maandag 8 november 2021

8 november 2021


Dag van:
Ik zeg U: veertien uren sliep zij.... 

En zo is dat... na veertien uren slaap veroorloofde mijn lijf het mij wakker te worden...
Of je het dan ook even nodig gehad had...
 
Maar dan ben je er nog niet hè...
Het opstarten duurt dan ook fors langer...
En terwijl ik onopgemaakt, in flodderjurk en op sloffen in mijn stoel zit, zie ik raampjes van kasten schoner worden en zie wat zich erachter bevindt... krijgen beeldjes weer kleur na het ontdoen van stof, neemt het hoesten af, worden muren weer wit,  is de vloer niet bedekt met een vloerbedekking van hondenhaar, kan je de toetsen op het toetsenbord van de computer weer lezen,  zie je het televisiescherm weer beeld vertonen,  blijkt dat wij een witte bureaustoel hebben,  ruikt het huis naar geparfumeerde Dettol...
Kortom,  Willem maakt schoon...
Niet in de eerste plaats om het schoon zijn maar ook van mijn gehoest af te zijn.... want... je zou er inderdaad stoflongen van krijgen hier...

Ik voel me schuldig als ik mijn breiwerk oppak...
Maar tenslotte ben ik al het hele weekend in de weer voor anderen, en één dagje op de plaats rust mag best wel...
Niet dat dit breiwerk me nou rust gunt, want ik haal het voor de achtste keer uit...
Wat een pokke patroon... mooi.... erg mooi,  maar onhandelbaar...
Toch, als ik lees en lees en lees... en ophoud met begrijpen,  snappen en zelf invullen dan ineens vallen de kwartjes....
Maar goed, dan stoot deze brei ezel zich nog acht keer aan dezelfde stee(k)n....

Elke dag neus ik even door de actualiteiten...
(Goed bezig Willem)

Meestal niet bijster interessant... soms te schokkend...
En bijna elke dag kijk ik wel even wat voor bijzondere dag het vandaag weer is...
Dat het de week van de mantelzorg is wist ik al...
Je jas dus even een extra keer bij de stomerij brengen of versier hem eens met een leuke broche...
Hè nee... flauw...
Voor zo'n grap zijn mantelzorg immers veel te onmisbaar en belangrijk...
Terecht dat ze een cadeautje en workshop aangeboden krijgen...
Mooie campagne ook voor jonge mantelzorgers:
#DEELJEZORG....
Iedereen zorgt wel eens voor een ander.Voor een ziek broertje, je ouder wordende oma, je BFF of misschien wel voor je eigen ouders?Wat zijn de mooie kanten, wat is lastig en waar zou je wel hulp bij willen?Vertel het op social media #deeljezorg.
Ik zou hier willen pleiten voor een campagne "#verniel de boel nou een keer niet maar zorg dat je je medemens ziet...
Misschien dat hooligans dan te druk worden om nog rottigheid uit te halen omdat ze eerst hun oma moeten helpen, dan hun gehandicapte BFF hooligan moeten ophalen voor de wedstrijd en daarna ook weer thuis moeten brengen om dan samen op tv,  onder het genot van een pilsje, de nabeschouwingen samen te bekijken...
Kijk... ik denk werkelijk -> een super oplossing...

Maar... wat ik nog niet wist is dat het vandaag de dag van de stralende beroepen is....
En dat intrigeert me dan weer...
Elk beroep waar je van houdt oefen je immers stralend uit...
Ik zie,  ondanks de werkdruk,  docenten met stralende glimlach...
Ik zie, ondanks de werkdruk,  mensen in de zorg met een stralende glimlach....
Ik zie bouwvakkers,  ondanks het zware werk, soms zelfs in de nachtelijke uurtjes, met een stralende glimlach...
Oké oké... politici zie ik behalve Mark zelf, zelden glimlachen...
Dat zal dus wel niet zo'n stralend beroep zijn...
Maar dierenverzorgers daarentegen zie ik wel weer stralen... net als de bakker en de slager...
Misschien de boer af en toe ook als de boer met kiespijn maar toch tijdens het koeien melken of land bewerken ook echt met een glimlach...
Kortom.... we mopperen wat af op onze werkgevers, maar we stralen wel...


Maar och gut... zit ik er even naast zeg....
Stralend is hier niet bedoelt als blij...
Stralend is hier bedoelt als 
De Dag van de Stralende Beroepen is de Nederlandse vertaling van de World Radiography Day, een Dag die bedoeld is voor mensen die werken met rontgenapparatuur. Denk bijvoorbeeld aan die lui die uw tas perse moeten scannen voor u het vliegtuig in wilt, tandartsen die uw mond willen fotografen of, simpeler, de radiologist in uw ziekenhuis. Welnu, die lui zijn allemaal vertegenwoordigd in de International Society Of Radiographers and Radiological Technologists (of, korter, ISRRT).
De ISRRT organiseert ieder jaar op 8 november de Wereld Radiologie Dag, in het Nederlands dus de Dag Van De Stralende Beroepen. De Dag is bedoeld als viering van straling in de gezondheidszorg. De datum van 8 november is gekozen omdat Wilhelm Conrad Rontgen in 1895 de rontgenstraling ontdekte. (Bron: fijne dag van)

Tja... zo had ik 'm dus nog niet bekeken...
Ook geweldig... ik ben blij dat ze er zijn hoor... maar voor een blog is het dus wat minder interessant...
Ben ik blij dat ik het eerst verkeerd begrepen heb... zo vulde de blog zich toch heel wat vrolijker....

Over stralend gesproken.... heel even terugkomend dus op mijn versie van die dag...
Vandaag was er het eerste Sinterklaasjournaal van dit jaar....
Ik zou best even drie weken willen ruilen met Dieuwertje....
Ik denk dat ik niet meer ophield met stralen....


 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten