donderdag 25 november 2021

25 november 2021


Dag van:
Ik zou er om moeten lachen eigenijk....
Ik zou het liedje moeten zingen van 10 kleine neg..... oeps nee.. dat woord mag ik niet meer zingen...
Tien kleine visjes dan... je weet wel.. die zwommen naar de zee... mama zei "Ik zwem niet met je mee, ik blijf liever in de vieze oude sloot want in de zee daar zwemmen haaien en die bijten je"... blub blub blubberdieblubblub.....
Negen kleine visjes zwommen naar de zee.... mama zei... enz....
Ik heb namelijk welgeteld nog drie kinderen in de klas...
Je zou het bijna een normale gezinsgrootte kunnen noemen....
Zometeen hoeft geen regering meer te beslissen of de school moet sluiten, die school sluit zich zo zelf al....

En wat mij nou altijd zo heerlijk helpt in crisistijd als

mijn hoofd vol zit... is opruimen....
Ik hoor dat van meer mensen... nou, bij mij werkt dat dus ook....
Ik gooi vanmorgen de hele klas om nog vóór de kinderen er zijn...
Ik til grote groepstafels,  poppenhoekspullen,  bakken vol autootjes,  garages....
Ik creëer een schildershoek, een bouwspeeltafel,  een little people speeltafel...
Ik ruim,  ik gooi weg.... en kijk aan...
Openheid, ruimte, orde, rust.....

Als de kinderen binnenkomen vergeten ze zelfs hun tas uit te pakken en vliegen op de tafels af... de nieuwe hoeken in....
Ach.. het zijn er (dan nog) toch maar vier... en juf was toch al aan het opruimen... dus kom maar op met die vier tasjes en jasjes....

Het is echter opgevallen dat één leerling erg hoest....
De beslisboom wordt erbij gepakt....
En ja hoor.... ook naar huis dus....
Toen waren er nog maar drie...
Drie kleine kleutertjes die speelden in de klas.... overal in de klas....
Drie kleine kleutertjes even later met de IPads in hun sas....
Op een druihuilerige dag in noveeeeeeember.....


Op Facebook kom ik van mijn overvloedige Canadese familie,  allemaal thanksgiving berichtjes tegen...how greatfull ze allemaal zijn...
Vreemd eigenijk dat invloeden van die kanten van de wereld alleen bij ons binnendruppelen als ze eigenijk overbodig of onnodig zijn maar dat zo'n mooie gedachte als thanksgiving niet overwaait....
Thanksgiving Day, vaak verkort tot Thanksgiving, is een nationale feestdag in de Verenigde Staten en Canada waarop dank wordt gezegd voor de oogst en voor allerlei andere goede dingen..... 
In de Verenigde Staten en Canada wordt deze dag gevierd op de vierde donderdag in november.
In Canada, waar de oogst eerder in het jaar eindigt, wordt het eigenijk op de tweede maandag in oktober gevierd maar tegenwoordig ook vaak op die vierde donderdag in november oogst families samenkomen (Wikipedia)
Thanksgiving wordt gevierd met de hele familie en men legt grote afstanden af om bij elkaar te kunnen zijn......
Ik zie dan in één klap die inmmense hoeveelheid familieleden die ik vaak alleen van foto's en chatten ken bij elkaar....
Omdat het op een donderdag valt, is het meestal zo dat werknemers ook vrijdags vrij krijgen...... 
Daardoor behoort een familiereünie van vier dagen tot een uitzondering....

Het eten speelt een grote rol: het is traditie om op

Thanksgiving Day kalkoen te eten en er wordt dan ook aan deze dag gerefereerd als Turkey Day ("kalkoendag")....
Ik zie dan ook foto's van gedekte tafels die bijna geheel gevuld worden door zo'n beest waarvan ik niet eens wist dat ze zo groot konden zijn...
Sinds het presidentschap van John F. Kennedy is het de gewoonte dat de president gratie verleent aan één levende kalkoen, de National Thanksgiving Turkey. 

De vrijdag na Thanksgiving, wanneer de hele familie vrij heeft, is traditioneel een dag om met het winkelen voor Kerstmis te beginnen...... 
Het is daardoor de drukste dag in het jaar voor de winkeliers......
De dag wordt ook wel Black Friday (zwarte vrijdag) genoemd.
Nou jaaaaaaa.... en die kennen we dus dan weer wel....
Hebben we weer niet de gehele bedoeling begrepen maar alleen dat eruit gepikt wat commercieel zo lekker ligt....


Maar daar dus...een speciale dag om dankbaar te zijn...
Een eigenschap die ik mijn kinderen in de opvoeding meegaf...
Niets is vanzelfsprekend ook als het wel zo lijkt...
Ik vind dankbaarheid een mooie eigenschap ....
Het helpt je om in de moeilijkste tijden toch altijd iets te vinden om je aan vast te houden... een lichtpuntje... een strohalm....
En daar mag je best dankbaar voor zijn...

Toch kennen wij in Nederland ook wel zoiets als thanksgiving......
In protestantse kerken in Nederland bestaat de Biddag en Dankdag voor Gewas en Arbeid....
Maar bij mijn " ver weg familie" merk ik altijd dat het om veel meer gaat....
Dankbaarheid voor het bij elkaar zijn... gezond zijn... nog bij elkaar zijn....
Niks geen oogst meer...
Jah.... de oogst van de liefde die je zaaide....

We zouden in deze tijden best ook hier in Nederland wel een dankbaarheidsdag mogen invoeren....
Of een paar....
Ik denk dat ik er morgen meteen mee begin....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten