zondag 18 februari 2018

18 februari 2018

Dag van:
Al zes jaar in ons midden onze Bikkel...
Zes jaar geleden reden we, na lang zoeken op internet en vele lieve herdershonden snuiten bekeken te hebben, maar de hond van onze keuze uit asiel Arduin in Roosendaal...
Best een eindje rijden dus. ....
Van.... een smoezelig asiel... en een Duitse Herder in een verre koude houten schuur ver weg van het terrein...
Én dan komt er een joekel van een hond aan...Carlo geheten...
Ik duik achter Willem... dit is groot...Dit is eng...
Van.... nog geen 5 minuten en ik ben om... wat een lieve schat...
En zolang Willem hem vasthoudt vind ik het prima want oei wat is deze hond sterk en wat kan hij trekken aan die riem...
De autorit duurde lang met een piepende hond achterin.. en dat piepen in de auto is ook nooit overgegaan...
Bikkel is geen auto liefhebber...
Aan die rit hield hij wel zijn nieuwe naam over... en hij heeft nooit met naar een andere naam geluisterd...
Van.... Zes jaar geleden en nooit nooit spijt gehad...
Zelfs nu niet, nu we dagelijks zijn behoefte opruimen omdat hij niks meer voelt aankomen...
Versleten ruggenwervels.... kaler worden plekken op zijn huid... en grijzer wordend vacht...
Niet meer de sterke energieke hond die hij was...
Maar liever en wijzer en trouwer...
Af en toe mopperen we als we weer de rotzooi opruimen...
Af en toe kijken we met pijn in het hart toe als hij met moeite overeind komt of de twee pups hem voorbij spurten ....
Maar wanneer neem je zo'n beslissing dat het genoeg is geweest ...
Lieve Bikkel...

Verbinding
Verrijking
Trouw
Zo diep
Zo dankbaar

Uitstellend afscheid......
Omdat elke dag
Met jou
Er eentje
Meer is
♡i
Van.. gisteren de logeerders een pyama dag... vandaag oma...
Zalig met de zon in de rug... pon aan... schaatsen kijken...
Nou ja... en naast kijken ook hardop lekker mee bemoeien... tja Hollanders weten het immers altijd beter... dus ik zeg Verweij eruit en Roest erin...
Maar ik ben juf en geen schaatscoach...echter Hollands genoeg om het een beetje beter denken te weten...
Van... en toch blijft het raar dat we dan op de 500 m dames geen medaille winnen.. je went er zo aan hè om steeds op dat podium dat rood wit blauw te zien stralen .....
Van.... het begint nu wel te vervelen zo zonder Willem en Blitz...
Ik geniet van ruimte en vrijheid maar heb het niet veel benut nu met een gefrustreerde Babs in huis..
Vergeet helemaal te vertellen dat mevrouwtje vannacht van frustratie de keukenstoelpoot kapot gebeten heeft...
Wat een beest....
Willem zal echter wel onderweg zijn vanuit het hoge noorden..
Ook de 500 meter gekeken en toen vertrokken...
Ach laat ik maar gewoon wat gaan schoonmaken...
Nu de bench weg is kan ik mooi bij de verwarming die hier in de vloer gebouwd zit..
Éen mooi systeem en je bent die radiatoren mooi kwijt in je kamer... maar stofnesten zijn het ook... zeker met die bench die er al maanden op staat en die je maar niet zo eventjes aan de kant schuift...
Binnen twee minuten zit de stofzuiger zak vol...
Eén oh jakkes... opgedroogde kikkertjes... arme beestjes... die komen als de deur open staat naar binnen huppen en ploffen zo door het rooster....
Én dat zien wij niet gebeuren natuurlijk....
Deze zomer maar een net  onder het houten rooster spannen... dat scheelt veel dierenleed...
Van.... schoon... dat moet zelfs warmte schelen nu de lagen hondenharen eruit zijn...
Soms erger ik me daar wel aan... honden brengen troep met zich mee.... veel troep...
Niks in huis is meer écht netjes.... de muren vertonen vieze vlekken van er tegenaan liggen...versleten parket... sommige stoel of tafel poten aangevreten....haren tussen plintjes...
"We hebben nou eenmaal honden" hoor ik Willem al in mijn achterhoofd zeggen...
Én ja... dat is waar... en ik wil ze niet missen... maar zo nu en dan....
Van .... ik lees nog wat...
Lezen is naast schrijven, reizen en handwerken mijn lust en mijn leven...
Boeken, goede tijdschriften, een krantje, vakliteratuur of goede artikelen... ik verslind het...
Én kijk... kom je weer zo'n mooie quote tegen...
>A mind is like a parachute, it only works when it's open....<
Zo'n quote houdt me dan weer bezig..
Hoe open minded ben ik zelf?....
Je hébt geneigd om direct te roepen "heel erg" ... en ja ik ben ook best open minded... maar ik weet ook dondersgoed dat ik last kan hebben van mentale beelden...
Vooroordelen herken ik gelukkig direct... dan berisp ik mezelf...
Én tja... soms vul ook ik te snel iets voor de ander in of bezie dingen vanuit mijn eigen oogpunt en ervaring...
Tóch probeer ik zo open minded mogelijk te zijn...
Niét alleen in artikelen lees ik..... maar ook in gesprekken luister ik graag naar meningen van anderen en/of laat me erdoor inspireren...
Ik zal niet gauw beweren dat ik de waarheid in pacht heb of mijn mening de juiste is...
Zoveel mensen zoveel waarheden zoveel meningen en overtuigingen...
Van... schreef ik gisteren nog over het feit dat het leven nergens naar toe gaat...
Nou prima.. maar de dingen of ervaringen die ik (op)doe mogen toch wel een beetje zin hebben voor mij...
De zin van de ontdekkingen... een verrijking ... nieuwe inzichten... ook zonder dat ze een doel hebben....
Goh... grappig.. zinvol hoeft dus voor mij niet echt iets met een doel in mijn leven te maken te hebben...
Als dat wat ik doe maar wel enige zin heeft...
Waarom eigenlijk?....
Zonde soms ook.. want op het moment dat dingen betekenis krijgen of zin krijgen kunnen ze ook aan magie verliezen...
Ik ben ook erg slecht in "hokjes plaatsing" ... daarom ben ik ook ooit gestopt met de studie psychologie...(35 jaar geleden of zo)
Ieder mens is er voor mij één... slecht of goed daargelaten...(ik ga trouwens sowieso meestal uit van het goede van de mens)
Ieder mens doet ertoe.... los van het feit of de een mij beter ligt dan de ander of dat er mensen zijn, zoals ik gister mijn kleinkinderen vertelde, die je' koud' laten...
Ze doen er wel toe... hoe dan ook....is het niet voor mij... dan zeker voor een ander...
Van....oooh mijn gedachten dwalen weer alle kanten op... want nu moet ik ineens ook denken aan mensen die je dan zogenaamd koud laten maar waarbij ik dan bij mezelf te rade ga waarom dan...
Het kan me mateloos intrigeren waarom bepaalde mensen dan in mijn allergie zitten of men niet boeien...
En dan kijk ik altijd eerst bij mezelf waar dat aan ligt en niet eerst naar die ander...
Ach ja... toch best open minded dus...
Van...en die gedachten allemaal door één zo'n quote....
De parachute gedachte....
Maakt niet uit wat ik uit kom (zonder doel) als hij maar open gaat en ik veilig op de grond kom (zinvol)
Van.... daar zijn Willem en Blitz weer....
Heerlijk die kleine kwispel schud bil weer in huis.... en die blonde man met piekhaar die vol verhalen zit...
Ik geniet....
Samen even tennissen kijken... als Willem niet naar Groningen had gemoeten was ik toch heel graag naar Rotterdam gegaan...
Eén maal Roger Federer in het echt zien...
Nú nog wat te eten scoren en bijkletsen....
Van.... dan komen de appjes binnen.....
Muizenvreugd....?
Speciaal knuffelen...?
Ooooooh jee..... de Luizenmoeder is aan de gang...
Van...
We staken onze gesprekken en zetten de tv aan....
Seksuele voorlichting op school...
De bloemen stampertjes... de stuifmeel zaadjes....
De tollies en pielemuisjes...voorbipsen en muizen poortjes...
Het is weer hilarisch...
Willem en ik bedenken vanavond de aflevering SCHOOLREISJES.... dat zou zeker niet vergeten moeten worden...
Ach stof genoeg trouwens voor nog 100 seizoenen zou ik zo zeggen...
De vergadercultuur..het schoolfeest... de ouderdoedag.... de ouder bedank dag... de avond vierdaagse...(juf Ank graag voorop).... de carnaval... de cito ellende.... het continu rooster... de overblijf moeders.... naschoolse opvang... juffen dag...
Van.... nou.... aardig op weg zou ik zo zeggen...
Én dan heb ik het niet ééns over de inval juffen.... eerder op vakantie willen.... warme truiendag.... koningsspelen....pest protocollen.... waterpokken... ringworm epidemieënen... trouwdag van de conciërge.... ga maar door...
Van.... mijn hoofd staat niet stil vandaag...
Ik ga het licht uitdoen....
Gewoon schaapjes tellen....zonder doel... zonder zingeving... zonder schoolperikelen....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten