donderdag 6 februari 2020

6 februari 2020

Dag van:
Uitgerust weer beginnen aan een nieuwe schooldag.
Lekker genieten van de leerlingen.
Vandaag leggen we de nadruk op sociaal emotionele vaardigheden....
Ik ontdek een oude doos in de kleuterkast waarin attributen van beertje Ploum…..(wie kent 'm niet)
Beertje Ploum kent allerlei uitdrukkingen; verdrietig, blij, boos, verlegen, bang, geschrokken enz.
Daarbij zitten kaartjes van situaties die emoties uitlokken......
We gaan er een half uurtje mee aan de gang.....
Toch wel opvallend dat beertje Ploum bang, het meest gekozen wordt....
Maar ze hebben wel gelijk.....
Veel dingen in het leven zijn gebaseerd op angst of leven voort uit angst.....
Hoeveel zekerheden een mens ook probeert in te bouwen, het blijft een onzekere boel die toekomst van ons...van jezelf.....
En toch...zo zit ik me te bedenken.....is voor mij het tegenovergestelde van angst niet veiligheid of zekerheid maar 'hoop'.....
Waar kinderen bang zijn om niet lief gevonden te worden, zijn wij bang niet gewaardeerd te worden.….
En net zo goed als mijn leerlingen bang kunnen zijn om fouten maken, zijn wij daar ook zo vaak bang voor....
Bang om geen vriendjes te hebben in de klas, kennen wij ook in ons sociale leven....
Maar och wat zijn we ook met z'n allen moedig....
Moedig voorwaarts gaan.....vol goede hoop....
Dag van…… dat deed ik dus ook vanavond toen ik vol goede moed en hoop naar de Mediamarkt ging om te kijken waarom ik het sim kaartje er niet in krijg....
Ik had 'm niet genoeg 'afgepeld'......
En inderdaad...die Vodafone mail was pishing mail....
Hoe is het mogelijk dat je zoiets overkomt 5 uur nadat je een nieuwe provider hebt....
De wereld zit vol klojo's die je het leven zuur willen maken....
Geen wonder die angst in de wereld.....
En toch zei die grote denker Hariri het pas geleden zo mooi....
Angst is een mug.....
Een mug die geen poot aan de grond krijgt en daarom in het oor van een olifant kruipt om daar te gaan kriebelen en steken....
Zo erg totdat die olifant er dol van wordt.....
En die olifant kan meer stuk maken dan die mug natuurlijk.....
(hij zei het in een andere context maar ik vind het voorbeeld zo prachtig)
Maar hij nam ook angst weg....
Er gaan meer mensen in de wereld dood aan noten allergie dan aan terrorisme....
Ik zal de link van het interview  toch even delen mocht je het nog niet gezien hebben....
https://joop.bnnvara.nl/videos/meer-doden-in-westen-door-notenallergie-dan-door-terrorisme
Maar tja…..dit kan ik de kleuters toch niet allemaal vertellen.....
Ik hou het dus maar bij beertje Ploum …..kwetsbare de kleuterheld.....
Genoeg afgedwaald....mijn mobielen zijn gegevens aan het uitwisselen....
Ik schrijf dus voor één keer de blog op de computer.....
(Chips ik kan toch wel swipen op de nieuwe telefoon....?)
De gegevens worden voor mijn oog onzichtbaar overgezet van de een naar de andere mobiel....
Zoveel belangrijks dat zich onzichtbaar aan mijn oog voltrekt....
Techniek...techniek....
Behalve dan dat het kreng als een uur doet over de 32 minuten die hij aangeeft....
En dat vind ik dan weer onbegrijpelijk....
Ook de tijd neemt mij voor mijn ogen in de maling....
Dag van…..over tijd gesproken...
Wat is die Kirk Douglas oud geworden hè....103 jaar oud....
Een van de laatste der oude school Hollywood acteurs....
Vandaag kom ik erachter dat hij eigenlijk helemaal niet zo heet....
Zijn echte naam is Issur Danielovitch Demsky…….
Het lijkt in geen velden of wegen op Kirk of Douglas...dus hoe hij daar nou weer aan komt...?
Maar ach....wie heeft het daar nog over als je 103 jaar bent geworden.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten