dinsdag 25 februari 2020

25 februari 2020

Dag van:
Katten.... ik zal ze nooit begrijpen....
Oké... er is misschien, wellicht, met bijna stellige zekerheid, te rigoureus een tweede kat in huis gekomen...
Ik had dat met beleid moet aanpakken...
Wat ik voor ogen had waren die foto's waar twee poezen liefdevol in elkaars poten omstrengeld liggen... maar... zo werkt dat dus niet ...
Niet altijd dan... en zeker niet in ons geval...
Ze zijn nu ruim een half jaar samen maar het botert nog niet zo tussen die twee..
Het klontert meer zal ik maar zeggen...
Beneden kunnen ze al best samen, op eigen verkozen afstand van elkaar, in één krabpaal liggen slapen...
Ook op de bank wil dat nog wel lukken...
Gaat het echter om mijn rugleuning van de stoel dan begint de ellende weer...
En boven... boven is één grote ramp...
Ze weigeren gewoon samen op bed te liggen...
En komen ze al bij toeval elkaar daar tegen dan zorgt de één dat ze het dichtst bij mij is waarop de ander dan weer knetter kwaad wordt en ja hoor....wilde achtervolgingen...
Je wilt na zo'n achtervolging niet weten in wat voor een ravage mijn keurig opgemaakte bed dan veranderd....
Behalve als ik kattensnoepjes geef op bed, dan willen ze zich nog wel eens bezighouden met zichzelf in dichte nabijheid van de ander... maar anders  is het hel....
Dat zeg ik... katten... ik zal ze nooit begrijpen...
En ik verdiep me er heus wel in hoor....
Van....als katten miauwen willen ze aandacht...
Nou... mijn katten miauwen nooit....
Niet dat dit betekent dat ze geen aandacht willen...
Nee integendeel... de verwende krengen krijgen het teveel....
Ook miauwen ze niet om voer... ik krijg van Bengel gewoon een kopstoot...
Betsy is erg zelf supporting... zijn maakt zelf de laadjes vol lekkers of de dood kattenbrokken open...
Gevolg.... kapot gekrabte, lege zakjes of dozen....die je overal kunt tegenkomen...
Van... als katten spinnen zijn ze tevreden...
Bengel spint sinds de komst van Betsy een stuk minder maar... het begint weer te komen...
Betsy is een compleet fabriekskoffiezetapparaat... die pruttelt, sputtert  en ratelt en spint de halve wereld aan elkaar...
Vooral als ze standaard s avonds als het licht op de slaapkamer uitgaat, onder de dekens wil...
Weiger ik, dan krijg ik een poot op mijn snuffert en duwt ze net zo lang tegen mijn hand tot ze toch nog haar zin krijgt...
Het bedankje bestaat uit een volledige spin serenade die je zeker het eerste half uur uit je slaap houdt...
Van... blazen of grommen katten dan zijn ze boos...
Nou... vertel mij wat....
Wat kan die Bengel tekeer gaan...
En tegenwoordig laat Betsy ook van zich horen....
Blaaskapel B en B in actie....
En het grommen... dat lijkt wel uit de tenen te komen... het komt en komt.. en zwelt aan... gepaard met zwiepende dikke staart... oren in de nek....gevolgd door het geblaas en dan de uithaal...
 En nee... dat is geen angst... dat is pure wellust ... machtswellust....
Kattenhaat en nijd...
Niet te verwarren met kattenkwaad...
Van... kopjes geven...
Zeg in ons geval maar 'het erin wrijven'...enorm stoten...
Mijn katten geven geen kopjes... mijn katten duwen je bijkans omver...
Ze willen hun kattenluchtje het liefst compleet in je poetsen...
Een oh wee als ik dan de andere poes ook aai...
Van elkaars luchtjes moeten ze niks weten...
Daarentegen van de honden weer wel...
Van... de kat kneedt...
Echt hè.. ammehoela...oedipus complexen noem ik dat...
Alsof er uit mijn armen kattenmelk komt...
Men adviseert hiertegen lange mouwen te dragen...
Nou Ammenooitniet.... ik wil het gewoon niet hebben...
Ik verbied het gewoon...
Van... maar nu komt het...
Begrijp de katten hiërarchie (bron: wikihow)
Wanneer katten samenleven zullen ze op natuurlijke wijze een soort hiërarchie vormen. Een kat kan dominant zijn over een andere. De eigenaar ziet zijn gedrag misschien niet en zal in eerste instantie niet begrijpen waarom katten problemen met de kattenbak hebben. Als je echter beter kijkt, zal de dominante kat tekenen vertonen zoals het benaderen van de onderdanige kat met stijve poten, rechtopstaande oren en het optillen van de staartbasis. De onderdanige kat zal, aan de andere kant, wegkijken, zijn oren lager houden en vaak het pad van de dominante kat vermijden.
  • Het hebben van een hiërarchie is natuurlijk tussen katten. Zorg er alleen voor dat al je katten gelukkig en gezond zijn, ongeacht waar ze in de rangorde staan.
En waarom werkt dit niet bij mijn katten....?
Waarom leveren ze dagelijks een strijd der Titanen....?
Waarom heb ik daarom zelfs vandaag een tweede kattenbak aangeschaft...?
Zodat er gescheiden gepoept en geplast kan worden...?
Het introduceren van een jong katje of volwassen kat aan je huidige kat(ten) kan tijd kosten. De bestaande kat of katten zal of zullen waarschijnlijk de nieuwkomer zien als bedreiging, waarbij er veel geblazen en gegromd wordt, en er pogingen gedaan worden om de indringer te 'verjagen'. Dit is normaal gedrag, maar na zorgvuldige kennismakingen en herhaalde blootstellingen moeten ze elkaar accepteren en kunnen ze goede vrienden worden.
Vertel mij beste deskundigen... hoeveel kennismaken en blootstellingen zijn hiervoor nodig....?
Van... en zo gaat die site pagina na pagina door....
Er valt veel te begrijpen...
Zoveel zelfs dat het misschien nooit te begrijpen valt...
Maar.. ze blijven zo gaaf... zo lief... zo eigenzinnig... zo trots...
En eigenlijk moeten we ook best vaak lachen om die wildwesten taferelen in huis....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten