woensdag 26 februari 2020

26 februari 2020

Dag van:
Ik heb het gemist...
Doorheen geslapen...
Niet meegekregen...
Geen glimp....
Geen fotootje...
Geen beeld op m'n netvlies....
Niks.. helemaal niks...
De eerste sneeuw is aan mij voorbijgegaan...
En ik ben er niet rouwig om...
Zo heb ik nog steeds het gevoel kunnen behouden dat de lente nabij is...
 Van... prachtig dus als ik de eend vanuit de sloot de heg op zie vliegen...
Ze is de vroege achtervolgingen en wilde pogingen van manlijk eendenschoon nu al zat...
"Februari", lijkt ze te denken..... zijn ze gek geworden om mij zo vroeg te willen beminnen"...
Al vind ik persoonlijk beminnen een totaal verkeerd woord ...
Brute verkrachtingen zijn het...
En als ze nou net als zwanen nog eens hun hele leven bij het vrouwtje zouden blijven... maar nee....
Wist je trouwens dat alleen eenden vrouwtjes kunnen kwaken...
Zij maken dus dat kabaal op de vijver of in de sloot...
Mannetjes maken rasp, fluit of zachte geluidjes...
Maar ik snap die vrouwtjes nu wel...
Want kijk... het zit zo...
In de winter begint het gedonder al...
De woerden (mannetjes) verzamelen zich op het water...
Complete bijeenkomsten zijn dat...
Ze proberen indruk op elkaar te maken...
Iets met dansjes en heel druk met hun snavel wijzend op hun spiegel...
(Een spiegel is die blauwe kleur met witte rand in hun verenpak)...
De vrouwtjes volgen dit steeds terugkerend spektakel op enige afstand...
 Als nou zo'n mannetje een dame erg leuk vindt, dan begint hij met zijn snavel druppels water naar haar te gooien...
Neeeej... dat moet je in de mensen wereld eens proberen aan het strand...
Je kunt je verkering meteen op je ingesmeerde  buik schrijven....
Van... maar dan komt het.... als de twee verkering hebben dan wijst het vrouwtje met haar snavel de mannetjes aan die haar nieuwbakken vriendje moet wegjagen...
Is het huwelijk dan gesloten... ik zou het meer een samenlevingscontract met uiterste houdbaarheidsdatum willen  noemen, maar daarover later meer... dan wordt er dagelijks op het water gepaard...
Zonder water geen  paring... dus geen paring op het land...droogparen is uit den boze...
Tja... en ergens begrijp ik dan die verkrachtingsscenes wel...
Paren op een waterbed vind ikzelf nou ook niet bepaald een makkie...
Sterker nog... het maakt me al kotsmisselijk nog vóór ik zwanger ben...
En in het water paren lijkt me sowieso vragen om moeilijkheden...
Paren en watertrappelen om je kop boven water te houden is nou niet bepaald een ideale combinatie....
Maar goed... dat terzijde... we hadden het over eenden en niet over mensen...
Van... na de paring zwemt de woerd een triomfantelijk rondje om zijn bevruchte vrouwtje en dan nemen ze samen een bad...
(Euh... nu moet ik alweer aan mensen denken...)
Pas in maart gaan ze op zoek naar een geschikte woning..
Het lot van "een moetje" denk ik dan maar...
De man beslist waar de woning komt.. de vrouw bemoeit zich met de inrichting...
 En in die woning legt zij dan ongeveer zo'n tien eieren....
(Je moet er niet aan denken dat het zoogdieren geweest zouden zijn...)
Van... het vrouwtje is degene die broed want zij heeft schutkleuren...
Zo valt ze minder snel ten prooi van Bengels en Betsy's of eksters...
Eerst blijft die kerel nog bij zijn vrouwtje in de buurt... en begeleidt haar als ze op zoek gaat naar ontbijt en diner...
Eenden kennen geen lunchpauze...
Wat ik nou niet wist is dat eenden in de winter kroos en gras eten maar in het voorjaar toch heuse vleeseters worden..
Ze hebben het dan gemunt op slakken, muggen, larven en insecten...
Daar sta ik dan met mijn dagelijks brood aan de waterkant...
Volgende keer mik ik de restanten bbq er wel in...
Van...na een week is het mannetje het hele gedoe zat....
Dan verdwijnt het mannetje voorgoed uit het leven van zijn one week stand...... ofwel de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken...
De scheidingspapieren kunnen worden aangevraagd...
De klojo.....
Van... kijk... en dan heb je van die hele verstandige vrouwtjes eenden die denken..."Weet je wat jij doet... zwem je lul maar achterna... maar ik vlieg de heg in... geen water, geen paring....
En vol respect sta ik dus al die tijd naar de dappere eend in de heg te kijken....
 Van... een verder is het écht vakantie...
Terwijl uitgecarnavald Nederland zijn askruisje haalt... alle zonden van de afgelopen dagen en die paar van het afgelopen jaar opbiecht.... ben ik maar weer aan het breien...
Was ik een enorm gave overgooier aan het breien... had ik het achterpand af... denk ik gauw even wol bij te halen want ik kwam tekort... zoek ik al twee weken naar twee bolletjes van die wol... ben ik 7 Zeemanwinkels in geweest... geen koningsblauwe bol wol meer te krijgen...
Einde overgooier...
Gelukkig kwam dochterlief met de vraag of mama een trui wilde breien want ze had.... verrassing!!...de Dikkie Dik patronen gevonden...
Laat ik die nou zelf al twee dagen in huis hebben lieverd...
Mama is lid van wel vier breigroepen en pagina's op Facebook...
Van... zachtroze wol mama...
En die vind mama...
Ze neemt meteen maar twee extra bollen mee...
Het zal je toch niet gebeuren dat ik wéér tekort kom....
Van... ik heb de maten... ik zet de steken op... ik brei wat centimeters...
Pling....de app...
Mama ik wil geen Dikkie Dik maar kan je ook Siepie van Jip en Janneke erop zetten...
Zijzelf komt met het patroon...
Pling ... de app met patroon....
En zo zit ik nu dus met twee pennen in de hand en een patroon naast me... die Siepie in te breien....
Van... en dan komt Willem eraan.... met de honden....
Anderhalf uur gewandeld... een stortregen van heb ik jou daar over ze heen... en drie honden die het ook nog eens nodig vonden om een sloot in te duiken...
https://youtu.be/S8SvNYrnSSE
Leg de handdoeken maar klaar....
Breiwerk en vier bollen wol aan de kant....nou ja... op de grond voor mij dus... en naar de voordeur lopen...
Te laat....
Drie verzopen honden rennen de kamer in....
Zoiets als met woerden... een triomfantelijk rondje ... maar dan om de tafel...
Neeeeeee... pas op... mijn breiwerk......mijn wol....
Te laat....
Vier bollen door de kamer... nat .... zwart....
Van... op zo'n moment ben je blij dat je dus twee bollen extra hebt gekocht...
Mogen er de volgende keer wel zes zijn...
(Of je legt eerst je breiwerk fatsoenlijk weg natuurlijk)...
Van... en zo kijken we... euh Willem met name dus... maar weer eens voetbal...
En hebben we felle discussies over wel of niet terechte penalty's...
Snap ik na (bijna) 60 jaar nog niet wat buitenspel is...
En ben ik toch wel een sukkel dat ik niet weet dat Ronaldo allang niet meer bij Real Madrid voetbalt maar bij Juventus...
En mag ik Ronaldo geen engerd noemen want hij kan toevallig wel heel goed voetballen....
Oké... oké... het is wel weer genoeg voor vandaag...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten