maandag 1 november 2021

1 november 2021


Dag van:
 Ik kan nu natuurlijk gaan schrijven over de klimaattop....
De bobo's ofwel de top, hebben zich immers verzameld in Glasgow voor een 12 dagen durend congres....
Maar wat zal ik ervan zeggen... de top waar het vooral om gaat... zeg maar de top vervuilers, die schitteren van afwezigheid; China, Rusland Turkije.....

Op de ene zender hoor ik "niet de afstandbediening pakken nu om te zappen want er is nog hoop....
In de kranten lees ik "afspraken maken wordt moeilijk".... of "opwarming beperken tot 1.5 graad heel erg lastig"....
En prins Charles roept op...."jongens dit is de laatste kans voor onze aarde".....

Jongeren buiten hoor ik "bla bla bla" roepen en Boris

bootst ze dat na in zijn toespraak... alsof hij niet in zichzelf gelooft.....om vervolgens zonder mondkapje in slaap te vallen tussen zijn excellenties....
In wat voor wereld leven wij...?

Je zou bijna zeggen 'in de dagelijkse wereld'.... een ongeluk gebeurt.... of er wordt iemand op straat in elkaar geslagen... en de complete goegemeente kijkt ernaar maar steekt geen poot uit.....
Of zoiets als 'kijken kijken, niet betalen'....
Wijzelf zijn misschien geen haar beter dan die toppers daar...
Wij maken foto's van ongelukken of vechtpartijen en bestoken sociale media ermee ... kijk ons eens stoer en snel zijn....
Zij houden vage toespraken, halen daarmee de journaals én sociale media  en vergroten hun populariteit... kijk ons eens goed bezig zijn....

Het is zelfs vergelijkbaar met een school...
De docent geeft huiswerk op....80% levert dat de volgende keer in een 20% verzuimt...
Van die 80% blijkt dan ook nog eens dat 40% het huiswerk onvolledig heeft ingeleverd...
In 2005 kreeg de top ook huiswerk mee middels het Parijsakkoord....
Veel landen hebben hun plannen al ingeleverd.....
De meeste landen hebben ambitieuzere doelen gesteld, die leiden tot minder uitstoot van broeikasgassen...... zou het 80% zijn....?
Maar over all is het nog steeds niet genoeg....... aha die 40% dus....

Op school weet je: huiswerk niet gemaakt dan een 1 op de puntenlijst en dikke kans dat je je proefwerk niet haalt... weer een onvoldoende.... wat dan bij een teveel aan onvoldoendes leidt tot blijven zitten en bij herhaling daarvan word je van school getrapt....
Bij de EU weet je: als iets wordt aangenomen in een wet, kan het niet zomaar worden teruggedraaid." Maar dan zullen de lidstaten ook over de brug moeten komen...... 
Om even bij onszelf te blijven: Nederland ligt nog steeds niet op koers om onze eigen klimaatdoelen te halen – om over de strengere Europese eisen nog maar te zwijgen.....
Ik lees alleen niks over zittenblijven of eruit getrapt worden.....

Wat moet je er nou van denken hè als simpele aardbewoner....
In mijn eentje red ik wereld niet... dat moge duidelijk zijn...
Ik begin wel bij mezelf... oh heus wel....
Toevallig knabbel ik op dit moment op een biologisch worteltje die ik niet in plastic verpakking heb gekocht.... en vanavond heb ik biologisch en vega gegeten....
En misschien beloof ik dat ik weer groene zeep in de was- en afwasmachine ga gooien.... en mijn volgende auto zal een elektrische zijn....
Ik vrees dat ik nu 0.0000000000000000000000000001 procent aandeel heb geleverd aan die 1.5...
Waarschijnlijk is het nog minder....
Maar het is tenminste iets....
Ik kom in ieder geval in actie...
Ik wil ook nog wel een spandoek maken "zegt het voort, zegt het voort... klimaat verzieken is kleinkinderen moord"....(Ik vind 'm sterk)....

Maar stel nou hè... dat we dat met z'n allen doen.... dan

hoeft Rutte zich al niet meer druk om ons te maken... dan móét hij zich wel bezig houden met bedrijven en fabrieken en hun uitstoot....

Maar ja... dat zeg ik... ik ben een simpele aardbewoner....

Ik luister liever naar mensen als Jane Goodall...
"Tenzij je het hart van mensen bereikt, gaan ze niet veranderen.’'......

Toch denk ik dat er nog hoop is voor de planeet. Door de ongekende veerkracht van de natuur, buitengewone wetenschappelijke innovaties, de onuitputtelijke energie van mensen en vooral het ontembare karakter van de menselijke geest. Maar die hoop is er alleen als we allemaal samenkomen, nu op dit moment.’Elke dag opnieuw kunnen mensen kiezen wat voor verschil ze maken.

Alleen mensen die in strenge armoede leven, kunnen dat niet. In die situatie maken ze de laatste boom dood om voedsel te verbouwen, of de laatste vis om hun gezin te kunnen voeden, en vragen ze zich niet af of hun acties het milieu beschadigen.

Omdat we de toekomst van jonge mensen volledig verknald hebben. We zijn al honderden jarig bezig hen hun toekomst te ontnemen. Veel van onze jonge mensen verliezen de hoop. Als dat zo is, kunnen we er net zo goed mee stoppen. Ik heb dus met ze te doen. 

-I would urge all grandparents today at this very critical time, to do all that you can to work with your grandchildren and help them to make wise decisions in how they live, what they buy; did it harm the environment, was it cruel to animals, is it cheap because of child slave labour or insufficient wages for the people making the product in faraway countries.

Share your wisdom with your young people and listen to them as well, because this empowers them to help us to make this a better world.


Ikzelf zou er nog graag aan toevoegen: wees het voorbeeld!!.....
En ik hoop dat we elkaars hart weer weten te raken...
De jongeren die buiten bij de top staan te protesteren, de harten van regeringsleiders... onze generatie elkaar....
En grootouders op hun beurt hun kleinkinderen....

De oude eik
Elke keer, als ik hem zie,
dan zwaait hij al van verre.
De oude eik
in het vergeten
stukje bos.
Met aan z’n voet
het zachte mos.
Ik streel hem
over zijn gekloofde bast,
spreid mijn armen
en houd hem even vast.
Zo praten we weer wat bij.
En als dan weer
de stilte valt,
dan voel ik hem.
En hij voelt,
denk ik, mij.
(Willem Wilmink)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten