dinsdag 1 november 2022

1 november 2022


Dag van:
Zo vaak hoorde en hoor ik "je moet echt eens een boek schrijven of een versjesbundel"....
Och, ik heb er zo veel liggen...het zou dus kunnen ja...
Verhalen, versjes, gedichten, musicals, dagboeken...noem maar op....
En steeds denk ik dan weer...."ja duhhhhh....ik haal het niet bij Annie MG Schmidt"....
Daar probeer ik me dan overheen te zetten want wie zegt dat ik een tweede Annie MG Schmidt moet worden...?
Maar tja...zij is wel mijn held....mijn grote voorbeeld....
Oké...dan heb ik me er weer eens een beetje overheen gezet en me voorgenomen....'als ik met pensioen ga dan ga ik nog meer schrijven en alles uitgeven'....
Alleen....dan komt er weer zo'n dag als vandaag....
Op het programma staat het voorlezen van het grote prentenboek uit de Schatkist methode....
'Blaadjes in de wind' zo heet het boek....

De egel wil een nestje maken om beukennootjes in te bewaren en om in te kunnen schuilen want het is tijd voor zijn winterslaap...
Hij legt allemaal zachte blaadjes op een hoop en duikt er lekker in....
Maar oh jee....de wind komt, en blaast al de blaadjes weg....
Wat nou als hij er takjes bij doet....dat moet toch veel steviger zijn....
Dat kan de wind vat niet weg blazen....
De wind komt en.....weg nestje....
Zo gaat dat een paar keer door met steeds andere oplossingen; mos erop etc....maar niks werkt...
Totdat de blaadjes in een kuil waaien....
In de kuil kan de wind er niet bij....
Wat is de egel blij....

En dat is dus het moment dat de moed me weer in de schoenen zakt.....
Wat een gaaf boek....wat een verhaal idee....en wat genieten de kleuters ook zichtbaar....
Van de eenvoud van het verhaal...het meedenken om oplossingen te vinden...
Zoiets krijg ik nooit voor elkaar....
Ach ja.....zucht.....een korte worsteling met mezelf dus weer tijdens het lesgeven....

Verder merken we, naast dat je kinderen wel eens overschat,  je ze ook regelmatig onderschat....

Best een moeilijke opdracht vandaag...
De onderkant van een herfstblad verven en dan op papier afdrukken...
Ze werken zó geconcentreerd en zó precies....
Hebben ook zelfs oog voor kleur en vormgeving....
Het resultaat is fabelachtig gaaf....

Ondertussen is Willem naar de dokter voor zijn vreemde plekjes die slechts gewoon eczeem blijken (zie je wel Willem)....
En zit het toeristenseizoen voor onze Griekse vrienden erop....
Nog een uur en ik ben thuis in Exochi appt Dimitris....
Hij is echt helemaal óp en liep op zijn tandvlees....
Bijna thuis appt Zoë.....met een snikkende smiley erachter....
Zij liet haar Dimitris vandaag achter een wie weet wanneer ze hem weer zal zien....
Griekenland is groot en zij woont in het westen en hij in het oosten daarvan....

Weer een huisbezoek....en ook blijkt toch

heus de meerwaarde van dit soort bezoeken....
De kinderen in hun eigen vertrouwde omgeving te zien levert er nieuwe inzichten...
En natuurlijk praten ouders makkelijker in hun eigen thuisomgeving....

Thuis is het weer de structuur van alle dag...
Koken en eten..... journaal kijken....
Vooral het weerbericht ook....
Laat het morgen nog lekker weer zijn....we raken er zo heerlijk aan gewend...
We verbreken alle records....
En de kachel hoeft nog niet aan, wat dan weer scheelt in de energie rekening...
Maar een goed teken is het natuurlijk niet....

Voer voor de nationale klimaatweek die op dit moment plaatsvind.....en het klimaatakkoord dat vandaag uitkwam...
Hoe meer aandacht er voor is, hoe sneller misschien de omslag in leefwijze...
Hoe eerder we ons bewust zijn dat we echt niet goed bezig zijn....hoop ik ....

Genoeg stof om over na te denken vanavond....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten