maandag 21 november 2022

21 november 2022


Dag van:
Nog twee weken Sinterklaas, maar het verveelt nog steeds niet...
De kinderen niet en de juf al helemaal niet... 
Het Sinterklaasjournaal vind ik weer geniaal...
Die schrijver verdient écht nu wel eens een standbeeld....voor mijn part een Nobelprijs....een Oscar...gouden Griffel.....een lintje....weet ik veel....
Dat je toch zulke grote mensen problemen, politieke discussies, wereld crisissen in een kinderverhaal kunt omtoveren....
Echt écht fenomenaal....wat een bewondering heb ik voor deze man...!!

En nu hebben we al zoveel Sinterklaasliedjes gehoord met; wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe....of er ook stoute kinderen zijn.....of er ook lieve kinderen zijn....enz....
Hoogste tijd om eens een kleuter enquête te houden over het stoute en lieve kindergehalte in de klas....
En over de top drie lief en stout....
Nou....daar zijn we snel uit....
Broodtrommels op de grond gooien, schoppen en slaan en niet luisteren staan in de top drie stoute dingen....

Tegenwoordig noem je stout trouwens moeilijk verstaanbaar gedrag...maar dat klinkt zo lastig in kinderliedjes....
Het rijmt daarentegen wel weer...:
Je doet gewoon alles wat niet mag,
dat noemt men dan moeilijk verstaanbaar gedrag....neem een mes en verstoor de les...en bij een pistool sluit de hele school...
(Ooooh Wampie)....
De top drie van lief bestaat uit knuffelen, goed luisteren en opruimen...en wel in die volgorde van gewichtigheid....


We lezen vandaag een belangrijke pictobrief en leren de letter P....
De P van Piet, Paard, Pepernoten en Pakjes...
Dit rijtje overigens niet in volgorde van belangrijkheid want anders hadden de pakjes vooraan gestaan....op een bijna gedeelde tweede plaats met de pepernoten....

Van de pictobrief is wel leuk te vertellen dat ze het vele malen toffer vinden om de brief te kunnen lezen (jaaaaa wij kunnen ook lezen!!), dan dat ze ook maar een seconde de inhoud tot zich lieten doordringen....
Frappant als zojuist nog het pakje/cadeautje, juist op 1 stond....
Waarmee ik maar wel zeggen dat een kinderbrein nooit verveeld en ik me er  altijd weer over zal blijven verwonderen....

We knutselen een Piet natuurlijk want dan

slijt die letter P er lekker in....
De P van Piet hoor je vooraan het woord Piet en dat rijmt dan weer op friet....
Ik bedoel maar....heeft die Sinterklaas personeelstekort ofwel Pieten tekort....ik start hier zo een uitzendbureau met volleerde Pieten....
U komt ze maar halen hoor Sint!....

Op een school val je trouwens zo van het ene in het andere feest want 's middags vergaderen we alweer over de kerst....
Twee van zulke grote feesten die binnen drie weken vallen....hoe hebben we het ooit zo kunnen verzinnen....

 Maar goed....dan is zo'n schooldag

inclusief extra vergadering weer voorbij en dan moet je naar huis hè.....
Daar waar een man gek van de zenuwen  loopt te ijsberen door het huis vermoed ik....
Was gisteren de opening van het WK voetbal, vandaag al speelt Nederland en wat ik ervan begrijp ook nog tegen een lastige ploeg.... Senegal.... blijkbaar ooit de winnaar van de Afrika Cup....

Ik app nog "horen bij voetbal kippenpoten?"....
Hij appt terug "nee, ik ben op dieet"....
Ik denk nog.... oké die zenuwen vallen dus wel mee....

Ahum.....tot ik bijna bij de kassa ben en mijn mobieltje trilt....
"Ik heb me bedacht, doe toch maar acht kippenpoten"....
Nou, als Nederland zo speelt als dat Willem berichtje stuurt, op de valreep dus, dan kan ik mijn lol vanavond nog op....
En dat kan ik dus ook....

Thuiskomen en in het hart van een zenuwcentrum terecht komen...
Hij is op van de spanning....
Drentelt, zucht, schreeuwt, steunt, roept, ijsbeert, springt, bukt, draait om zijn as, wipt op z'n stoel heen en weer....springt weer op....ploft weer neer.....

Geen land mee te bezeilen.....geen woord mee te wisselen....
Tot na de rust....
Bij 1-0 evacueert de buurt geloof ik....
Willem gilt, schreeuwt, roept, huilt, krijst....
Tja en dat bezuur je dan bij 2-0 want dan is je stem al naar de Filistijnen....
Willem, kraakt, piept, heest, bromt, gromt schort.....
Maar wat een gelukkig mens zit er hier in de kamer....

Ik wacht nog even de interviews af voor ik ga douchen...
Ik kan genieten van die reacties van spelers en zo...

En ik wacht niet voor niks....
Noppert de keeper komt aan het woord....puur en recht voor z'n raap....
En ik denk dat dit de man van de nieuwe voetbal logica gaat worden na Cruyff himselve...
Na het Cruyffiaans nu het Noppertiaans...

"Als je het niet goed doet dan doe je het gewoon niet zo goed hè...."

Tja.......













Geen opmerkingen:

Een reactie posten