dinsdag 22 december 2020

22 december 2020


 Dag van:
Tja.. wat moet je nou schrijven hè... over een complete schoonmaakdag....
Misschien dat ik niet aan voorjaarsschoonmaak doe maar wel aan kerstschoonmaak dus...
Om de simpele reden dat het huis niet vies wordt als de honden maar naar buiten kunnen....
En dat is in de herfst cq winterperiode niet altijd mogelijk...
A) regent het dan vaak
B) kan het te koud zijn.... maar deze reden zal niet vaak meer voorkomen in Nederland als ik het zo bekijk...
En aangezien wij (nog) geen buitenhok hebben voor vier honden, ligt het spul gezellig binnen inclusief 16 vieze hondenpoten, 4 natte modderlijven en 4 staarten die, als de modder is opgedroogd, heerlijk het stof uit het vacht zwiepen....

Precies... kerstschoonmaak dus....
Dat is ook weer wat anders dan je kledingkast inhoud opschonen, de schoenen en het zilver poetsen,  of je voorraad etenswaar/ conserven op overdatum sorteren...
Maar die laatste had ik toch niet, vandaar dat we die gisteren aangevuld hebben....

Nee.... bij de kerstschoonmaak draait het om

schoonmaak... inclusief plinten, boven op kasten, beeldjes en andere prullaria, roosters en andere dingen waar je nooit aan toe komt....
Je begint dus vol goede moed... niet denkend aan het feit dat als de honden straks uitgelaten worden, je bij hun terugkomst weer overnieuw kunt beginnen....
Neeeeeeee daar denk je niet aan...
Althans dat probeer je....

Willem doet de kamer, ik de keuken, de hal en de wc....
Herhaling van althans.....
Althans, als Willem meewerkt...
En dat doet hij (in het begin) ook altijd....
De tv staat op kanaal 901... ziggo kerstliedjes.....
White white Christmas....
Zeker wit... maar niet van de sneeuw... maar van onze verwoede schoonmaak actie met chlooren andere sterke schoonmaakmiddelen....
Rudolph the red nose rendeer....
Nou niks rood... er wordt gepoetst en geschuurd tot het wit en glanzend is...
Geen richeltje of plintje wordt overgeslagen....


Totdat....
"Ik ga de honden uitlaten"....
Ik hoor mijn stem bibberend antwoorden "Ja oké, dan ga ik de ramen wel lappen en dweil als je terug bent"....
Slik....
Het is zover....
De hondenbeesten gaan uit...
Zich niks aantrekkend van zojuist gedane huisvlijt....
Door de vuile ramen waar hondenvachten tegenaan gelegen hebben, zie ik met emmer sop, zeem en trekker in de hand, Willem met de honden de brug overgaan....

De ramen glimmen,  de hal heb ik gestofzuigd en ik ben net met de keukenvloer bezig als....
Vier modderpoten.... acht modderpoten.... twaalf modderpoten... zestien modderpoten de keuken invliegen, in één rechte lijn naar de waterbakken....
En geloof me... een hond drinkt niet, die slobbert.....
En slobberen doe je morsend ... kliederend... met meer water naast je bek dan erin zal ik maar zeggen....

De natte lijven laten natte plekken achter op parket, keukenvloer en kleed....
Oké.... okéeeeeee... ik begin wel overnieuw....
En Neeeeeeee niet bij die ramen....!!!!!!

Willem zit.... darten is begonnen...
Ik dweil... en oké.. hij doet dan wel weer gewillig zijn benen omhoog als ik bij zijn stoel kom....
Maar dat is dan ook al zijn hulp vanaf nu.....
Ik neem de deuren maar wéér af.... en zeem het raam bij de haldeur opnieuw....
"Wat eten we eigenijk?"....
Nou lieve 'helper totdat'... ik dacht zo dat jij maar eens broodjes kebab ging halen....
"Maar darten....."
Goh vervelend voor je.... dat wordt dan laat eten.....
"Nee ik ga al....."
Euh Willem... ik wil geen broodje speciaal..... die met champignons en paprika... gewoon lekker die sla en feta....
Doei....
"Doei...."
Gewone hoor...!!!!

Willem is vlot terug.....

De match staat op 1-2....
Dat kan nog alle kanten op....
Zeg Willem... welk broodje is de gewone....?
"Hoezo gewone?".....
Nou... ik wilde geen speciaal......
"Dat heb je niet gezegd!"....
Nou echt wel.... twee keer zelfs....
"Nou dat heb ik dan niet gehoord...."
Typisch simpel mannen antwoord....

Het is zeven uur....
De tweede match begint....
" De finale van het perfecte plaatje neem ik wel op hoor"....
Vrij vertaald... ik kijk dart....
Maar dan...
"Jij ging toch boven verder toch?!".....
Ja... en jij niet begrijp ik....
Volgende typische mannen antwoord..... géén antwoord dus....


Ach... alleen werken werkt ook wel zo snel....
Alle prullenbakken eindelijk weer eens legen ....
Onder de bedden stofzuigen....
Stofdraden van het plafond...
Alles afnemen... tjonge wat een stof ook boven....
Hoe komt het hier....?

Om kwart voor tien kom ik beneden....
Op mijn commando (Ik doe niet aan verzoekjes) haalt hij dan wel het vuil op en brengt het weg...
"Pffft zucht hij.... wat een klus hè ".....
Nu je mond dichthouden Wampie.... wees wijs....
Maar dan....
"Het is al te laat hè om nog het perfecte plaatje terug te kijken.... mooi dan kan ik snooker kijken.... zo'n spannende frame...."
En hij gooit een zoen in de lucht....
Ben ik dan zo voorspelbaar met mijn alles maar goed vinden...?
Ik denk het....
En ach... ik vermaak me toch wel....

"Zal ik dan een wijntje inschenken....?"
Nou lekker Willem....!

Vijf minuten.... tien minuten....
Dus dat doe ik ook zelf maar...
"Lekker... dankjewel schat"....
Echt hè... zo'n man gun je toch een Fanta...!
(En een schop onder z'n kont ja)...
Het lijkt hier wel je reinste komedie....
Anderen zouden het misschien een melodrama noemen... of tragedie...
Doe ik maar niet..... ik hou het graag leuk.... duh... en tja zo krijg je ook je blog nog eens vol over een dagje kerstschoonmaak....




1 opmerking: