dinsdag 23 november 2021

23 november 2021


Dag van:
Om de hoek van de deur kijken...
Zijn Sint en Piet echt langs geweest?.....
Dan die vol verwachting blik in de ogen als ze dat Sinterklaaspapier zien... en al die pepernoten...
En dan die rot juf die wil dat je wacht tot iedereen er is voor je mag uitpakken....
Maar als iedereen er dan is, ook meteen in de kring gaat om samen te ver- en bewonderen....
Gisteren nog een wortel en een tekening en nu.... een glibberige sensopathische duizendpoot en iets in een pakje....
Weg met die liedjes... weg met dat Sinterklaasjournaal.... we willen papier scheuren... en wel onmiddellijk...
Oh wauw.... glinstering in de oogjes.... heerlijk die kriebelige duizendpoot en zo mooi die auto..... en zooooo lekker die pepernoten...!!
Nu nog lesgeven... nee juf dat gaat hem niet meer worden...
Dus dan maar niet...
Er wordt wat af gekriebeld en geracet.....
Huilbuitjes van de spanning getroost en gesust.... te heftig geroep gedempt.... maar dan komt dan toch de rust terug.....
Schoenzetten... gelukkig gebeurd dat op school maar ene keer.....
We gaan nu gewoon met de schoenen aan,  door tot drie december... het grote feest!!....
En dat zal nog heel wat voeten in die schoenen in de aarde hebben...

En de juffen en meesters...?

Die hebben heel andere spanning...
Weer twee gevallen corona erbij...
En de dag die ik morgen dan vrij zou zijn ook maar ingeleverd...
Dat wordt een volle week werken...
En volgende week ook want dan valt de, verplicht op de studiedag aanwezig zijn,  ook op mijn vrije dag...
Ik weet wat ik vraag aan Sinterklaas....
Een veger en blik.....
Je kunt mij straks opvegen namelijk....

En zo tob je dan in coronatijd...
Angst en extra werkdruk....
De toon wordt grimmiger...
Klanken als; we verwachten wel van je dat je gevaccineerd bent, voeren de boventoon... nu iedereen door de hele school heen bij elkaar invalt....
Het wantrouwen stijgt... ben jij wel veilig?.... blijf uit mijn buurt!...

RTL nieuws:
Kinderen zijn niet gevaccineerd en toch moeten ze naar school tijdens deze coronapiek. Op Twitter wordt al de hashtag #scholendicht gedeeld. "Kinderen zijn virusfa­briek­jes en besmetten naast elkaar ook volwasse­nen", wordt gezegd.

AD:
Vooral onder kinderen op basisscholen stijgt het aantal coronabesmettingen de afgelopen weken. Basisscholen in Delft en omstreken houden de adem in. Ze staan voor een duivels dilemma: kinderen thuishouden of toch het risico op extra besmettingen nemen en dus open blijven? 

Één vandaag:
Basisscholen dicht om besmettingen tegen te gaan? Onderwijspersoneel is voor, ouders zijn tegen.


En ik vind het oh zo moeilijk...
Onze speciale scholen kunnen moeilijk dicht.....
Maar we hebben wel een kwetsbare doelgroep...
Deze kinderen komen met zoveel mensen in aanraking; gevaccineerde maar ook ongevaccineerde juffen, assistentes, zorgondersteuners, therapeuten, taxichauffeurs, verpleegkundigen enz....
En ze zijn al extra kwetsbaar....
Je zult het toch op je geweten hebben als er eentje iets overkomt...
Maar andersom ook....
Juist omdat ze met zoveel mensen in aanraking komen loop jij als juf ook meer gevaar....

En wéér thuis... weer geen sociale contacten.... weer binnen vier muren...
En juffen terug naar online lessen en speciale roosters....
Arme kinderen...
Arme juffen...

En dan moet ik zo uitkijken dat ik niet boos word hè...
Tot nu toe kan ik lachen om al die wappie verhalen..
Het lijken wel Jehova's die aan de deuren verkondigen dat de wereld vergaat over zoveel tijd...
En ik zal de eerste zijn die over een tijdje, als alles voorbij is, zal vragen "nou vertel, waar blijven jullie nou met je wilde verhalen?".....
En een dikke nènènènènè er achteraan... en dan mijn tong uitsteken... héél ver....
Gisteren hoorde ik er weer eentje op tv... ook zo'n stoertje.... maar dan nu met corona in het ziekenhuis en z'n oma besmet.... en dan "Oh (snik snik)  ik wist niet dat het zo erg was"....
DUHHHH dikke vinger,  denk ik dan...
Ja zo erg is het.... en spijt komt altijd na de genomen beslissing.... het ging jouw deurtje dus niet voorbij oelewapper....
(Maar dat is de donkere ik in mij... en daar ben ik niet trots op)....
En het houdt niet in dat ik alle antivaxxers over één kam scheer hoor....
Want naast die complot wappies (waarvan meer dan de helft zich laat intimideren, laat beïnvloeden of napraat,  zonder maar half te weten waar ze het over hebben... maar enkel klakkeloos volgen; de zogenaamde makke schapen) zijn er ook de heuse twijfelaars....

Vandaag sprak ik er zo eentje.... maar wel eentje die haar info van het RIVM en van artsen had...
Kijk.... dan mag je van mij.... daar kan ik respect voor opbrengen... dan heb je er over nagedacht.... en blijf je nadenken ...
Van die anderen aanvaard ik dat ze er nou eenmaal zijn... zonder één gezond greintje respect....

Maar goed... scholen dicht of niet that's the question....
Ach.. ik weet nog steeds niet waar ik het aan te danken heb dat ik geen corona kreeg, krijg....
En laat ik het maar meteen afkloppen...... 
Dankzij de griepprik heb ik in ieder geval geen griep of zware verkoudheid en blijf ik op de been....
En wat corona betreft....
Ik denk dat ik, naast alle maatregelen die ikzelf tref,  een hele grote beschermengel op mijn schouder heb zitten.... en ik hoop dat die daar nog lang blijft zitten....
Dus laat de scholen maar open....
Ik werk wel wat extra....
Maar ongerust ben ik wel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten