vrijdag 11 november 2022

11 november 2022


Dag van:
11-11-22......dat is de datum van vandaag...
Hoeveel mensen zullen er op zo'n mooie datum van eenen en tweeën wel weer niet trouwen.....
Want dat staat voor later zo leuk in je trouwboekje .....
En verder.....

What about sport....????
Vraag je je natuurlijk af, wat moet zij nou met sport in haar blog....
Wel, laat ik hier beginnen....
Als je als jong meisje je een ideaalbeeld vormt van een man, krijg je net zoiets als dat je later als je ouder bent een lijstje maakt met daarop waarop je ideale huis moet voldoen....
In mijn geval voldoet ons huis nu op één punt na aan alle eisen....

Nu wil je natuurlijk weten wat...
Waar het niet aan voldoet is dat de tuin niet op het zuiden ligt en ik dus als ik van mijn werk thuis kom geen zon meer heb om me in te laven....
Maar goed...
Bij je ideale meisjesdroom van een man doen sommigen dat ook, zo'n lijstje maken....
Gebaseerd op alle meisjesboeken die je las waarin de meest romantische liefdes beschreven stonden...
Leni Saris was mijn heldin op dat gebied...
En bovenaan mijn lijstje wat mijn ideale man vooral niet moest hebben was dat hij voetballiefhebber zou zijn...
Bij de eerste man klopte dat precies....
Geen voetballiefhebber....
Maar ach, daar bleken achteraf dingen te zijn die ik misschien beter bovenaan had kunnen zetten....
Vervolgens raak je dus na heel veel vijven en zessen uiteindelijk in de ban van man twee....

En wat een pech.....
Deze man is niet gewoon voetballiefhebber maar voetbalfanaticus....
Ooit zelf geselecteerd voor het eerste elftal van FC Twente wat geboycot werd door zijn vader die vond dat hij eerst een vak moest leren....
En of het nou daaraan ligt....ik weet het niet.... maar Willem IS voetbal....
En wat een mazzel dat ik inmiddels ouder en wijzer was geworden, geleerd had uit mijn vorige relatie(s) en daarom hem laat zijn wie hij is....voetbalgek dus.....

Natuurlijk heb ik vroeger zelf ook gesport; turnen, judo, ballet, volleybal, heel kort tennis, maar vooral uitblinker en prijswinnaar in Latin American en Ballroom dansen....in prachtige lange dansjurken....jaren en jaren....
En verder waren we lid van een wandelclub (hoe vreselijk) en een zwemvereniging (ook niet mijn ding)....
Plus dan natuurlijk in de winter de schaatsvereniging maar na drie hersenschuddingen en jaren op die verrrekte doorlopers, hield ik dat wel voor gezien....
Meer had ik met Scouting, zondagsschool en de leesclub.....

Trouwens, ik heb niks tegen sport hè....

Heel belangrijk dat kinderen bewegen en dat je daar mee door blijft gaan als je ouder bent...
Ik heb bewondering voor de discipline van sporters al huiver ik voor competitiedrang.... maar dat schijnt er nu eenmaal bij te horen...
Voor mij valt sport onder de categorie gezelschapsspelen....het gaat om het spel, gezellig samenzijn en niet om de knikkers....
Je zult mij ook nooit fanatiek op winst belust spelletjes zien spelen....
En ik krijg de rillingen dan bijvoorbeeld ook als ik hoor hoeveel geld er in de professionele sportwereld omgaat....
Sterker nog....het maakt me boos....
Miljoenen voor een voetbalspeler....
Hoe halen ze het in hun hoofd....
Spelers die ook nog eens geen voorbeeld zijn en elkaar te lijf gaan tegenwoordig na een wedstrijd....
Onlangs noemde een presentator dat schoolpleinstoerheid....
Nou écht niet wat mij betreft.... ontzettend domme verwende acties vind ik dat....
Nee, dan hoeft sport voor mij niet zo nodig meer op professionele voet door te gaan....


Maar och die Willem.....
Neem nou bijvoorbeeld vandaag....
De selectie voor het WK voetbal wordt bekend gemaakt....
En eerlijk is eerlijk hoor....wat een gave persconferentie gaf Louis van Gaal daar....
Helder, duidelijk en zonder er doekjes om te winden....
Hier en daar leek het wel cabaret met die steken onder water en kwinkslagen....
Ik zie dat heus wel....
Maar Willem.....hij huilt zo'n beetje om de andere zin....
"Mooi hè Wampie.....wat een heerlijke man hè Wampie....oh wat een geweldenaar is het toch.....we gaan winnen Wampie....we worden wereldkampioen".....
Tranen lopen over zijn wangen....
Wat mis ikzelf dan aan emotie dat ik dat niet voel....?
Ik geniet van een tennistoernooi...
Ik heb een brok door geslikt toen Federer afscheid nam....
Ik heb geroepen toen Sven Kramer de verkeerde baan in schaatste.....
Maar Willem slaat echt alles....

In recent onderzoek onder 1.200

Nederlanders zien we dat ruim vier op de tien voetbalfans erkent dat voetbal voor hen een uitlaatklep is voor stress en emoties.....
Voetbal ís emotie.....
Daarbij hoort geschreeuw, gejuich, gezang, gehuil....
Want voetbal zonder emotie is niks waard.....
In hetzelfde onderzoek zien we ook dat bijna de helft van de voetbalfans zijn/haar leven zonder voetbal minder spannend vindt.....
Voor supporters geldt natuurlijk dat de enige invloed die zij kunnen uitoefenen is die van, van zich te laten horen.....
Soms gebeurt dat op een grappige manier, maar dat kan ook met agressie.....
Deze agressie kan getriggerd worden door verschillende dingen, waaronder de supporters van de tegenstander.....
Je wilt Willem niet horen tijdens een wedstrijd....
Van Gaal had hem direct als assistent coach opgroeien als jij hem horen zou....


Maar goed...het was dus een emotionele middag zal ik maar zeggen...
En net zoals ik de dagen aftelde totdat de stoomboot aankwam, zo telt Willem de nachtjes slapen tot het WK voetbal in Quatar.....hoe beladen het feit ook dat het WK zich daar afspeelt.....

En terwijl Willem zich daarmee bezig houdt en zijn tranen nog steeds de vrije loop laat, zoek ik het bad op...
Ik ben ontspanning nodig...
Dan krijg ik een appje van mijn zoon....
Of ik eraan denk dat tussen half zes en half zeven de koerier komt met een pakketje....

Hij heeft een kleinigheidje voor me opgestuurd omdat ik zo hard werk en tussendoor ook nog de door hem geschreven artikelen van een kritische laatste blik voorzie....
Onlangs drie artikelen in een keer checken, terwijl er ook nog een PowerPoint voor de kerk gemaakt moest worden....
Ik app terug....."dan zal ik het bad nu maar uitgaan".....
Het blijft even stil...
"No way" lees ik dan....
Niet in de betekenis van 'dat gaat niet gebeuren' ....maar meer zo van 'hoe is het mogelijk'...

Want wat wil het geval.... ik ga het bad dus uit om een pakketje aan te gaan nemen waar badschuim in zit....
En als ik verneem om elke badschuim het gaat is het mijn beurt om te schrijven 'no way '......want ik bubbel op dat moment in lavendel badschuim en dat is nou precies ook wat ik straks cadeau krijg....
"Ja, ik dacht dan kan je lekker ontspannen" schrijft hij weer....
Heerlijk zo'n zoon.....lief...!!!!

De avond zijn Willems darmen van streek....
Ik denk de emotie....
Ik draai maar weer eens een PowerPoint in elkaar van een voorganger die even

vergeten was dat hij zondag moest preken en mij dus vanavond pas zijn liturgie stuurt terwijl je dat een week van te voren al dient te doen....
Maar ach...met de wetenschap dat er een fles lavendel badschuim van Kneipp op de badrand staat, maak ik me niet meer druk....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten