dinsdag 22 november 2022

22 november 2022


Dag van:
Niet veel te melden vandaag....
We hadden een studiedag...
Geen kinderen maar een laptop en een sociaal emotioneel volgsysteem...
Mateloos interessant hoor..... absoluut....
Maar hoe vertel ik dat de lezers...
Het expertsysteem Zien! voor het speciaal onderwijs is een instrument om de ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in beeld te brengen......
Zien! ondersteunt in het proces van observeren, begrijpen en handelen. Concrete ontwikkelpunten en handelingssuggesties helpen je als leerkracht vervolgens om de leerling(en) gericht en planmatig te ondersteunen.....
Vragenlijsten invullen betreffende sociale vaardigheden zoals sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen, veerkracht enz, vulde mijn ochtend....
Dit alles natuurlijk na een vrolijke intro waarbij we een Tangram moesten leggen waar ik hopeloos never nooit wat van begrijp maar wel voor hilariteit zorgde....

Eind van de ochtend had ik in ieder geval

mijn leerlingen sociaal emotioneel in beeld...
Nee, ik zeg het fout....
Ik had ze natuurlijk al in beeld, alleen nu had ik ze zwart op wit in een systeem zitten...
Daarbij had ik ook de hele groep in een duidelijk overzicht in beeld....
En wat we natuurlijk allang wisten, mijn assistente en ik....het is een bij elkaar geraapt sociaal emotioneel stelletje bij elkaar.....
Nee, nee....dit is zeker niet negatief bedoeld want het betekent ook dat het allemaal 'eigen mensjes' zijn...en vooral mógen zijn....
Daarnaast......we ontdekten één ding....de gemeenschappelijke deler....
Het zijn allemaal ruimte innemende kleuters die elkaar dus weinig ruimte geven (of zou het soms gunnen zijn?)...
En kijk....dat is het mooie van dit systeem....nu kun je dus een groepsdoel met daarbij behorend groepsplan maken....
Écht....dit is het eerste sociaal emotioneel volgsysteem waar ik heil in zie....


Dus dit allemaal van half negen tot een met drie uur en tussendoor een lunch en een snack...
We zijn nog niet klaar....nee, nee.....
Het interactieve theaterprogramma 'Knap Lastig' van de theatergroep 'Eigen werk', volgt..... 
Knap Lastig bestaat uit twee delen, startend met de documentaire 'Waar de helden zijn'.......en vervolgens ontmoeten wij personeel elkaar onder leiding van Pieter Tiddens.

Over 'Waar de helden zijn'.....
Vier mensen, één gezin......Arne, Marike, Bieneke en Jons.....
Het stormt in het hoofd van Jons, hij stormt door het huis......
Hoe ouder hij wordt, hoe moeilijker het is om thuis voor hem te zorgen......
Op zijn zevende nemen zijn ouders de beslissing om hem in een instelling te laten wonen......
Hoe voelt dit als ouder en als zus?.... Filmmaker Ange Wieberdink ontmoette dit bijzondere gezin in 2014......
Sindsdien volgde ze hen en heeft ze mogen filmen op enkele belangrijke momenten in het leven.....
De interviews, video’s uit het familiearchief en scènes uit de voorstelling Lastige Ouders vertellen samen het verhaal van Jons, zijn ouders en zijn zus.....
'Waar de helden zijn' geeft op eerlijke en indringende wijze een unieke inkijk in dit gezin.....(bron: Eigen Werk)....

In het tweede deel van het programma

neemt theatermaker en muzikant Pieter Tiddens de leiding.....
Pieter is als geen ander in staat om te luisteren en de juiste vragen te stellen om het gesprek op gang te brengen.....
Hij omlijst de reacties en verhalen van het publiek met liedjes en korte scènes, met alle ruimte om het hart te luchten door mee te zingen en mee te doen....
Daarbij is moeder Marike uit de film ook aanwezig....
Ze vertelt ook dat haar man Arne is overleden aan een hartstilstand en hoe ze het vanaf dat moment allemaal zelf moest doen....
Zij maakt nu tevens deel uit van de theatergroep....
Ook de ouders zullen deze voorstelling te zien krijgen vanavond....

En wow.....het was indrukwekkend...
Herkenbaar ook....
En als ik thuiskom moet ik het allemaal even laten bezinken....
Voor de zoveelste keer na een studiedag denk ik 'het is allemaal wel veel voor één dag'....
Willem kookt...ja, ja....
Wel nadat ik boodschappenlijstjes appte overdag en hem nu aanwijzingen geef....
Willem denkt alleen groot en we kunnen de halve wijk wel uitnodigen om te komen eten...maar toch hè...hij doet het toch maar....


Als hij naar de koor repetitie is begin ik dan eindelijk met het haken van de kerst ornamentjes voor in de kerstboom van school straks....
En voor wat ik wil, ben ik behoorlijk aan de late kant...
We zullen zien of ik ze allemaal af krijg....
Ik doe mijn best....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten