend mijn kleinzoon met rekenen...
Mijn kleindochter met taal....
En we videochatten gewoon voor de gezellige visite tijd...
Ook Willem is vandaag druk aan het facetimen met zijn kleinkinderen...
En af en toe als kleine Jesper roept 'waar is omi Wampie nou'... splits ik mij in drieën....
Van... de winkels raken steeds meer ingebouwd met isolerend plexiglas wanden...
Maar... veel schappen zagen er weer gevulder uit...
En gek genoeg gaf dát  dan weer een veiliger en hoopvoller gevoel.....
Van... met weemoed kijk ik s avonds naar al eerder opgenomen programma's...
Uit de tijd dat men nog geen weet had van corona virussen...
De tijd dat er nog geknuffeld en omhelst werd....
Och och... en we moeten nog twee weken...
Zo niet langer....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten