zaterdag 6 november 2021

6 november 2021


Dag van:
Het was me wel weer een nachtje...
Niks ernstigs hoor... maar soms zit je zo vol en wil de adrenaline van een week je lijf niet verlaten..
Bij mij slaat dat dus op mijn huid....
Alles maar dan ook alles irriteert...
M'n hoofdhuid jeukt, het vel op m'n been tintelt ...brrrrr.....
In bed, uit bed, wel een pyamabroek, geen pyamabroek.... haar borstelen... wel een deken, geen deken, vooral geen sprei of extra verzwaring... schoon onderlaken... dan maar weer een wandeling door de slaapkamer.... voor de zoveelste keer plassen....
En toen dacht ik aan Willem....
En wie aan Willem denkt, denkt aan sport en Netflix...
Netflix maakt je hoofd leeg zegt hij altijd....
Laat ik nou die laatste optie op m'n mobiel hebben...
Dus "oortjes" zoeken in de chaos van leesbrillen, gehoorapparaat bakje, puffer en aanverwante zooi... hebbes...
The Crown kijken....

Dan toch rond 4 uur toch maar weer eens een slaappoging wagen...
En ja hoor....

Maar dan..... tien over 5 wakker....
Willem ik heb geen bruidsjurk.... ik ren door de stad over de markt maar vind geen bruidswinkel.... en het is al 11 uur...
Willem we zijn te laat op het stadhuis... we moesten er om 10 uur zijn....
Dan maar alleen een kerkelijk huwelijk zegt Willem.... als je maar wel een nette jurk hebt....
Nachtmerrie dus....
Zo'n bruilofts nachtmerrie met alles erop en eraan...
Boze mensen die voor niks bij het stadhuis stonden... teleurgestelde kleuters die hun juf niet zagen... je zus en de burgemeester kwaad boven aan het bordes... woedende getuigen..... m'n haar een puinhoop...
Dat dus....

Nog maar een Crown aflevering....

Weer een poging...
Half 9 wakker...
We moeten naar Willems zus...
Nu moet ik écht eruit....
En dan mag ik nog blij zijn dat het geen gewone werkdag is maar weekend.....

Ik moet nog snel een boodschap doen...
Ik duik de mondkapjes cultuur in...
En enkeling waagt het toch nog blootsmonds rond te lopen....

Half slapend zit ik wéér even later naast Willem in de auto...
Met een half wakker oor luister ik naar de cd van Stef Bos....
Het andere oor vangt klanken op van wat Willem allemaal te vertellen heeft maar vraag me niet naar wát hij vertelde....

Bij Willems zus en zwager kom ik aardig bij achter een kop koffie....
Willems zus is wijkcoach.... en dus praat ik voor ik het weet, alweer over werk...
Het klinkt misschien vreselijk egoïstisch.... maar mijn weekenden zijn me eigenijk heilig....
Geen verplichtingen, even proberen niet aan werk te denken, geen mail, geen overleggen... gewoon even niks...
De zondag is al een discussiepunt omdat ik vroeg op moet omdat Willem moet preken in den lande....
De zondag betekent geen uitslapen voor mij...
Maar die zaterdag en die maandag.... om met de woorden van Ramses Shaffy te spreken: "laat me, laat me,  laat me mijn eigen gang maar gaan"
Vandaag dus niet.. en uitgerekend komt dan ook nog werk te sprake....
Ik heb twee lieve schoonzussen en zwagers maar mag het over iets anders gaan....?!


Dan door naar Willems nichten en neven....
Een van de dochters is jarig....
Kinderen.... ach ja... ze kunnen me altijd wel bekoren....
Zeker deze jarige die een mengelmoes kloon is van de Mona Lisa en het meisje met de parel.....
Twee pracht schilderijen en dus een pracht van een jongedame van 10.... met de schoonheid van een klassiek gezichtje.... en hetzelfde mysterie rondom haar als de schilderijen ook uitstralen...

Willem ontmoet er een oude boezemvriend of noem het kroegmaat en ex zwager van hem...
Die hoor ik vanavond niet meer...
Tja of eigenijk hoor ik hem wel... en dan overal bovenuit....
Er worden herinneringen opgehaald... en iedereen moet daarvan meegenieten...

We rijden weer naar huis....
Halverwege bij Deventer begint de regen op de voorruit te tikken...
Doe me nu maar geen monotoon getik van regen en het ritmische geluid van de heen en weer gaande ruitenwissers.... ik val erbij in slaap...

Och jongens... dit was pas de eerste week na een welverdiende herfstvakantie... maar ik ben er alweer aan toe...
Deze week bevatte ervaringen, emoties en werk voor een complete maand....
Daarbij dan ook nog eens de terugkerende corona stress ...
Zeg... bestaat er voor ons ook zoiets als winterslaap....?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten