dinsdag 9 november 2021

9 november 2021


Dag van: 
Werd je me vandaag toch weer met cijfers om de oren geslagen...
Het begon natuurlijk met de corona cijfers...
Het RIVM meldt maandag 11.352 positieve coronatests...... 
Voor de zesde dag op rij ligt het aantal positieve tests boven de 10.000.....
Zaterdag werden 12.024 positieve tests gemeld, het grootste aantal van dit jaar...... 
Het zevendaagse gemiddelde ligt nu op 10.970 nieuwe gevallen per dag......
Bijna 77.000 mensen zijn nu positief getest...
Ook bij ons op het werk is het raak...
Personeel, leerlingen maar ook ouders...
En elders om mij heen hoor ik niet anders....
Toch voelt het anders... minder bang dan voorheen... en toch zwerft nog best wel een beetje die angst in mij als ik het toelaat hoor...
Maar als ik dat gevoel ook nog eens toelaat bovenop wat mij op dit moment in mijn werk ten diepste raakt, dan kan ik wel ophouden en stil in een hoekje gaan zitten....
En dat lijkt me allerminst de bedoeling van mijn leven...
Ik zou er onder dan ook niet meer zijn voor mijn leerlingen... en voor anderen....

Andere cijfers dus maar...

Wel grappig als die tot mij komen als ik op de Rijnbrug vast sta.....
Sowieso al geen fijne plek om vast te staan tussen ronkende medeweggebruikers...
Ik kan het nooit laten om dan te denken 'wat doe ik als nu de brug doormidden breekt'....
'Zal ik mijn riem losmaken nu..... alvast een raampje open draaien.... zou het water koud zijn.... ben ik al dicht bij de kant.... en wat nou als andere auto's bovenop me vallen?"....
Nou ja... dat soort gedachten dus...
En dan kijk ik naar die roestplekken bij die levensgrote schroeven en bouten die de pijlers van de brug bij elkaar houden....
Rillingen....
Gelukkig is het stoplicht dan inmiddels op groen gesprongen en kan ik weer een stukje vooruit....
Volgende gedachte "Nee hier moet ik ook niet naar beneden storten... dan kom ik op de keien terecht.... of zou dat toch minder erg zijn dan in de rivier?".....

Maar enfin... het volgende bericht komt mij per autoradio dus te ore....
Vandaag 9 november... de tweede dinsdag van november, is statistisch gezien de dag van de meeste een langste files....
Vraagtekens vullen de fronsen op mijn voorhoofd...
Waarom gaan wij Hollanders massaal op die tweede dinsdag van november de weg op...?
Is dat biologisch in aanleg aanwezig...?
Heeft het met de maanstanden te maken...?


Het antwoord is simpeler....
De wintertijd is inmiddels weer ingegaan, dus de duisternis valt eerder in en dan is er ook nog kans op slechter weer.....
November staat erom bekend de moeizaamste, somberste, natste, grijste en meest nutteloze maand van het jaar te zijn.......
Tevens is het de drukste maand voor automobilisten want niemand neemt nu vrij.....
De herfstvakantie is immers net achter de rug en men spaart voor een vrije dag of paar dagen met kerst....
Daarbij is het vroeger donker...... 
De duisternis valt nu ruim een uur eerder in.....
Wennen aan de nieuwe situatie duurt een tot twee weken: eerder donker, natte weg, glad van vallend blad....
Regen, beslagen ramen, reflecties van autoverlichting en mist leiden in combinatie met de vroeger invallende duisternis én de drukte zorgen ook nog eens tot een twee keer hoger risico op een ongeval ....
Tja, en dan heb je zo een file natuurlijk...

En dan als laatste cijferreeks eentje die de kroon spant...
En terecht...
Kinderen hebben er massaal naar uitgekeken en maandag was het zover: Het Sinterklaasjournaal was weer op televisie...... 
Voor de eerste aflevering zaten meteen ruim 1,1 miljoen kijkertjes klaar.......
Om precies te zijn 1.156000.....
Daarmee staan ze op de zevende plek van de kijkcijferlijst.....
Het nieuwe seizoen lijkt te gaan draaien om problemen met de stoomboot: het stuurwiel is afgebroken en de stoomfluit hapert....
En daarbij lijken alle onderdelen om het schip te repareren nog van chocolade te zijn ook...
Maar de grootste ramp is wel...'Waar is Sinterklaas?'....
Op de boot is hij niet....
Er staan wel 40 kopje koffie onaangeroerd op de vloer voor de deur van zijn werkkamer op de stoomboot...

Hè heerlijk... ik zit er weer middenin...

Beginnend met het zure gezicht van Willem tegen de klok van zes..."ze moet weer zo nodig"....
En ja.... ik moet .....maar ik wil ook....
De sinterklaas pagina moet weer vol met voor de kinderen; zelf bedachte werkbladen n.a.v. het Sinterklaas journaal.... liedjes, verhaaltjes, reken en taal oefeningen, kleurplaten enz.... maar ik wil morgen ook mee kunnen praten...
Toch.... als die tune dan geweest is... en Dieuwertje naar de stoomboot schakelt, kijkt Willem ook ademloos...
Vooral de grapjespiet intrigeert ons altijd weer...
Dit jaar duurde het echter even voor we de grap door hadden.... ik vanmorgen toen ik met de kinderen voor de tweede keer keek.... Willem pas vanavond... en na uitleg van mij....
Maar als we hem dan allebei doorhebben, zijn we het eerstvolgende half uur alleen maar bezig met "Wat is harder dan de kop van Willem?".... DE KOP VAN WILLEM!!!!! hahahaha....
"Wat is harder dan de hardhouten schutting buiten?" ..... DE HARDHOUTEN SCHUTTING BUITEN !!!!!..... hihihihihi...

Oh.... je snapt hem ook niet....????
Heel simpel hoor... en zo vreselijk flauw dat je de slappe lach er wel van moet krijgen....
Die hoofdletters betekenen namelijk dat je je stemvolume een paar tandjes harder moet zetten.... ofwel je schreeuwt de herhaling van de woorden van daarvoor ....
Juist ja... erg flauw.... maar rond de klok van zes na je avondeten... uitgezakt met volle buik in je stoel toch ook best kostelijk vermakelijk....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten