maandag 14 november 2022

14 november 2022


Dag van:
Sinterklaas, ikke heel veel lief....
Ik weet dat hij een zeer moeilijk weekend heeft gehad....
Ik zag het aan zijn oogjes toen hij binnenkwam....
Maar nu straalt hij....

Natuurlijk is Piet langs geweest in de klas 'vannacht'...
Op alle tafels liggen vanmorgen pepernoten vermengd met....tumtummetjes....plakkerige suiker lettertjes....en hartjes....
Hartjes....
En hij heeft er vier....
Ja boef....jij bent heel veel lief, dat vinden wij ook....
Nee, ik had dat niet expres gedaan, maar wat een heerlijk welkom toeval....
En soms wil ik dan niet in toeval geloven maar geloven dat het zo bedoelt is....

Van alle kanten klinkt overigens gejuich....
Van alle kanten spiegelen glinsteroogjes me toe....

De klas binnenkomen met op de tafeltjes het bewijs van Sint en Piet's komst in Nederland....de digitale openhaard op het digibord aan met op de achtergrond Sinterklaasliedjes....
Wat een heerlijke tijd...

En in de kring gaat het natuurlijk over de aankomst....
Wauw wat vet dat hij in een vliegtuig kwam....
Niet over water maar door de lucht, zeg ik nog....
Maar dat heb je natuurlijk mis juf....in de lucht regent het...

Juf juf juf toch......
Het gaat ook over gevulde schoentjes uiteraard...
Sommige gevuld met pepernoten, andere met een letter...van de Aldi weet eentje te vertellen...en weer andere met fantastische cadeaus....
Maar op deze leeftijd maakt dat niet uit...
Sint is immers langs geweest en heeft je niet vergeten...
En zeg nou zelf...spelen met die mooie kleuren klei of heerlijk sabbelen aan een chocoladeletter van de Aldi en pepernoten....die keuze wil je als kind ook helemaal niet maken


En wat zo'n heiligman toch doet als het om werken gaat....
Geen kind die met een pruillip onderuit gezakt aan tafel zit omdat werken saai is...
Geef het een Sint of Piet tintje en ze werken als paarden....in dit geval dan Ozosnellen......

Of ze druk en gestresst zijn...?
Soms even ja....vooral wanneer de juf zelf er druk en geheimzinnig over doet....
Je kan ze zo gek maken als je wilt...
En die gekke momenten hebben we ook heus wel...
Maar zodra je je stem weer dempt, pakken ze de draad van rust weer op...
Een Sinterklaas slinger maken....je hoort ze niet...
Nou ja.... alleen als er een punt aan het potlood geslepen moet worden....
Met zo'n mijter en tabbert is je rode potloodpunt zo op natuurlijk....


Heerlijk dagje dus....
Hoe wreed is het daarom als ik bij de supermarkt kom, mijn auto parkeer (jippie een plekje vlakbij de ingang), uitstap en meteen terug spring omdat er met een pokkevaart een politiewagen met loeiende sirene en zwaailicht dwars over de weg, over de stoep, over de grasstrook heen, aankomt .....die voor de ingang stopt...en waar twee deuren opengegooid worden en twee agenten naar binnen rennen....
Gevolgd door een motoragent met eveneens loeiende sirene die zijn motor achter de auto zet en ook de ingang van de supermarkt invliegt....
En jij die verschrikt staat te kijken in de wetenschap dat je die supermarkt in moet voor je dagelijkse boodschappen....
Als de schrik ietsje zakt denk ik a) een agressieve winkeldief of b) misschien gewoon iemand die door de crisis toch iets teveel boodschappen in de tas deed zonder te scannen omdat ze halverwege de maand geen geld meer had.... en nu bij de zelfscan in de kraag gegrepen werd...
Maar wat of wie het ook is, het voelt niet lekker en ik neem een spurt door de gangpaden...
Ik hoef niet te zien hoe wie dan ook straks afgevoerd zal worden...
Ik pak alleen het hoogst noodzakelijke, betaal bij de zelfscan en ben weg....
Na een dag vol sprookjesachtige Sinterklaas fantasie is dit de keiharde realiteit....

En het is vreemd....maar ik mag, als ik de

kans krijg, graag naar het Engelse programma 'Deurwaarders' kijken.....alleen vanavond valt het me verkeert....
En voor een zeldzame keer vind ik het helemaal niet erg als Willem de voorbereidingen van het Nederlands elftal wil zien....
Nederland naar het WK....nu nog de harde wereld...maar als ze straks winnen ook een sprookje....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten