donderdag 3 februari 2022

3 februari 2022


Dag van:
Vandaag is een behoorlijke rustige dag wat betreft nationale of internationale dagen waarop ergens aan gedacht of iets herdacht moet worden...
Je zou het een saaie dag kunnen noemen...

Ook in mijn leven gebeurd weinig...
Een regelmatige hoestbui.... 

Bengel dit de badmat ontdekt heeft.... we moeten nu dus opletten als we de badkamerdeur achter ons dicht trekken, anders hoor je na verloop van tijd een klagelijk gemiauw waarvan je niet weeeeeet waar het vandaan komt....

Betsy heeft weer eens een muis gevangen...
Buiten gelukkig....

De honden doen hun tukkie en maken hun wandelingetje...

De bol.com koerier komt met de nieuwe koptelefoon... gister mezelf verstrikt in het snoer en dus de boel kapot getrokken....

Willem schrijft maar weer eens een podcast....

Het thema is dit keer trouw...
Binnen no time hebben we daar al een meningsverschil over...
Ik vind dat het niet zo kan zijn dat je dat alleen verbindt met honden...
Hij vindt van wel...
Nou ja.. behalve dan ook aan God....

Ik geloof ook heus niet in onvoorwaardelijk trouw van mensen onderling.... uiteindelijk kiest die mens toch voor zichzelf, alleen zal elke grens daarin weer anders liggen...
Wel verbind ik het met loyaliteit...

Want altijd moet ik dan denken aan dat kind dat zo mishandeld en misbruikt werd....
Ze wordt uit huis geplaatst... eindelijk een einde aan een hel...
En wat antwoord ze als ik als juf met kerst vraag wat haar kerstwens is.....?
Dat ze weer bij papa en mama kan wonen en dat alles weer goed is...
Het gaat immers om roots en wortels....
Met een ideaalbeeld... en oerwens of behoefte....
In je loyaliteit kan je iedereen trouw blijven...

Kennen jullie de site neerlandistiek.nl.....?
Dat is een tijdschrift voor taal- en letterkunde....
Ze vertellen daar over het verwarwoordenboek....
In het Verwarwoordenboek worden zo’n 500 woordparen behandeld met vaak onduidelijke verschillen zoals: afgunst-jaloezie, bloot-naakt, geliefd-populair, plaats-plek, enz......
Heel veel lezers hebben woordparen aangedragen met het verzoek om ook die te behandelen.....
Ook de woorden loyaal / trouw staan er al in....
Hoe kan het ook anders...    


De woorden verschillen niet of nauwelijks in betekenis.
Loyaal             je houdend aan afspraken, innig verbonden; eerder in een afhankelijkheidsrelatie.....
Hoelang blijft het leger nog loyaal aan deze corrupte president?....
Ouders kunnen de vreselijkste dingen doen, en toch blijven kinderen loyaal.....

Trouw             je houdend aan afspraken, innig verbonden
Jouw vader een trouwe echtgenoot?....
Nou lees dit familiearchief eens!....
Hij is altijd trouw gebleven aan zijn beginselen....
Uiteindelijk zien we een potentiële klant graag als een trouwe klant.

De woorden kunnen door elkaar worden gebruikt. Maar soms is er een subtiel verschil.....
Het woord trouw is iets minder modern dan loyaal..... Vergelijk een trouwe vriend en een loyale medewerker..... 
En aan deze voorbeelden zie je ook goed dat bij loyaal eerder een afhankelijkheidsrelatie of een gezagsrelatie meespeelt......

Al moet ik zeggen dat in mijn optiek,  een afhankelijkheidsrelatie, zoals kind ouder of een gezagsrelatie,  toch ook kind ouder gerelateerd is....

Als ik er goed over nadenk zou trouw misschien meer met vertrouwdheid of betrouwbaarheid te maken kunnen hebben, en loyaliteit met toewijding.....
In een man-vrouwrelatie ben je trouw aan elkaar als je je partner niet bedriegt, maar je bent loyaal als je altijd aan elkaars zijde staat.....

Maar dan lees ik het volgende.... in Wikipedia....

Trouw of loyaliteit is een morele verbondenheid, vasthoudendheid, of het zich houden aan een verbintenis, band, of verplichting. Waar deze verplichting niet wordt nageleefd, waar trouw wordt geschonden en ontrouw intreedt, kan sprake zijn van verraad.
Loyaliteit tussen personen onderling is vaak wederzijds, maar trouw kan ook zelf opgelegd zijn...

Nu haak ik af...
Zeker als ik denk aan ons huwelijk straks...
Neeeeeee daar haak ik niet op af... geen zorgen.....
Juist omdat ik bovenstaande uit Wikipedia overwonnen heb, kan ik juist weer trouwen....
Ik geloof niet meer in "opgelegd"....
Trouw kan je niet opleggen...
Trouw bestaat alleen bij de gratie van de vrije wil... van de ruimte.... in de liefde....
Ik ben trouw omdat ik dat wil... niet omdat ik dat moet...
Ik ben trouw omdat er ruimte is en wederkerigheid... respect...
Stel hè... dat gaat niet gebeuren hoor... maar stel dat je niet meer trouw kunt zijn aan je eigen gedachten jegens die ander... los van seks.... maar op basis van die ruimte, wederkerigheid en het respect....
Dan hoef je ook geen verraad te plegen.... dan heet het "elkaar loslaten".....

Ik geloof dat je in een relatie heel veel kunt oplossen als je nog met elkaar kunt praten...
Hoe trouw is dat...??!!!!!!
Trouw heeft met je eigen wil, je eigen gedachten en normen en waarden te maken....
En met grenzen.....

Het mooie van trouw aan jezelf zijn is dat je een handreiking geeft aan de ander om ook trouw aan zichzelf te zijn.....
Dan hoeft je geen rol of spelletje te spelen zodat de ander met jouw wensen en behoeften rekening houdt..... 
Dat gaat namelijk vanzelf dan al....
Je hoeft daarom ook niet op hete kolen lopend rekening te houden met de ander in de hoop dat die ander daardoor ook rekening met jou zal houden.....
Je neemt de volledige verantwoordelijkheid voor wat jij nodig hebt en dat brengt je over....
Zo hou je het open en kan je samen kijken wat je aan elkaar wilt en kunt geven en hoe je elkaar tegemoet wilt komen......
Dat geeft enorm veel vrijheid!
En dus trouw....

Trouw zou immers geen belofte moeten hoeven zijn....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten