vrijdag 12 november 2021

12 november 2021


Dag van:
Alsof ik weer huiswerk zit te maken...
Blokken op lastige termen, afkortingen en formules...
Want het is weer zover.... het bekende beeld dat ik inmiddels van mijn netvlies had verbannen, doemt weer op, op tv...
De persconferentie... met Mark en Hugo in de hoofdrol...
En weer probeer ik met mijn schaarse school gebarentaal de tolken achter hen te volgen...
Ik ben al blij als ik vier gebaren herken in een minuut...
Ik sta toch ook heus de hele dag te gebaren naar de kinderen en ben al een hele gebaren woordenschat machtig... maar wat de dames achter de ruggen van heren politici staan te gebaren, daar haal ik het niet bij....

Maar goed.... de wiskundige formules dus.....
Of zijn het nou natuurkundige cq scheikundige afkortingen...?
G2 en G3....
Gelukkig heeft Willem er ook moeite mee...
"Je zou toch zeggen dat G3 erger is dan G2 Wampie?"....
Ik... inmiddels de termen uit mijn hoofd geleerd, ontken dit...
Nee Willem... gevaccineerd- genezen- getest.... da's nou G3....
En gevaccineerd- genezen... da's nou G2.....
En als je G3 hebt dan krijg je meer kansen op toegang tot de wereld om je heen...
Maar oh wee bij G2..... dan kom je maar niet zo meer overal binnen....
Welkom in mijn wereld anno 2021...

Willem is volkomen het spoor bijster...

Hij stamt nog uit de tijd van S5.... of esje 5 zoals dat toen genoemd werd...
En toch lieve Willem zit die term veel ingewikkelder in elkaar....
"Heus?"....
Ja heus...
S5 stond eigenijk voor ABOHZIS en dat was de gezondheidsclassificatie voor dienstplichtige militairen........
Alle onderdelen van ABOHZIS werden gekeurd of getest op een schaal van één tot vijf......
Eén betekende niets aan de hand, vijf was het slechtst...... 
Als er op een van de onderdelen een 5 werd gescoord, was de dienstplichtige ongeschikt voor dienst.
De letters staan voor:
AlgemeenBovenste ledematen (armen en handen)
Onderste ledematen (benen en voeten)
Horen
Zien
Intelligentie
Stabiliteit
 "Er bestaat toch ook zoiets als A4?"....
Ja Willem... maar dat is een formaat.... een papier formaat... zeg maar wat uit de printer komt....
Maar doe nou niet zo moeilijk... je hebt namelijk ook B12 en C en D of E maar dat zijn dan weer vitamines....


Vanavond beperken we ons tot de G.....
Wij vallen onder G2....
We zijn gevaccineerd namelijk.... niet genezen, want we zijn nog niet besmet geweest met Covid...
"Maar we zijn wel getest"...
Jaaaaaaaa zucht... maar dat geldt niet...
Of euh... ja dat geldt wel.... maar omdat we gevaccineerd zijn hebben we sowieso een QR code....
En QR staat weer voor quick respons...... snelle respons...
Die QR staat dan in je CC......
Nee... niet het cctje dat je in je mail kan sturen als bij-adresje,  maar CC van Corona Check.... je weet wel... de app..... en app staat voor applicatie... betekenis 'toepassing'....

Arme Willem... mijn digibeet.....
Hij ploetert... hij zwoegt.....
"Ja nu heb ik hem"....
En hij snapt het.... denk ik....

Inmiddels ben ik alweer bezig de tijden in mijn hoofd aan het stampen....
Open van 06:00 tot 18:00 uur: Niet-essentiële winkels, zoals kledingwinkels....
Niet-essentiële dienstverlening, zoals zaalverhuur, contactberoepen, recreatie, pret- en dierenparken, wellnesscentra en sauna’s en zonnestudio’s...... 
Open van 06:00 tot 20:00 uur: Essentiële winkels, zoals supermarkten, dierenwinkels, drogisterijen opticiens en groothandels...... 
Evenementen zijn alleen toegestaan van 06:00 tot 18:00 uur.....
Bij evenementen mogen maximaal 1250 mensen in een ruimte.Horeca, zoals restaurants en cafés......
Kunst- en cultuurvoorstellingen in bijvoorbeeld bioscopen, theaters en concertzalen hebben geen verplichte sluitingstijd.......
Bij vertoningen van kunst en cultuur mogen maximaal 1250 mensen in een ruimte.......

Blijft de vraag: kunnen we nou 26 november wel of niet

naar Karsu.....?
Dat het theater het zelf ook niet meer weet blijkt wel uit het mailtje dat ik een uur later van ze krijg....
"We zoeken het voor u uit, u hoort nog van ons"....

Duidelijk is wel dat we dus weer niet gezamenlijk Sinterklaas kunnen vieren dit jaar...
En daar baal ik dan weer van....
Ik begin er net sinds vandaag weer een beetje in te komen...
Mijn geloof in Sint is iets heiligs..... echter overschaduwd door drukte....
En nu is daar die glimp weer... het diepe rood met een glanzend goud kruis... de mijter....
De ramen in de gang bij de deur van de klas zijn weer rijkelijk beschilderd met Sinterklaas taferelen...
Ik bekijk mijn werk in de vallende avondschemer.... De mijter steekt af tegen het avondrood...
Toch altijd wel weer zo'n moment van "Hij komt, Hij komt"...."Zie ginds komt...."


Morgen toch maar weer voor de tv zitten dan...
Met chocomelk... zonder pepernoten....
Sint is al in het land vernam ik op het Sinterklaas journaal...
Beetje eerder dan verwacht...
Tja.. had ik ook gedaan als ik in paleis Soestdijk mocht verblijven....
Maar een stoomboot vol kleurige Pieten is ook leuk...

Ik heb weekend... en daar gaat het tenslotte om.....













Geen opmerkingen:

Een reactie posten