vrijdag 26 november 2021

26 november 2021


Dag van:
Twee klassen samengevoegd vandaag..
Mijn eigen klasje met 3 leerlingen en een groep van 1 leerling...
Maakt dus twee klassen van samen vijf leerlingen...

Dan een bericht....
Gisteren eigenijk al maar vandaag hoort iedereen het...
Een collega... een hartstikke gewaardeerde collega.... hartinfarct....
En uren..uuuuuren op de spoedeisende hulp liggen wachten op een plekje waar ze die zorg kan krijgen die ze nodig heeft...
Excuus ziekenhuis... sorry.. teveel corona besmettingen.... alle bedden vol...

En dan komt de stroom opmerkingen op gang...
Het is toch vreselijk dat die ongevaccineerden de bedden bezet houden.... gooi ze er maar uit.... eigen schuld dikke bult....
Maar ook opmerkingen als... zie je wel moet je maar niet bezuinigen op de zorg.....
Of.... het is allemaal de schuld van de regering.... er is gewoon te weinig personeel....

Ik ben het zat...

Gisteren in Willems armen al een flinke huilbui gehad om al die tweespalt in de maatschappij. .. de werkdruk.... de haatzaaierij van allerlei kanten....

Nou zijn veel van mijn vrienden of werkzaam in het onderwijs of in de zorg....
Mijn neef is arts.... mijn bestie werkt in het ziekenhuis... mijn oude lager schoolvriendin in de thuiszorg... en zo kan ik wel even doorgaan...
Vertel me nou lieve experts in het slagveld daar... is er een waarheid....?
En dan hoor je.. van de mensen die het dus kunnen weten hé....."Wampie tuurlijk wordt er bezuinigd.... en dat mag natuurlijk niet..... Wampie natuurlijk kampen we met een groot tekort aan mensen..... maar vóór de corona waren er bedden genoeg.... hadden we ook voldoende personeel..... zeker voor mensen met hartinfarcten of beroertes....
Als die corona nou de kop ingedrukt kan worden en mensen zich aan regels houden dan keren óók wij terug naar normaal (klagen over bezuinigingen slechte arbeidsvoorwaarden enz)"....
En ja... natuurlijk kan het altijd beter zonder bezuinigingen en slechte arbeidsvoorwaarden... maar dat staat even los van Corona... dat geldt voor alle afdelingen en sectoren en is van alle tijd....
Ik ga graag te rade bij mensen uit het veld....
Zij zijn immers de experts... de mensen van de praktijk.....
Geen media inmenging.... geen wilde complot verhalen.... geen mooi omfloerste regeringsverklaringen..... geen rivm grafieken waar ik niks van snap.... maar gewoon feiten van mensen die het kunnen weten..... zij die er werken...
4 op de 5 Covid patiënten van nu die in het ziekenhuis liggen,  zijn niet gevaccineerd...

Punt... klaar.. niet er omheen lullen nu... feiten van de mensen die er werken...
De laatste tijd komen er inderdaad wat meer ook wél gevaccineerden maar die kunnen in ieder geval geholpen worden en gaan er niet allemaal meer dood aan....
Er zijn altijd nog bedden genoeg geweest en mensen in witte jassen..... maar zo'n record aantal zieken door corona kan geen ziekenhuis aan al waren er miljoenen te besteden....
Trouwens als de corona dan over is zit je weer met een overschot aan bedden en personeel...
Net als dat je in onderwijs ineens klassen erbij moet hebben omdat er teveel leerlingen aangemeld worden....en dan weer een tijd kent dat je personeel moet ontslaan omdat er te weinig leerlingen zijn....
Dat dus....
Mijn neef ziet op jonge leeftijd dingen die je zo jong niet wil meemaken.... en ze maken al genoeg mee in zo'n ziekenhuis....
Mijn bestie is óp..... soms komt ze niet eens meer uit haar woorden..... een sociaal leven is er niet meer bij...
En mijn lager schoolvriendin heb ik al een jaar niet gezien... te druk... te gevaarlijk...
Dus hou nou op met die wilde verhalen.... ik wil ze niet meer horen... ik luister er niet naar.... dit is de praktijk.... en daar ligt de waarheid....
Maar, zo zegt een andere kennis uit de zorg..." We kunnen mensen smeken wat we willen... ze luisteren toch niet".....

De persconferentie heb ik niet gehoord...

We waren onderweg... naar een concert....
Mogelijk voorlopig weer de laatste... want als er niet geluisterd wordt dan zal je maatregelen moeten treffen...
Zo voed je kinderen immers ook op....
En dat die regering het ook soms niet meer weet is heel herkenbaar...
Hoe vaak zit ik zelf niet met de handen in het haar als een leerling moeilijk verstaanbaar gedrag vertoont...
Dan probeer ik iets... en helpt dat niet dan probeer ik weer wat anders.... en als het moet daarna weer wat anders...
Zo werkt dat nu eenmaal in de praktijk....
Dat werkt voor dokters ook zo... als de ene pil niet werkt dan probeer je een volgend medicijn...
En je krijgt een advies mee... luistert je daar niet naar.... dan is dát niet de schuld van de arts... dan móét je zelf de gevolgen ervan maar dragen....
Alleen bij corona is er dit verschil, dat de kans groter is dat  je er anderen in mee trekt....

Maar zoals ik al zei... wij gingen naar een concert...
Mondkapje op.... handen ontsmetten... corona check... extra gezondheidsverklaring check die je vandaag pas kon invullen zodat die recent was... voldoende ventilatie... voldoende ruimte...
En een dijk van een zangeres...
Ze is in het echt nóg leuker dan op tv...
En ze vertelde de ins en outs van "beste zangers"....
Heerlijk die roddels....
Ze vertelde ook over baklava....
En dat allemaal omdat de techniek haar 10 minuten lang in de steek liet
Wat een humor heeft dit malle mens...

En hoe flexibel en professioneel ben je ook dat je dat op deze manier kan opvangen...
Hoe prachtig als de Turkse gemeenschap begin mee te zingen bij Turkse bekende liedjes en hoe ze van hun stoel springen om te dansen...
Hoe we allemaal juichten bij de drumsolo en mee joelden met het gejank van de snaren tijdens de gitaarsolo....
Hoe we stonden te swingen bij de blazers... trombone... trompet.... saxofoon....
Geen racisme... geen gescheld of discriminatie..... geen taalbarrière.... geen gedoe... maar één groot feest voor allemaal....
En Karsu zelf... zo dankbaar... zo blij..... 
Lief, gek, expressief, enorm humorvol mooi mens....

Dit hadden we even nodig....
Gewoon Genieten.. met een hoofdletter G......
En vol goede moed de komende drie weken de avond lockdown in....
We gaan er voor....!!!!!! 
Ook al zijn we het nog zo zat....
Voor mijn collega.... voor de zieke kinderen.... en mijn familie en vrienden in de zorg.....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten