dinsdag 1 december 2020

1 december 2020

 

Dag van:
De laatste maand...
Altijd weer zo'n beladen gevoel...
Maand van terugblikken....
En wat valt er terug te blikken...?
Een jaar vol isolement...
Een jaar vol sociale verarming....
En je dat ik zelfs met een maand vol terugblik momenten nog niet kan bevatten....
Het overkwam ons zomaar.... ineens....
En vanaf dat moment leek het wel of je niet meer nadacht maar alleen maar voelen kon.... een overgave aan....angst.... boosheid.... onmacht.... ongrijpbaarheid.... gemis....

De eerste week van de eerste maand van het nieuwe jaar wil de Jong meteen beginnen met inenten...
Een goed voornemen....?
Een voorteken om dat wat was achter ons te laten en opnieuw te beginnen...?

Al het nieuws verbleekte bij het zien van de Covid

grafieken...
Niemand weet vast meer dat we 100 moesten gaan rijden op alle snelwegen...
75 Jaar bevrijding viel in duigen....
En waarschijnlijk is iedereen volgende week weer vergeten hoe vreselijk de beelden uit Trier waren vandaag....

Behalve schooljaar 2020 eerste helft... 
Die zal in mijn geheugen gegrift blijven...
Wat een half jaar....
Hoe zwaar kan je het hebben....
Ondanks dat kinderen altijd mijn brandstof zullen blijven..... was het afzien....
Zware beslissingen.... emotionele afwegingen...
En dat terwijl ik toch al heel wat ervaring op dat gebied heb...
Waarschijnlijk is het maar goed dat sommige dingen nooit zullen wennen....


"Jij hebt een moeilijke naam..."
Zo... die komt even onverwacht uit het niets uit een vijfjarig meisjes mondje....
Dus hakkel ik een beetje.... euh ja... tja.. ik ben er al aan gewend....
Mijn kleine vriendje en oudleerling van vorig jaar neemt het direct voor me op...
"Wampie heet Wampie.... Wampie ik lief jou..."
Hoppa... dat werkwoord bevalt me wel....
Maar de kleine dame blijft hardnekkig...."Het is moeilijk!"....
Weet je, zeg ik... als je iemand moet roepen dan kan je een naam makkelijk onthouden....
(Heb ik ooit van mijn logopedist op de kleuterleidster opleiding geleerd... en écht dat werkt nog steeds als ik aan het begin van het jaar namen moet gaan onthouden)...
Dus, zeg ik....dan roep je gewoon 'Wampie eeeeeeeten!"....
Ze denkt na...
Ze denkt nog harder na....
En dan...
"Wampie patatjes!!!!!!!"....

Van....

Tussendoor word ik suf geappt door Willem.....
Dat ik de eieren niet moet vergeten als ik boodschappen ga doen.....
Dat Benji tv kijkt....(inclusief foto als bewijs)...
Dat ik toch écht de eieren niet moet vergeten.....
Of ik het wel gelezen heb...
Dat ik eieren moet meenemen...

Jeetje Willem... niks beter te doen of zo...?
Eenmaal thuis blijkt inderdaad dat meneer niks beters te doen had...
Hij verveelde zich....
En dan komt het bij zo'n man niet in hem op om zelf in de auto te stappen om eieren te halen hè....


Van...
Ik ben moe....
De kerstvakantie zou me welkom zijn...
Zelfs als Mark Rutte zou besluiten de kerstvakantie voor scholen te verlengen....
Please... en dan niet alleen de middelbare scholen maar ook basisonderwijs....
Het zal wel ijdele hoop zijn vrees ik...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten