dinsdag 18 februari 2020

18 februari 2020

Dag van:
Ooit gehoord van criminogene factoren...?
Nee ik ook niet...
Tot vandaag...
En ik moet zeggen... ik word er een beetje moe van....
Tegenwoordig lijkt het alsof je niet meer mag zeggen dat is niet goed, fout of verkeerd is...
Nee... alles heeft een achtergrond... een reden... of criminogene factoren....
Deze week staat er ene Keylow ofwel Delano R. terecht...
Iets met een motorbende Caloh Wagoh... geen idee hoe je dat nou weer uitspreekt....
Iets met moorden op bestelling van ene Ridouan T.....
Meneer Ridouan komt in 1973 van Suriname naar Nederland... DenHaag... en beland in een wijk die men 'het vergeten dorp ' pleegt te noemen...
Zijn vader was monteur maar krijgt in Nederland alleen maar 'slechte' baantjes...
Ik vraag mij dan af... wat zijn dat...'slechte baantjes'...???
Ik probeer mijn leerlingen juist nu met het thema beroepen te vertellen dat welk vak je ook hebt je nodig bent een gewaardeerd wordt....
Enfin... hij haalt zijn geld dus ergens anders vandaan...
In Suriname noemen ze dat 'de hossel'.....
Hoe bedoel je "wat een vaag bericht"... Ik weet echt niet 'waar ergens vandaan' dan... net zo min als ik begrijp wat hossel is...
Na enig zoekwerk blijkt het dus om illegale praktijken te gaan...
Op een dag wordt R door zijn vader gevraagd en woning schoon te maken, samen met zijn broers...
De muren van de woning alsmede de vloer zitten onder de bloedspetters en bloedsporen...
Hier ontstaat dus het begin van die criminogene factoren...
Het opruimen van bloed... een betonnen voetbalveldje waar met vrienden wordt rondgehangen... opgroeien in een achterstandswijk en het gevoel hebben dat je minder bent omwille van je huidskleur....
Ik bedoel... het is niet niet prettig om in een achterstandswijk op te groeien misschien... al ken ik heel wat van die wijken waar het ook oergezellig kan zijn...en de sociale controle groot...
Bankjes voor de voordeur.... geklets, geroddel, politieke discussies enz...
En een betonnen voetbalveldje... tja.. gras is leuker... maar ik kan me in een land als Nederland niet voorstellen dat als je een paar meter verder loopt, er geen gras strookje is...
En je minder voelen is knudde... absoluut...
Maar elke rechtschapen leerkracht op school en ieder zich verantwoordelijk voelende ouder zorgt ervoor dat er op zo'n moment met een kind gepraat wordt en discriminatie uit de directe omgeving wordt geholpen....of in de kiem gesmoord...
Dan blijft er nog genoeg ellende over die sukkels veroorzaakt maar je helpt dat kind zich daartegen te wapenen... een gevoel van sociale weerbaarheid en eigenwaarde mee te geven...
Hup volgende factor...
Door alle shit lopen scheidingen, en dus gebroken gezinnen, hoog op...
Dat geeft gedoe inderdaad....
Je sluit je dus aan bij een vriendengroep die zich een soort surrogaat familie vormt om je heen...
Je noemt die groep de Crips....
Oké... je gaat dan leuke dingen met elkaar ondernemen...?
Nee dus...
Je gaat je bezig houden met criminele zaken... ripdeals... drugs stelen van andere drugs bendes...
Nee nu ben je slim bezig...
Lekkere vrienden noem ik dat... die elkaar in de negatieve spiraal me slepen...
Volgende stap.. je zoekt de media op...
Kijk ons eens laten zien wat de harde realiteit van het straatleven is...
Gevolg.... nog grotere criminelen weten je te vinden...
Je wordt voor karretjes gespannen...
Je gijzelt een helikopterpiloot door hem en pistool tegen zgn hoofd te duwen... dwingt hem naar een gevangenis te vliegen waar je een zogenaamde big boss wilt bevrijden.....
Het mislukt....(ja goh... die kans zat er ook nog in... geen rekening mee gehouden)...
Jij en nog een bendelid worden gepakt...
En natuurlijk veroordeelt...
Respectievelijk 2 en 4 jaar...
En je zegt na het vonnis...."bedankt dat u van mij nu een echte crimineel gaat maken"...
 En nu moeten we dus rekening houden met criminogene factoren...
We mogen niet zeggen 'foei je was fout bezig'....
Wie zich brandt moet op de blaren zitten...
Ik denk namelijk dat iedereen wel een aantal criminogene factoren in zijn leven heeft...
Maar dat maakt nog niet dat we gijzelen of overvallen plegen of moorden...
We vloeken of schelden... krijgen een stevige huilbui... balen als een stekker... en zorgen dat we er daarna weer het beste van maken...
Maar goed.. criminogene factoren dus....
Van... op school speelt woordenschat op dit moment een grote rol door de hele school heen...
We hebben er zelfs een nieuwe methode voor in huis gehaald waar een ieder in geschoold wordt...
Vandaag leerde ik de kinderen het woord ambulance..
Er stond er daarom ook een voor de deur...
Groot, geel , met sirene...en brancard erin...
Het was een top ochtend..
Och wat hebben die kids genoten van pleisters plakken, elkaar in verband rollen, spuitjes (zonder naald) geven, achter het stuur zitten, de sirene aan, de zwaailichten dan ook maar, op de claxon drukken, handschoenen krijgen, op de brancard liggen...
Wauw... wat een ochtend was dat...
En zo leerde ik dus vandaag het woord criminogene factoren...
Omdat  we gewoon nooit uitgeleerd zijn....
Maar wat hoop ik toch diep in mijn hart dat mijn leerlingen nog héél lang woorden als ambulance, sirene, serpentines en confetti mogen leren ...
En ze nog heel lang.... liefst nooit.... van criminogene factoren zullen horen...
Laat staan ze mee te moeten maken....
En zolang ik juf ben zal ik ze toch, onder welke omstandigheden ze ook opgroeien,  dat gevoel van eigenwaarde meegeven....
En vertellen dat goed goed is maar fout ook goed fout...!
Maar dat je altijd kan leren van je fouten......maar er vooral niet mee doe moet gaan...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten