donderdag 11 november 2021

11 november 2021


Dag van:
Vanmorgen leg ik een kladblok op mijn bureau...
Keurig schrijf ik er al de to do dingen op...
Ik moet wel want ik mis het overzicht....
Verslag afmaken, filmpjes opnemen te illustratie tijdens een overleg,  de begroting lesmateriaal 2022, corona verduidelijking over wat te doen als ouders van een leerling positief getest zijn... en ik denk nog: "dat komt wel goed vandaag"....

Het loopt tegen de middag....
Het kladblok ligt op mijn bureau... .
Twee afgedane zaken zijn afgevinkt...
Het kladblok vel is inmiddels tot onderaan vol geschreven met nieuwe to do's....

Eind van de schooldag...
Het afgescheurde kladblok vel ligt op mijn bureau...
Er ligt een tweede half vol vel naast...
Waarmee ik wil zeggen dat het een dag was waar ik niet aan terug wil denken en morgen wel weer tegenkom....

Dat het zo'n dag is geldt trouwens in meerdere opzichten...
Ik weet nog dat mijn assistente en ik de slappe lach kregen om iets wat een leerling zei....
Ik ben ik de hectiek van het vele andere, vergeten wat het was....
Tegen de tijd dat we naar huis gaan, lopen collega's in de gangen alweer gestresst rond met lockdown verhalen...
Meer dan zestienduizend besmettingen... het hoogste aantal sinds de pandemie...
Lockdown.... daaaaag theater Tivoli waar we Karsu zouden zien optreden....
En alsjeblieft niet wéér gehamster....
Al helemaal geen opgesloten mensen in bejaardencentra ook alsjeblieft...
Maar nee.... ook geen carnaval.... die beelden maken me nu alleen maar boos....
En hoe moet het nu met Sinterklaas...???

Ach november... slachtmaand, jachtmaand, 

bloedmaand,  nevelmaand.... je bent pas 10 dagen oud....
Dertig dagen telt jouw elfde maand in rij...
Negen betekent je naam in het Latijn (novem)...
Je bent immers van oorsprong ook de negende maand omdat het Romeinse kalenderjaar tot 153 v.Chr. op 1 maart begon...... 
In historische bronnen tot midden in de 19e eeuw wordt de maand dan ook wel als 9ber afgekort......

Maand met je allerzielen en Allerheiligen...
Met je Sint Maarten en Koningsdag in België (zoiets kunnen alleen Belgen in deze maand bedenken)....
Met je aankomst van Sinterklaas en viering van Sint Pannenkoek...(waarover ik de 29ste meer zal proberen te schrijven)....
Maand met je files... en je sterrenbeelden schorpioen en boogschutter...
Met je elfde van de elfde...
En je negende... de val van de Berlijnse muur...
Daar waar mijn vader met zijn oorlogstrauma's zo op gehoopt had, voor gestreden had, gebeurde 5 maanden na zijn dood....
Hij mocht het niet meer meemaken...
Al hebben we wel eens stiekem gemompeld dat hij er daarboven vast de hand in gehad moet hebben gehad....
Een sterkere hand dan hier beneden tijdens het aardse bestaan....
Maand van movember....
Mannen laat je snor staan uit solidariteit met de strijd tegen prostaat- en teelbalkanker...
"No spend month".....
Er wordt in november zo weinig mogelijk uitgegeven om te sparen voor de dure decembermaand....

En maand van winterdepressies...
Nee... ikke niet... ik ben er te druk voor....
Adrenaline wint vooralsnog de strijd tegen depressie .....
Maar oh wee als dat adrenaline peil zakt en ik ga nadenken over deze eerste helft van de maand....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten