vrijdag 25 december 2020

25 december 2020


Dag van:
De top 2000 staat aan...
Babs ligt alweer in Willems stoel...
Dat doet ze altijd als hij weg is...
Willem is,  namens de kerk,  naar een zeer oude eenzame mevrouw...
Ze heeft één bejaarde dochter maar die woont in België en mag door de lockdown niet naar haar moeder komen...
Borre speelt met een balletje... in z'n eentje...
Blitz zit zoals gewoonlijk onder aan de trap...
Ze wacht op de poezen die treiterig en uitdagend op de treden zitten....
Benji is nog steeds niet in z'n hum.... iets met groeipijn en hormonen...
Ze ligt dichtbij me....
Ik moet nodig aan de tulband beginnen maar ik geniet zo... op m'n stoel in het zonnetje...

Eerste kerstdag en genietend van het niks dat alles is....

Toch zal ik aan het bakken moeten..
De boter is zacht, ik heb de wereld aan eieren in huis en ik ben eigenijk wel nieuwsgierig hoe dat Duitse merk het zal doen....
Nou... van een leien dakkie....
In een kwartier staat alles in de oven....
Drie kwartier later staat er een tulband waarvan ik kan zeggen dat er nog nooit eentje zo goed gelukt is als deze...
Nou ben ik niet de meest fantastische decorateur maar ik waag een poging ....
En zelfs dat lukt....

Ik ben tevreden...

Willem is net binnen als Haarlem van zich laat horen...
Ook daar staat een geweldige brunch klaar...
En wat zien de kleinkinderen er feestelijk uit...
Even zwaaien naar elkaar en daar gaat de bel....
Didam staat voor de deur...

It's beginning to look at lot like Christmas.....
En met de eerste geslaagde proeverij van de tulband die overheerlijk smaakt, mag wat mij betreft de Kerst beginnen...


Een lekkere lange kerstwandeling staat op het programma...
Tja.. en dat het één grote modder bende is in het bos, mag de pret niet drukken...
Dat de honden de sloot in rennen en zich uitschudden binnen onze corona kerstkledingzone... tja ach....
Dat Benji een border collie achterna gaat... Pffft....
We wandelen... in de zon... en daar gaat het om...


We genieten van de top 2000 maar vooral van de tekstberichten die mensen allemaal sturen...
Dat wordt natuurlijk massaal gedaan want iedereen zit thuis....en sommige berichten zijn echt hilarisch... en zeker creatief....
Van alle berichtjes die wij ook sturen, wordt alleen die van Britt geplaatst...
En die glimt van trots...
Hoe kan het ook anders...
Omdat we er niet door komen geven we maar gewoon commentaar in de huiskamer...
De één maakt het nog bonter dan de ander...
Maar dat we een half uur lang de slappe lach hebben, is een feit...

We hebben een Indiaas buffet besteld...
Juist de horeca kan in deze tijd wel een steuntje gebruiken...
Och wat genieten is het....
In de winkel kun je heel wat kruiden in potjes kopen maar dat valt het toch in het niet bij al het verse dat we hier proeven....


Oh jee.... het toetje bijna vergeten...
Bananenijs met chocolade saus... en banaan natuurlijk...
En het liefst zou je daarna gewoon weer gaan wandelen maar tja... het is pikkedonker buiten...
En in een natuurbeschermd gebied mag na zonsondergang niet meer gelopen worden....

We genieten dus nog wat van elkaar...
Van de muziek...
Van de sfeer....
Zoals we dat eigenijk altijd wel doen maar nu met de lading van kerst...


Vanmorgen plaatste ik een foto van de ster...
Hij staat hierboven ook...
Zie de ster niet alleen vandaag en morgen. Vind hem iedere dag...
En ik geloof dat ik niet zo verkeerd bezig ben...
Ja ik ben druk en werk hard....
Maar er gaat geen dag voorbij of ik tel mijn zegeningen...
Laten het er soms één of twee zijn... maar vaker nog zijn het er meer...
Zeker als je er een gewoonte van maakt je aan het eind van de dag te bedenken wat de mooie dingen van die dag waren...
Of je van te voren voor te nemen ervoor te zorgen dat er mooie dingen gaan gebeuren...
Niet dat ik nou voor een maakbare samenleving ben...
Vaker overkomen je de dingen dan dat je ze in scène zet.....
Maar toch... als ik weet dat er een zware dag te wachten staat, neem ik me voor tenminste ook één leuk iets te doen.... waarvan ik dan nog geen idee heb wat dat zal zijn....
(Tel je zegeningen)

Als het maar een glimlach op een gezicht tovert.... zoals andere kleine dingen, of juist dát, dat bij mij doen....
En natuurlijk klaag ik ook regelmatig over hoe zwaar... hoe lastig... hoe moeilijk het was...
Ik zou het alleen niet nu nog steeds volgehouden hebben als er diezelfde dag niet iets, leuks ... vrolijks.... liefs was gebeurd....
Sterretjes zeg maar....
Niet om de last twee bagatelliseren maar ook hem te verzachten... en draagbaar te maken...

Vind de ster elke dag...
Misschien moet je hem in het begin wel zoeken...
Maar allengs wordt het zoeken minder en ga je hem vanzelf zien.....

De sterrenhemel kent er zoveel dat je er in één mensenleven niet aan toe zal komen ze allemaal te zien...
Kun je nagaan..... hoeveel moois er om ons heen gebeurd waar we wellicht regelmatig overheen kijken....
Je hoeft er niet voor 'om te denken'.....
Je hoeft er niet eens voor te mediteren of bidden... ze zijn er gewoon... en ze komen en gaan...
Maar ze laten wel een lichtje in je achter....

Fijne eerste en tweede kerstdag en fijne 363 andere dagen!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten